Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-09-10, 17:30
Medlem
När jag blev lärd av far min hur man ska köra så fick man aldrig växla till ettan utan att stå HELT still innan ettan fick gå i. Det är 100% korrekt när man går från backen och framåt men jag kan inte få reda på varför växellådan inte ska kunna hantera att gå från tvåan till ettan rullandes?

Jag vet själv hur växellådor på äldre bilar (1990-2000 ish) går väldigt tungt att rulla och lägga i ettan, även om det inte låter något så känner man i växelspaken att det är motstånd och "vibrerar" eller vad man nu ska säja. När jag säjer rullar menar jag då att man kör 10-30km/h som mest, där ettan logiskt ska vara rätt växel för jobbet. Men man blev lärd att köra på tvåan eller stanna ju? Och alla försök att bryta regeln har varit att växellådan inte verkar vara nöjd. Och då menar jag när man lägger i växeln att man måste tvinga in växeln och inte mjukt och lätt. (som hur ibland backen kan vara lite trög fast värre och vibrationer från spaken)

Har kört en Volvo 850 mycket och det gick sådär ibland att undvika ettan men nu kör jag en Caddy Mk2 1.9 TDI och tvåan på den är så hjävla hög så man har 3 vall när det går långsamt.

1. För lite gas och motor går nästan på tomgång och försöker så gått man kan att korrigera gas, koppling.

2. För mycket gas och slirar för mycket så man försöker korrigera så gåt det går och slutar med att bilen beter sig som 1.

3. Stanna och blir nästan påkörd av de bakom en som går på tomgång i ettan.

Jag har en helt annan rytm till det andra i trafiken då jag måste balansera kopplingen för att kunna krypa där resten verkar vara i första växeln (många automat bilar numera också) Vad är rätt egentligen? Hur ska man köra för att inte skada bilarna? Har inte testat att dubble trampa in ettan men det börjar vara det enda jag kan testa för att undvika att ha bilen låta som att det är en 3 cylindrig KIA eller mopedbil i korsningarna. (DET ÄR EN TDI :C) Är less också på att nästan fara i en olycka på grund av att jag måste stanna helt där resten av bilarna kryper fram.
Senast redigerad av Turbor50 2017-09-10 kl. 17:33.
Citera
2017-09-10, 17:35
Medlem
Revejs avatar
Jepp, din far har rätt. Orkade bara skumma genom resten, men lika bäst du bara glömmer det och lyssnar på din gamle far.
Citera
2017-09-10, 18:06
Medlem
Denna Caddy tycker min far att han ska ha kvar och lagligt körbar tills han dör. Vilket tyder på han inte tänker stanna kvar länge till. Vill inte att den ska ramla sönder innan dess vilket jag är rädd för om jag ska strunta och tvinga in ettan. Mätarställning 31000 mil och kör utan 3:an i 20km+ om det är -10 eller mer.

En gång i -34 så lät det som att jag inte ens höll in kopplingen när jag växlade, och då hade jag kört 3km redan i tvåan. Fantastisk bil då man får lyssna på en trimmad TDI motor, fungerar fantastiskt när den är varm och got!
Citera
2017-09-10, 18:35
Medlem
mainfurers avatar
skummade genom bara. Men allt handlar om situationen du befinner dig i då och nu, och den kan ingen svara på. Ibland måste man gå ner på ettan så det lilla jag utläst så kör du galet på något sätt, äldre bilar kräver höga varv för drag och tar inte stryk av det. En 740 kör du lugnt 130 på 3ans växel
Har kört Caddy många gånger, rolig o tålig bil.... framförallt på grusväg :-)
Citera
2017-09-10, 20:01
Medlem
Swe1227s avatar
Du säger "köra på ettan i 10 -30 km/h"
Där kan jag ju säga på en gång att växla ner till ettan i 30 km/h är inte bra!

Det som sliter minst på bilen (tror jag) är att lägga i ettan när du rullar i 3-5 km/h. Du måste altså inte stanna helt, för då sliyer du bara på lamellerna...
Citera
2017-09-10, 20:40
Medlem
Revejs avatar
Låter som du planerar din körning extremt dåligt, du ska förutse framtida inbromsningar långt innan och sakta ner gradvis.
Finns ingen situation utom start där ettan behövs? Är det fem växlar?
Citera
2017-09-10, 21:02
Medlem
Rulla igång på 1an, 10-~35 på 2an, upp till marschfart (sub 70) på 3an, 4ans eller 5ans växel vid marrchfart.
Citera
2017-09-10, 21:06
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Alltså ni är ju sämst på att köra bil. Har man rätt varvtal kan man lägga i vilken växel som helst när som helst (inom ramarna för vad varje växel tillåter). T ex växla ner från 5an till 3an i 70 km/h, men då får man varva bilen till 3000 rpm eller vad man nu har för bil innan man lägger i 3an. Samma sak gäller för 1an och 2an osv..
Citera
2017-09-10, 21:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbor50
Yada yada... massa text...
Om du måste växla ner till ettan i 30 km/h så är det något fel på bilen.
Citera
2017-09-10, 21:13
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Alltså ni är ju sämst på att köra bil. Har man rätt varvtal kan man lägga i vilken växel som helst när som helst (inom ramarna för vad varje växel tillåter). T ex växla ner från 5an till 3an i 70 km/h, men då får man varva bilen till 3000 rpm eller vad man nu har för bil innan man lägger i 3an. Samma sak gäller för 1an och 2an osv..
Beto-Beto undervisa gärna oss oduglingar när man ska växla ner till ettans växel vid körning?
Citera
2017-09-10, 21:33
Medlem
killawifes avatar
Ettan är en växel precis som de andra. Om farten tillräckligt låg så kan man gå ner på ettan. Inget går sönder. Gamlingar brukar ofta ha ideér om att man bara startar på ettan och sen använder man den aldrig mer eller att man ska upp på högsta växeln så fort som möjligt för att spara bränsle. Detta är nonsens. Man använder den växel som funkar bäst för tillfället, det finns inga regler för det.
Citera
2017-09-10, 21:37
Medlem
Om du hamnar i en långsamtgående kö eller liknande som rullar i 12 km/t så kanske ettan passar, ser i det läget inget fel i att växla ned till växeln ifråga. Äldre bilar hade sällan ettan och backen synkroniserade, därav troligen åsikten att nedväxling till växel ett då bilen rullar ej bör ske.
Mycket av sådana problem slipper du i en bil som växlar själv, men har du nu oturen att ha hamnat i en bil som kräver växling manuellt så visst, använd de växlar som finns när det passar bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in