Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 19:08
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Man får inte ljuga lilla grabben.

11 vm-titlar + 2 os-titlar? Blir inte det 13?
2018-07-10, 21:16
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solenskrafter
11 vm-titlar + 2 os-titlar? Blir inte det 13?
Ja, det blir det faktiskt
2018-07-16, 10:32
  #471
Medlem
ulvvfs avatar
JVM saknar spelare också, och JVM är dessutom en juniorturnering.

Sverige är helt klart bäst nu och historisk, däremot så undra jag om inte finland har bättre unga spetspelare. De har Laine, Barkov, Aho, Rantanen, Risto i NHL, och de har ganska så många intressanta utanför NHL också. Jag tycker inte sverige kan matcha detta. Vi har typ Forsberg och Nylander i NHL bland unga spelare och de står sig ganska så klent i jämförelse med de finland har. Utanför NHL så har vi kanske främst Dahlin och Pettersson, medens finland kanske främst har Heiskanen, Kotkaniemi och Tolvanen, sedan har de även jokern Puljujärvi.

I nästa draft så har de också toprankade Kakko, vi lär inte ha något bättre än det nästa säsong, även om vi lär få några som går i första rundan. Finland spottar ut spetsspelare som aldrig förr, medens vi har svårt att få fram spetspelare, däremot en massa mediokra.
__________________
Senast redigerad av ulvvf 2018-07-16 kl. 10:40.
2018-09-28, 14:06
  #472
Medlem
Herrhockey: Sverige
Damhockey: Finland
Juniorer: Finland
Men jag undrar vad svenskarna tycker om deras förlust i VM-finalen 2011? När har Sverige vunnit en matchmot Finland med 5 måls marginal? Och Sveriges enda målskytt hade ett finsk efternamn.
2018-09-28, 16:31
  #473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Herrhockey: Sverige
Damhockey: Finland
Juniorer: Finland

Herrhockey är Sverige överlägsna i, 2-0 i OS-guld och 11-2 i VM-guld..

I Damhockey är det 2-2 i OS-medaljer, där Sverige även spelat OS-final, till skillnad mot Finland.. Inget av länderna har nått länge än brons i VM, dock har Finland betydligt fler medaljer..

På juniorsidan håller jag med om att Finland är steget före med sina 4 JVM-guld, men det är inte mycket som skiljer.. Hade Sverige vunnit sudden death-finalen 2014 istället, så skulle det varit 3-3 i titlar och då hade Juniorkronorna rankats snäppet före med 19-14 i JVM-medaljer..
2018-09-28, 17:52
  #474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Herrhockey: Sverige
Damhockey: Finland
Juniorer: Finland
Men jag undrar vad svenskarna tycker om deras förlust i VM-finalen 2011? När har Sverige vunnit en matchmot Finland med 5 måls marginal? Och Sveriges enda målskytt hade ett finsk efternamn.

Vad jag minns från den matchen så var det också en viss "Pihlström" i Finland som gjorde 1+1 mot Sverige, vad jag vet så är "Pihlström" ett svenskt efternamn.. Men jag vet också att det bara är ett jävla efternamn

Magnus Pääjärvi "SVENSSON" Var det va?
2018-09-28, 17:57
  #475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
I Damhockey är det 2-2 i OS-medaljer, där Sverige även spelat OS-final, till skillnad mot Finland.. Inget av länderna har nått länge än brons i VM, dock har Finland betydligt fler medaljer.

3-2 i OS-medaljer till finländskorna ska det vara, men fortfarande enbart bronspengar.. Håller dock med om att Finland är bättre historiskt sett på damsidan, betydligt klarare än på herrjuniorsidan, trots att Damkronorna har den enskilt bästa prestationen..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-09-28 kl. 18:01.
2018-09-28, 17:59
  #476
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
3-2 i OS-medaljer till finländskorna ska det vara, men fortfarande enbart bronspengar.. Håller dock med om att Finland är bättre historisk sett på damsidan, betydligt klarare än på herrjuniorsidan, trots att Damkronorna har den enskilt bästa prestationen..

Specielt just nu då damerna haft boork.

sen tycker jag man inte kan ta med Juniorer. isåfall borde man ta med dam-juniorer också lol.
2018-09-28, 18:14
  #477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Specielt just nu då damerna haft boork.

sen tycker jag man inte kan ta med Juniorer. isåfall borde man ta med dam-juniorer också lol.

Självklart ska vi ta med damjuniorerna också Där är det U-18 VM som är högsta nivån på juniorsidan och det är väl egentligen inte alltför konstigt, då tjejer både utvecklas tidigare och slår igenom på seniornivå vid lägre ålder..

Att t.ex. en 15-årig Kim Martin som redan vid denna ålder var nyckelspelare för Damkronorna skulle kunna lira JVM i 5 år till? Ja, ni förstår..

Hur som helst är det 6-1 i JVM-medaljer för Sverige här.. 1 silver och 5 brons för svenskorna respektive 1 brons för finländskorna..
2018-10-14, 12:57
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Du kan inget om finsk sport så så behöver du inte snacka strunt. Finland är mycket bättre i basket. Finland gick vidare från gruppen i EM och var också med i VM. Sverige har jag aldrig sett i en storturenering. Finland har även Nordens bästa basketspelare Markkanen. I skidor är Finland ofta bättre än Sverige. Det finns många stjärnor i Rally och Formel 1.
Sverige är bättre i hockey men Finland kan vinna mot Sverige i en match i VM.

Att vara nordens bästa basketspelare är lite som att ha titeln afrikas bästa vasaloppåkare
2018-10-15, 23:07
  #479
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
På juniorsidan håller jag med om att Finland är steget före med sina 4 JVM-guld, men det är inte mycket som skiljer.. Hade Sverige vunnit sudden death-finalen 2014 istället, så skulle det varit 3-3 i titlar och då hade Juniorkronorna rankats snäppet före med 19-14 i JVM-medaljer..

Sverige har fler medaljer än Finland i JVM och i de två senaste JVM så blev Sverige 4a respektive 2a medan Finland åkte ut i kvarten 2018 och inte ens nådde kvarten 2017. Finland har åkt berg-och dal bana i JVM under 2010-talet, medan Sverige har tagit sig förbi kvarten i alla JVM under 2010-talet. Det är bara det att Sverige har så fruktansvärt svårt att vinna JVM-finaler. Lite som Finlands vuxenlandslag har i riktiga mästerskap. T.ex. den duktige finska spelaren Jarkko Ruutu vann fem silvermedaljer med landslaget på relativt kort tid (1998-2007) men inte ett enda guld. Finnar brukar säga att Finland har världsrekord i att förlora finaler.
2018-10-27, 22:51
  #480
Medlem
Geographicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Herrhockey: Sverige
Damhockey: Finland
Juniorer: Finland
Men jag undrar vad svenskarna tycker om deras förlust i VM-finalen 2011? När har Sverige vunnit en matchmot Finland med 5 måls marginal? Och Sveriges enda målskytt hade ett finsk efternamn.


Damhockey är allt annat än stort i Sverige, nu är det bara min subjektiva erfarenhet men jag har aldrig träffat på någon som är väldigt hockey intresserad som följer damhockey.

Dessutom är Hockey med god marginal större i Finland vilket kompenserar för Sveriges befolknings fördel.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback