Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-10, 17:31
  #1
Avstängd
KimWalls avatar
Är det fult att prata om man säger 'du vet' jämt och ständigt? Eller inte ens jämt och ständigt. Jag har märkt det genom åren att folk som säger 'du vet' en gång i en koversation klassas som typ pundare eller kriminella, jag har märkt hur den man pratar med skrattar till lite, kan de vara för att de tror att man vill spela krim, eller är det för att det oftast är kriminella och pundare som säger så?

Jag hade den här hörluraren innan 'du vet' sa jag en gång till en snubbe på Elgiganten när jag skulle köpa nya, hans personkemi förändrades och han pratade med mig som om han tog mig som en förortssnubbe. Jag har sagt 'du vet' ganska länge nu, i minst 6 år kanske.

Bör man undvika detta.

Helst vill jag inte likna dom där människorna, alltså pundarna och sebbe stax killarna om ni fattar.
Citera
2017-09-10, 18:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimWall
Är det fult att prata om man säger 'du vet' jämt och ständigt? Eller inte ens jämt och ständigt. Jag har märkt det genom åren att folk som säger 'du vet' en gång i en koversation klassas som typ pundare eller kriminella, jag har märkt hur den man pratar med skrattar till lite, kan de vara för att de tror att man vill spela krim, eller är det för att det oftast är kriminella och pundare som säger så?

Jag hade den här hörluraren innan 'du vet' sa jag en gång till en snubbe på Elgiganten när jag skulle köpa nya, hans personkemi förändrades och han pratade med mig som om han tog mig som en förortssnubbe. Jag har sagt 'du vet' ganska länge nu, i minst 6 år kanske.

Bör man undvika detta.

Helst vill jag inte likna dom där människorna, alltså pundarna och sebbe stax killarna om ni fattar.
Det är nog många av oss som överanvänder ett uttryck av något slag, åtminstone periodvis. Det kan vara , du vet, liksom, typ, alltså. Om man vill uppfattas som hyfsad och någorlunda bildad så undviker man detta. Det är inte alldeles lätt att ändra sånt man får be omgivningen uppmärksamma om man överanvänder ett uttryck.
Fenomenet är vanligare bland personer som har ett fattigt språk så din fundering kring hur det uppfattas är nog alldeles rätt.
Citera
2017-09-10, 19:01
  #3
Medlem
HerrGickhans avatar
Björn Borg hade(har) ett tämligen fattigt språk, men det har gått ganska bra för honom. Hans liv har nu även blivit film. Han var god vän med Vitas Gerulaitis som av vissa karakteriserades som lite åt pundarhållet, på avstånd.
Citera
2017-09-10, 19:10
  #4
Avstängd
KimWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Björn Borg hade(har) ett tämligen fattigt språk, men det har gått ganska bra för honom. Hans liv har nu även blivit film. Han var god vän med Vitas Gerulaitis som av vissa karakteriserades som lite åt pundarhållet, på avstånd.



Du borde få en medalj min vän!
Citera
2017-09-10, 19:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Björn Borg hade(har) ett tämligen fattigt språk, men det har gått ganska bra för honom. Hans liv har nu även blivit film. Han var god vän med Vitas Gerulaitis som av vissa karakteriserades som lite åt pundarhållet, på avstånd.

Asså jag vet inte vad jag ska säga. Ibland undrar jag om folk faktiskt är såhär korkade så att de tar ett exempel och drar det som någon norm.
Citera
2017-09-10, 19:38
  #6
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Asså jag vet inte vad jag ska säga. Ibland undrar jag om folk faktiskt är såhär korkade så att de tar ett exempel och drar det som någon norm.

Kanske du bör titta dig själv i spegeln och fundera på om du saknar humor.
Citera
2017-09-10, 19:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kanske du bör titta dig själv i spegeln och fundera på om du saknar humor.

Svårt på flashback att separera sarkasm och seriositet.
Citera
2017-09-10, 19:52
  #8
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Svårt på flashback att separera sarkasm och seriositet.

Då ska man nog hålla sig ifrån att kommentera. När du dessutom väljer att påstå att mitt inlägg skulle ha hävdat en »norm« då har du gått några steg för långt.

Om vi sedan är lite allvarliga så är det trots allt så att det finns många exempel (dock ingen norm) på personer som lyckats trots att deras språkbruk lämnat en del övrigt att önska.
Citera
2017-09-10, 20:15
  #9
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det är nog många av oss som överanvänder ett uttryck av något slag, åtminstone periodvis. Det kan vara , du vet, liksom, typ, alltså. Om man vill uppfattas som hyfsad och någorlunda bildad så undviker man detta. Det är inte alldeles lätt att ändra sånt man får be omgivningen uppmärksamma om man överanvänder ett uttryck.
Fenomenet är vanligare bland personer som har ett fattigt språk så din fundering kring hur det uppfattas är nog alldeles rätt.
Det är rätt fel. Alla har sådana uttryck för sig. Jag har ett rikt ordförråd, arbetar med text och kan vara verbalt vältalig men liksom, alltså, typ och även du vet, förekommer rikligt i mitt vardagliga språk. Det kanske kan vara bra om man tänker till lite men jag tycker att det är obehagligt med folk som pratar snofsigt och överdrivet städat.

Kriminell och pundare för att man använder "du vet". Fördomsfullt.
__________________
Senast redigerad av Ziaya 2017-09-10 kl. 20:19.
Citera
2017-09-10, 20:16
  #10
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Asså jag vet inte vad jag ska säga. Ibland undrar jag om folk faktiskt är såhär korkade så att de tar ett exempel och drar det som någon norm.
Nåt liknande kan sägas om TS. Träffande.
Citera
2017-09-10, 20:47
  #11
Avstängd
KimWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Nåt liknande kan sägas om TS. Träffande.
Norm och norm. Inte alls träffande någonstans. Men man märker ju hur många har reagerat. Oftast har det ju varit invandrare, kanske de tycker att det är obehagligt när man pratar så, för att de uppfattar en som en förortsunge, så de liksom skäms för mitt språkbruk eftersom de själva är invandrare och förväntar sig att andra invandare ska kämpa hårdare och inte prata som luffare. Det är förmodligen det de försöker visa med sitt grin då, när de slänger ut sitt breda fula leende. Själv är jag ej etnisk svensk. Utan bara född och uppvuxen här i landet.

Glöm inte heller att jag frågade.
Citera
2017-09-10, 20:50
  #12
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimWall
Norm och norm. Inte alls träffande någonstans. Men man märker ju hur många har reagerat. Oftast har det ju varit invandrare, kanske de tycker att det är obehagligt när man pratar så, för att de uppfattar en som en förortsunge, så de liksom skäms för mitt språkbruk eftersom de själva är invandrare och förväntar sig att andra invandare ska kämpa hårdare och inte prata som luffare. Det är förmodligen det de försöker visa med sitt grin då, när de slänger ut sitt breda fula leende. Själv är jag ej etnisk svensk. Utan bara född och uppvuxen här i landet.

Glöm inte heller att jag frågade.
Jaha. Då fattar jag bättre dina funderingar. Sorry.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback