Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-18, 11:06
  #205
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
När jag försöker shoppa kommer jag hem tomhänt. Utbudet av kläder är ju skittråkigt. Nog för att jag inte längre besöker några finare butiker.

Utbudet är skittråkigt i tattarbutikerna som svenskarna besöker ja. När man väl upplevt kvaliteten på t.ex. en Armani-kostym är det uteslutet att köpa någon limmad pisskostym från Dressmann. Men de flesta bryr sig bara om kvantitet och tänker att Armani är alldeles för dyrt. Att Armani-kostymen håller betydligt längre än pisskostymen verkar vara en faktor många inte bryr sig om. Men svenskarna bränner gärna motsvarande en kostym i månaden på annan skit. Går att säga samma sak om framför allt skor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Många drömmer om livet på landet eller i mindre orter. Däremot är väl hela den svenska inrikespolitiken landsbygdsfientlig. Idealet för 7-klövern måste vara svenska städer som är som Pyongyang.

Gör de? Upplever snarare att de på landsbygden drömmer om storstaden och pensionärer i storstaden som drömmer om landsbygden. Var någonstans flyttar unga människor tillbaka till landsbygden? De flesta behöver ju ändå ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är receptet det för det mest gråa skitliv som finns. Jag rekommenderar hellre utbildningar inom vård.

Det beror ju helt på vilken inriktning inom civilingenjör, ekonomi etc. som man väljer. Finns många inriktningar inom vård som leder till ett grått skitliv också, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag tror det beror på:

Bilinnehav. MC-innehav.
Semesterresor till Thailand.
Renoveringshets.

Många tjänar dessutom ganska dåligt. Kan vara 25,000 före skatt och inga 35,000. Och inte heller 35 är så värst bra. Det slår väl ut först efter 15, 20 år förutsatt boendet var väl valt och ingenting hände på vägen, arbetslöshet tex.

Vad sägs om bristande utbildning och sociala normer att man förväntas göra av med merparten av sin lön varje månad? Då spelar det ingen roll vad man tjänar eller vart pengarna går någonstans. Människan är ändå en social varelse som anpassar sitt liv efter människorna i dess omgivning. Sorligt men sant, det är därför många helt saknar egen identitet.
Citera
2019-06-18, 11:10
  #206
Medlem
Casual-Cultures avatar
För hyresrätterna kostar röv jag betalar 7500 för samma storlek som dig för min lägenhet i månaden sen har jag andra räkningar på 2000-2500.

Innerst inne så har jag väldigt onda tankar på dom som säger att hyrorna ska vara så här höga.
Citera
2019-06-18, 19:29
  #207
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
För hyresrätterna kostar röv jag betalar 7500 för samma storlek som dig för min lägenhet i månaden sen har jag andra räkningar på 2000-2500.

Innerst inne så har jag väldigt onda tankar på dom som säger att hyrorna ska vara så här höga.

Ett resultat av den verkliga inflations-ekonomin, som uppmuntrar skuldsättning. Dessutom ger inflationsekonomin ett skuldsatt folk, inte ett flexibelt lagt självständigt folk. Deflation skulle ge er lägre hyror (och minskade löner och bidrag, men det vore ändå ett ideal över tid).
Citera
2019-12-29, 17:45
  #208
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Det heter ju från var och en på Flashback att de har det så d-a bra så. Då undrar man ju.

Men saker som bil, resor och hunddagis kostar ju skjortan, så det är klart att pengarna rullar för många.
Citera
2019-12-29, 17:48
  #209
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Gör de? Upplever snarare att de på landsbygden drömmer om storstaden och pensionärer i storstaden som drömmer om landsbygden. Var någonstans flyttar unga människor tillbaka till landsbygden? De flesta behöver ju ändå ett jobb.

Får intrycket att lamdets maktelit gärna bor på landet, i flådiga hus. Ska gälla direktörer och fd proffspolitiker.
Citera
2020-03-31, 18:32
  #210
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Tror det är en kombination av avundsjuka, fårmentalitet och känsla av att man är rik.

Avundsjuka och hävdelsebehov: svensken tittar på allt och alla i sin direkta omgivning och jämför allt från kläder och bil till hus och resor. Om kollegan skaffar en ny bil så måste jag åka med familjen till Thailand i 3 veckor.

Fårmentalitet: man gör som alla andra. Om alla i ens bekantskapskrets är veganer, ja då är man det också. Om alla i ens bekantskapskrets tar lån på +2miljoner för att "köpa" lägenhet, ja då gör man det också.
Har märkt att just bergsbestigning blivit extremt populärt på senare år bland folk mellan 18-30. Är det för att dessa plötsligt kommit på att de älskar att klättra berg, eller är det för att alla runtomkring gör det och postar coola bilder på Facebook som får många likes?

Känsla av att man är rik: värdet på bostäder har gått upp kraftigt de senaste åren, vilket har fått många svenskar att känna sig som miljonärer. Känner man sig som en miljonär så är det lätt att spendera därefter.
Problemet är bara att dessa pengar är "låsta" i bostaden fram till den dagen de faktiskt säljer - och i de allra flesta fall säljer man bara för att byta upp sig till en större lägenhet, vilket resulterar i ett ännu större lån. Svensken tänker "jag här en lägenhet som är värd 2.5 miljoner! Skiter det sig kan jag bara sälja den!" utan att riktigt förstå att man har lån på 2 miljoner och att värdet på lägenheten kan gå ner kraftigt.

Kort sagt - svenskar är idioter som gör som alla andra.
Samtidigt är det bra för ekonomin om folk spenderar. Varje spenderad krona blir ju ett flöde i ekonomin och någon annans vinst, någon annans lön & levebröd, speciellt om varor och tjänster är hållbart framtagna och resterna källsorterade.

Kommer svenskarna nu skita i konsumtion så kommer ju ännu fler bli arbetslösa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback