Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 21:40
  #1
Medlem
Spalkins avatar
Börjar bli rejält trött på regeringens skattehöjningar, från höga till högre..
Är det någon här som har erfarenhet med aktier i Schweiz och om det finns någon enkel e-bank som Avanza?

Det jag funderar på är alltså att flytta mina fina, vita, skattade pengar till någon bank där de helt enkelt har lägre skatt på utdelning och försäljning med vinst. Anledningen att jag funderar på Schweiz är för att jag är dubbelmedborgare där, så det känns som ett naturligt val.

En annan anledning är att jag är rädd att kronan ska sjunka ytterligare i värde, speciellt med VP/Sossarna vid makten några år till.

Tips på bank, skatter och allt däremellan mottages gärna.
Citera
2017-09-10, 22:18
  #2
Medlem
julepumlans avatar
Credit suisse tänker jag på rent spontant. Sen blir väl problemet att du sannolikt får betala ett högre courtage vid handel av svenska aktier därigenom.
Att skapa ett konto via IG och skatta i Schweiz borde ju vara det enklaste dock.
Citera
2017-09-10, 22:27
  #3
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Credit suisse tänker jag på rent spontant. Sen blir väl problemet att du sannolikt får betala ett högre courtage vid handel av svenska aktier därigenom.
Att skapa ett konto via IG och skatta i Schweiz borde ju vara det enklaste dock.

Jag ska gå in på Credit Suisse nästa gång jag är där och höra vad de säger. Svenska aktier kommer jag fortsätta handla via Avanza. Det är amerikanska, schweiziska och asiatiska aktier jag kommer köpa där med väldigt lång sparhorisont.

Dock är det väldigt svårt att hitta någon transparent handelsplatform och skattereglerna verkar minst sagt krångliga. Jag har ett konto sedan lång tid i PostFinance, där ska man tydligen kunna handla med det känns ju som Avanza för 15 år sedan.

En annan fundering, säg att jag flyttar (skattade vita kr) 200k till Credit Suisse och köper aktier, finns det risk att skatteverket kommer göra anspråk på viss skatt från utdelning och försäljning med vinst?
__________________
Senast redigerad av Spalkin 2017-09-10 kl. 22:34.
Citera
2017-09-10, 23:00
  #4
Medlem
ArchJews avatar
Swiss quote är överlägset mest populär och är mest lik avanza.
Citera
2017-09-10, 23:32
  #5
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
Swiss quote är överlägset mest populär och är mest lik avanza.

Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag ska gå in på Credit Suisse nästa gång jag är där och höra vad de säger. Svenska aktier kommer jag fortsätta handla via Avanza. Det är amerikanska, schweiziska och asiatiska aktier jag kommer köpa där med väldigt lång sparhorisont.

Dock är det väldigt svårt att hitta någon transparent handelsplatform och skattereglerna verkar minst sagt krångliga. Jag har ett konto sedan lång tid i PostFinance, där ska man tydligen kunna handla med det känns ju som Avanza för 15 år sedan.

En annan fundering, säg att jag flyttar (skattade vita kr) 200k till Credit Suisse och köper aktier, finns det risk att skatteverket kommer göra anspråk på viss skatt från utdelning och försäljning med vinst?
Tveksamt om 200k är lönt att flytta, men då du redan är Schweizare är det ju saksamma.
Vad exakt ska skatteverket undra om sålänge det är vita pengar.. är kontot det utdelningskontot schweizisk har skatteverket inget med det att göra.
Citera
2017-09-14, 13:55
  #6
Medlem
Ganska säker på att du inte får ta den av en lägre skatt bara för att du flyttar dina pengar till Schweiz, enligt regelverket, samtidigt som du spenderar större delen av året i Sverige.
Citera
2017-09-19, 18:50
  #7
Medlem
Tror att du fortfarande kommer vara fullt skatteskyldig i Sverige. Dessvärre.
__________________
Senast redigerad av Jex 2017-09-19 kl. 18:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback