Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 21:40
  #1
Medlem
noyellowhatss avatar
Hej
Vilken av dom ska jag köpa? Jag velar så mycket nu...
Jag tidigare ägt Z, Z2 och nu Z5. Z2 o Z5 har vi haft några i familjen.
Samsung har jag aldrig haft.
Bägge uppfyller mitt krav på att vara vattenskyddade.

Jag är nöjd med mina o familjens Xperias men i princip varje en har varit inne på reparation. Dock har man aldrig krånglat vid reparationerna utan man har skött det snabbt och utan besvärande ifrågasättande. Varenda gång.
Å andra sidan är det sådär att nästan på förhand veta att det ingår i köpet att Xperian ska skickas in 1-2 gånger under livstiden.

Samsung sägs generellt vara stabilare o ha färre reklamationer, men jag vet inte?

Prestandamässigt verkar dom ju vara relativt likvärdiga? Har jag förstått rätt?
Xperian har fingeravtrycksläsaren på sidan, S8+ verkar ha den på baksidan.

Trådlös laddning på S8+, gör det praktisk skillnad vid laddning?
Batteritiderna...

Jag vet inte, vad tycker ni jag ska tänka på innan jag bestämmer mig?
__________________
Senast redigerad av noyellowhats 2017-09-10 kl. 21:43.
Citera
2017-09-10, 22:22
  #2
Avstängd
Väldigt längesedan jag hade Sony nu men är väldigt nöjd med min S8a iaf det kan jag säga.
Citera
2017-09-11, 00:27
  #3
Avstängd
Ta bara Samsung pay tex, så jävla bra!
Men Sony kanske har en egen sådan funktion?
Citera
2017-09-11, 00:33
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Om du är så van vid Sonys mobiler kommer du nog inte gilla Samsungs.
Sony kör ett väldigt lättmodifierat Android medan Samsung kör ett riktigt hårt modifierat, med sina egna skräpappar, konstiga menyer och prestandadränerande hemapp.

Kör själv Sony och gjort så i flera år, skulle aldrig få för mig att gå över till Samsung efter korta stunder med deras nedtyngda skräp. Men gillar du plast, blingbling och att vara ett får som faller för reklam är Samsung något för dig.
Citera
2017-09-11, 00:39
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Om du är så van vid Sonys mobiler kommer du nog inte gilla Samsungs.
Sony kör ett väldigt lättmodifierat Android medan Samsung kör ett riktigt hårt modifierat, med sina egna skräpappar, konstiga menyer och prestandadränerande hemapp.

Kör själv Sony och gjort så i flera år, skulle aldrig få för mig att gå över till Samsung efter korta stunder med deras nedtyngda skräp. Men gillar du plast, blingbling och att vara ett får som faller för reklam är Samsung något för dig.

Körde en väldigt clean Nexus 6 P innan Samsungen nu och är fortfarande väldigt nöjd.
Älskar iris-scannern och Samsung Pay.
Citera
2017-09-11, 00:45
  #6
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Körde en väldigt clean Nexus 6 P innan Samsungen nu och är fortfarande väldigt nöjd.
Älskar iris-scannern och Samsung Pay.
Förstår inte riktigt hur man kan anse sig vara nöjd efter att ha gått från ingen modifikation till Samsungs nertyngda skräpsystem och deras usla programvaror. Det är för mig ett mysterium! Men är du nöjd, så kör på.
Irisavläsaren är bara en gimmick. Ser absolut inte det användbara i det. Då är fingeravtrycksläsare så mycket mer praktiskt.

Samsung har för övrigt fingeravtrycksläsaren på baksidan och Sonyn har den på sidan av telefonen, också en smaksak, men sjukt smidigt att ha den på sidan och behöva sträcka sig runt hela telefonen för att komma åt den på baksidan.
Citera
2017-09-11, 01:00
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Förstår inte riktigt hur man kan anse sig vara nöjd efter att ha gått från ingen modifikation till Samsungs nertyngda skräpsystem och deras usla programvaror. Det är för mig ett mysterium! Men är du nöjd, så kör på.
Irisavläsaren är bara en gimmick. Ser absolut inte det användbara i det. Då är fingeravtrycksläsare så mycket mer praktiskt.

Samsung har för övrigt fingeravtrycksläsaren på baksidan och Sonyn har den på sidan av telefonen, också en smaksak, men sjukt smidigt att ha den på sidan och behöva sträcka sig runt hela telefonen för att komma åt den på baksidan.

Tycker inte om fingerprinten just pga av att dom har satt den på baksidan, använder mig bara av iris-scannern och om du fick prova den så skulle du inte påstå att den är en gimmick.
Den är suverän!
Citera
2017-09-11, 01:21
  #8
Medlem
noyellowhatss avatar
Jag uppskattar Xperia tyngd och faktisk, ram som går runt telefonen. Men att få lämna in var o varannan på service...

Att läsa av fingret på on-off är jag van, vet inte hur bra det är på baksidan på Samsung.

Iris? Då läser Samsung av ögat/ögonbotten eller nått sånt?
Citera
2017-09-11, 01:51
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Jag uppskattar Xperia tyngd och faktisk, ram som går runt telefonen. Men att få lämna in var o varannan på service...

Att läsa av fingret på on-off är jag van, vet inte hur bra det är på baksidan på Samsung.

Iris? Då läser Samsung av ögat/ögonbotten eller nått sånt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Iris_recognition
http://www.samsung.com/global/galaxy...y-s8/security/

Citat:
Iris scan
The patterns in your irises are unique to you and are virtually impossible to replicate, meaning iris authentication is one of the safest ways to keep your phone locked and the contents private.


Vad menar du med
Citat:
Men att få lämna in var o varannan på service...
?
Citera
2017-09-11, 03:25
  #10
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
https://en.wikipedia.org/wiki/Iris_recognition
http://www.samsung.com/global/galaxy...y-s8/security/




Vad menar du med ?
Att han menar att Sony har börjat slarva med kvalitén. Min Z3 fick jag lämna in tre gånger, köpte en Z3 compact och den behövde jag bara skicka in två gånger.
Orsakerna har varit att ofta har sensorer, högtalare, mikrofon och annat börjat gå sönder rätt fort. Mobilerna limmas ju ihop och när limningarna släpper så slutar komponenterna såklart fungera.

Skulle jämföra de med Acer, bra prestanda och komponenter men byggkvaliten har varit helt horribel.

Tyvär jobbar jag för ett företag som har Sony som val så har fått stå ut med backa upp allt skicka in och sen restore.
Kan inte uttala mig om de 2017års modeller dock, de kanske använder bättre lim(Karlssons?)
Citera
2017-09-12, 15:48
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Att han menar att Sony har börjat slarva med kvalitén.

Börjat? Efter närmare granskning har Sonys mobiler präglats av dålig standard enda sedan Z1. Som jag förstått är Z5 och XZ premium befriade från dessa defekter, tack och lov.

Z5 har varit i cirkulation tillräckligt länge för att hitta defekter och XZ premium är baserad på samma fabrikat.
Citera
2017-09-13, 14:50
  #12
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Börjat? Efter närmare granskning har Sonys mobiler präglats av dålig standard enda sedan Z1. Som jag förstått är Z5 och XZ premium befriade från dessa defekter, tack och lov.

Z5 har varit i cirkulation tillräckligt länge för att hitta defekter och XZ premium är baserad på samma fabrikat.
Förlåt, kan inte dra till minnes innan Z3 att jag upplevt så mycket problem med att vara så uselt ihopbyggda. Visst spräckt en skärm har man ju kanske gjort tidigare men är ju ofta handhavande fel.
Just att glaset börjar glappa och släppa vilket fuckar upp alla ingångar och mic/högtalare har jag upplevt på alla Sony Z från och med Z3.
Dock som sagt inte på de senaste.

Kanske jag som har blöta öron?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback