Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-17, 23:46
  #193
Medlem
Bor i en 2a som kostar 12000 i månaden med min sambo. Tillsammans har vi drygt 40 000 efter skatt.
Bil, pendlingskort, garage, hyra, bredband, mat och div så har vi drygt 10 000 kvar att spara varje månad. Men brukar inte spara så mycket, spar oftast en månad/2 innan vi ska resa ist
Citera
2017-09-18, 00:02
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Semesterparadiset Gotland. Är åretrunt boende.
för att vi vill bo i större städer där saker kostar mer
Citera
2017-09-19, 10:17
  #195
Medlem
ArchJews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Sjukt off-topic av mig, men "när" började ni med tygblöjor? Hade man kört dom innan ett år hade man ju haft 2-3 riktiga bajshaverier per dag.

Hur funkar 13 timmar på jobbet med familj?

Dag ett. Det blir några haverier per dag men dessa dagar har man ett tunt tyg närmast barnet som kan kastas, där det värsta ansamlas. Det fungerar ungefär som en hushållsrulle så det är väldigt smidigt och går snabbt.

Det fungerar med lite extern hjälp, däremot vill jag inte vara som min fader, han kom alltid hem varje dag mellan 21:00-22:00... Tyvärr har jag blivit exakt likadan. Vi måste alla springa i ekorrhjulet. Mitt mål är att dra mig tillbaka om fem år från det vanliga arbetslivet och leva på avkastning samt att fokusera på att bygga upp ett företag där jag är den enda anställda och göra det jag vill.
Citera
2017-09-19, 12:10
  #196
Medlem
Skulle säga att höga skatter i kombination med låginkomster inte är någon höjdare och bidrar till svenskars dåliga ekonomi. Sen lär även faktorer som onödigt shoppande spela en stor roll.
Citera
2017-09-19, 14:53
  #197
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Skulle säga att höga skatter i kombination med låginkomster inte är någon höjdare och bidrar till svenskars dåliga ekonomi. Sen lär även faktorer som onödigt shoppande spela en stor roll.

Vi har väl inte speciellt låga löner i Sverige? Tvärtom, jobb som inte kräver utbildning jtänar bättre än i de flesta andra delar av världen. Dessutom är våran arbetslöshet rekordlåg. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2017-10-15, 14:09
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Bor du i Storstad? Men jag fattar inte, 10K är fan helt åt helvete för dyrt för boende. Varför pressas inte priserna? Jobbar i vården och många av mina kunder har en pension på kanske 9000-11000:- och har samtidigt en hyra på 6000;- hemtjänstavgift, mat, mediciner mm. borde vi inte kunna ha det bättre i Sverige?

Ja, bor man ute i landet och har jobb är väl ekonomin inga problem att få ihop precis som du skriver, men bor man i Stockholm är det en helt annan femma, så där har du förklaringen till att många har svårt att bygga upp en ekonom. Om du hyr ett rum i lägenhet du delar med främlingar kan du komma ner på 5000:- i månaden, men om du får barn och har ekonomisk möjlighet vill du ge dem ett tryggare boende. Ett förstahandskontrakt på 10.000:- kräver minst tio år i bostadskö, även om det är en etta (jo, jag har sökt alla tänkbara). Själv lägger jag ca 20.000:-/mån på boendet (inräknat renoveringar). Det funkar tack vare god inkomst, men är fortfarande trångbodd med barnen.
Citera
2017-10-21, 10:52
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Ja, bor man ute i landet och har jobb är väl ekonomin inga problem att få ihop precis som du skriver, men bor man i Stockholm är det en helt annan femma, så där har du förklaringen till att många har svårt att bygga upp en ekonom. Om du hyr ett rum i lägenhet du delar med främlingar kan du komma ner på 5000:- i månaden, men om du får barn och har ekonomisk möjlighet vill du ge dem ett tryggare boende. Ett förstahandskontrakt på 10.000:- kräver minst tio år i bostadskö, även om det är en etta (jo, jag har sökt alla tänkbara). Själv lägger jag ca 20.000:-/mån på boendet (inräknat renoveringar). Det funkar tack vare god inkomst, men är fortfarande trångbodd med barnen.

20.000:-/mån på boendet och fortfarande trångbodd.


Har du satt höga boendekostnader i relation till vad du annars kunnat göra för pengarna?
Har du funderat på att byta/sälja, och öka ditt pendlingsavstånd till jobbet och barnens dagis/skola?


Tänk dig om du kunde minska dessa boendekostnader till 14.000:-/mån, och för skillnaden: 6000:-/mån köper tillgångar som växer i värde?



En bra tillgång är en tillgång som ger tillräcklig avkastning för att kompensera för risken. Vad som är tillräcklig avkastning är förstås olika från person till person och ändrar över tid. Vissa är på jakt efter att öka affärer, andra siktar på att öka sitt "tick". Somliga är benägna att vara mer riskbenägna, andra letar efter säkra kort med lägre avkastning. Jag förespråkar inte någon färdig modell som definierar en bra tillgång till dig. Men det vore helt klart bra om du på allvar funderade på att sänka utgifter för att frigöra kapital till tillgångar som ger dig ytterligare en inkomst. En inkomst som kan användas till att köpa fler tillgångar som ger dig större inkomster. Det vill säga att du använder en del av dina pengar investeringar, du sätter dina pengar i arbete snarare än dig själv för att få inkomst.



Men jag vill bara påminna dig om att om du frigjorde 6000 per månad så skulle det bli 72 000/år.
Om du i slutet av varje år satt in dessa 72 000 på ett bankkonto med 5% fast ränta under 10 års tid så hade du haft en behållning på: 905 600:-
Citera
2017-10-21, 12:40
  #200
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rory
20.000:-/mån på boendet och fortfarande trångbodd.


Har du satt höga boendekostnader i relation till vad du annars kunnat göra för pengarna?
Har du funderat på att byta/sälja, och öka ditt pendlingsavstånd till jobbet och barnens dagis/skola?


Tänk dig om du kunde minska dessa boendekostnader till 14.000:-/mån, och för skillnaden: 6000:-/mån köper tillgångar som växer i värde?



En bra tillgång är en tillgång som ger tillräcklig avkastning för att kompensera för risken. Vad som är tillräcklig avkastning är förstås olika från person till person och ändrar över tid. Vissa är på jakt efter att öka affärer, andra siktar på att öka sitt "tick". Somliga är benägna att vara mer riskbenägna, andra letar efter säkra kort med lägre avkastning. Jag förespråkar inte någon färdig modell som definierar en bra tillgång till dig. Men det vore helt klart bra om du på allvar funderade på att sänka utgifter för att frigöra kapital till tillgångar som ger dig ytterligare en inkomst. En inkomst som kan användas till att köpa fler tillgångar som ger dig större inkomster. Det vill säga att du använder en del av dina pengar investeringar, du sätter dina pengar i arbete snarare än dig själv för att få inkomst.



Men jag vill bara påminna dig om att om du frigjorde 6000 per månad så skulle det bli 72 000/år.
Om du i slutet av varje år satt in dessa 72 000 på ett bankkonto med 5% fast ränta under 10 års tid så hade du haft en behållning på: 905 600:-

Svensson tänker allt i kronor/månad, vem bryr sig om några tusenlappar lixom ? allt är ju bränt innan nästa lön ändå!!
Citera
2019-05-14, 05:47
  #201
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Skulle säga att höga skatter i kombination med låginkomster inte är någon höjdare och bidrar till svenskars dåliga ekonomi. Sen lär även faktorer som onödigt shoppande spela en stor roll.

När jag försöker shoppa kommer jag hem tomhänt. Utbudet av kläder är ju skittråkigt. Nog för att jag inte längre besöker några finare butiker.
Citera
2019-05-14, 05:50
  #202
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
för att vi vill bo i större städer där saker kostar mer

Många drömmer om livet på landet eller i mindre orter. Däremot är väl hela den svenska inrikespolitiken landsbygdsfientlig. Idealet för 7-klövern måste vara svenska städer som är som Pyongyang.
Citera
2019-05-14, 05:55
  #203
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globalworker
Tips till er som ar mellan 20-25 - fixa en ingenjors/ekonomi/furidik ubildning om ni har mojlighet. Jobba er upp till en hyfsat bra lon och ta mojligheten att flytta utomlands ifall mojlighen finns inom ert foretag. I de flest fall resulterar det i en avsevart hogre netto-lon och framtiden kommer se annu jusare ut.

Det är receptet det för det mest gråa skitliv som finns. Jag rekommenderar hellre utbildningar inom vård.
Citera
2019-06-18, 10:07
  #204
Avstängd
Mertillens avatar
Jag tror det beror på:

Bilinnehav. MC-innehav.
Semesterresor till Thailand.
Renoveringshets.

Många tjänar dessutom ganska dåligt. Kan vara 25,000 före skatt och inga 35,000. Och inte heller 35 är så värst bra. Det slår väl ut först efter 15, 20 år förutsatt boendet var väl valt och ingenting hände på vägen, arbetslöshet tex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback