Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 04:44
  #1
Medlem
Ni som har en sådan, hur funkar det att vispa grädde med den?
Funderar på att köpa en bra mixerstav men har bara erfarenhet av mixerstavar som haft "ståltrådsvispar", men Bamix har ju en "vispskiva".
Hur blir grädden när den blir vispad med en sådan "vispskiva" ?
Citera
2017-09-10, 07:20
  #2
Medlem
Det fungerar, men inte bra.
Vanlig visp är mycket bättre till grädde.
Citera
2017-09-10, 23:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Det fungerar, men inte bra.
Vanlig visp är mycket bättre till grädde.

Misstänkte det.
Hur är Bamix i övrigt, är den bättre än andra mixerstavar, dom är ju ganska dyra.
Citera
2017-09-13, 11:43
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Misstänkte det.
Hur är Bamix i övrigt, är den bättre än andra mixerstavar, dom är ju ganska dyra.

Vad ska du ha den till?

Jag anser att en multi-purpose maskin alltid sämre än en dedicerad maskin.
Vill du vispa grädde så är en visp bättre.
Vill du mala kryddor så är en kaffekvarn bättre.
Vill du göra en smoothie så är en blender ett bättre val.

Om du vill använda den som enbart en stavmixer, dvs stoppa i grytan för att mixa sås och soppa, så tvivlar jag starkt på att den är bättre än min 25 år gamla Braun för 200 kr. Att låta en motor driva runt en roterande kniv är inte hi-tech.

Däremot så kan man som konsument även värdera andra saken såsom utseende och "lyxkänsla" som gör att en dyrare produkt trots allt känns prisvärd.
Citera
2017-09-14, 09:23
  #5
Medlem
Amazingthings avatar
Jag har en bamix (swissline nånting) som jag är jävligt nöjd med.
Vispa grädde går förträffligt snabbt, bra mycket snabbare än en elvisp - förutsatt att man då använder rätt "huvud" och använder en hög och smal bytta. Nästan så att det går lite för snabbt.

Finns bra utbud av tillbehör till bamixen på brittiska Amazon bl.a.
Citera
2017-09-29, 23:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad ska du ha den till?

Jag anser att en multi-purpose maskin alltid sämre än en dedicerad maskin.
Vill du vispa grädde så är en visp bättre.
Vill du mala kryddor så är en kaffekvarn bättre.
Vill du göra en smoothie så är en blender ett bättre val.

Om du vill använda den som enbart en stavmixer, dvs stoppa i grytan för att mixa sås och soppa, så tvivlar jag starkt på att den är bättre än min 25 år gamla Braun för 200 kr. Att låta en motor driva runt en roterande kniv är inte hi-tech.

Däremot så kan man som konsument även värdera andra saken såsom utseende och "lyxkänsla" som gör att en dyrare produkt trots allt känns prisvärd.

Vad är den bra bra på? Förutom lyxkänsla och utseende alltså? Har precis beställt en swiss line. Blev sugen eftersom jag tycker att det är smidigt att grinda kryddor utan att t fram kaffekvarnen samt att det ska vara enkelt att laga aioli.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback