Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 18:13
  #1
Medlem
Tratexs avatar
Har fått problem med att Windows säger att systemdisken (C) är full trots att den inte är det. Har kört diskrensning och även den mer avancerade varianten där man går in och gör systemrensning men inte lyckats komma åt problemet.

Har flyttat min växlingsfil till D-disken istället. Och har slagit på så jag ser dolda filer och mappar. Har så lite som möjligt på C och installerar program på D istället.

Som C-drive har jag en SSD-disk på 128 GB, när jag har summerat mapparnas utrymme kom följande upp.

Användare: 14,9 Gb
Perflogs : 0 Gb
Program (x86) : 4,02 Gb
Program files: 3,48 Gb
Program data: 1,28 Gb
Windows: 48,9 Gb

Således 72,58 Gb använt. Borde finnas ca 50 Gb kvar men var sjutton finns dom?

Kör Windows 7 Pro med SP1. Kan inte ens ladda ner CCleaner eller liknande för jag har ingen plats..
Citera
2017-09-10, 18:32
  #2
Medlem
St-Sixtuss avatar
Ni kanske har många återställningspukter och automatiska säkerhetskopior som ligger dolda på disken.
Citera
2017-09-10, 19:00
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kikat under Temp-mappen?
Citera
2017-09-10, 20:52
  #4
Medlem
Tratexs avatar
Det löste sig efter mycket om och men......

Jag lyckades frigöra tillräckligt för att installera CCleaner samt WinDirStat.
Med hjälp av dom upptäckte jag att det under users/temp/adobe/bridgeCS6 låg åtskilliga GB och bara skräpade. Det konstiga var att Windows inbyggda diskrensning inte hittade dom. Och när jag klickade på egenskaperna för den mappen såg jag att det fanns över 12 GB använt men dom var inte synliga trots att den skulle visa dolda filer och mappar. Kanske en bugg?

Hursomhelst nu har jag 43 Gb ledigt på C-disken och det är ju lite bättre. Och vet nu inför framtiden var jag ska hålla extra koll någonstans.
Citera
2017-09-10, 21:59
  #5
Medlem
Du får slå på att "visa systemfiler" för att se vissa mappar. Det räcker alltså inte med "dolda filer".
Citera
2017-09-12, 15:07
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratex
Har fått problem med att Windows säger att systemdisken (C) är full trots att den inte är det. Har kört diskrensning och även den mer avancerade varianten där man går in och gör systemrensning men inte lyckats komma åt problemet.

Har flyttat min växlingsfil till D-disken istället. Och har slagit på så jag ser dolda filer och mappar. Har så lite som möjligt på C och installerar program på D istället.

Som C-drive har jag en SSD-disk på 128 GB, när jag har summerat mapparnas utrymme kom följande upp.

Användare: 14,9 Gb
Perflogs : 0 Gb
Program (x86) : 4,02 Gb
Program files: 3,48 Gb
Program data: 1,28 Gb
Windows: 48,9 Gb

Således 72,58 Gb använt. Borde finnas ca 50 Gb kvar men var sjutton finns dom?

Kör Windows 7 Pro med SP1. Kan inte ens ladda ner CCleaner eller liknande för jag har ingen plats..


Det här programmet är riktigt bra på att radera en hel del som vanligtvis inte går att bli av med - https://www.chuyu.me/en/index.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback