Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 02:39
  #1
Medlem
kakelpannas avatar
Tänk dig att varje fil har en onion-adress och att alla som har den filen (med tillhörande onion-secret) öppnar server på den onion-adressen. Med filen (t.ex. en hollywoodfilm) laddar man som sagt också ner onion-nyckeln och börjar hosta både server-nyckeln och filen själv.

Nu vet jag inte vad som händer om flera försöker öppna samma onion-server dock, om man får en slumpmässig server som besökare då. Är det då typ inte omöjligt för någon att blockera en .onion när man vill ha en fil blockerad (förutom att spamma egna servrar på den onion adressen)?

Sedan kan vem som helst slänga upp en "tracker" typ som piratebay på .onion där man kan dela med sig av dessa onion-adresser. Eller göra någon decentraliserad databas över filer och deras .onion.

Det känns i vilket fall som att man borde kunna göra något med tor som inte är som freenet?
Citera
2017-10-03, 18:48
  #2
Medlem
kakelpannas avatar
Tror jag bumpar denna.

Anledningen till att jag tycker att det är aktuellt är i och med alla brev man får hem om fildelning. Det är dags att vi skyddar vår yttrandefrihet så att vi inte en dag har en Erdogan regerande över oss som talar om för oss vad vi ska tycka, tänka och säga.
Citera
2017-10-03, 19:09
  #3
Medlem
salxars avatar
Det fanns ju OneSwarm fanns det förut som inte använde Tor men som ändå var anonymare än vanliga torrenter. Vad jag vet tvärdog det projektet en dag, bara sådär.

Annars tror jag att Tribler har decentraliserad P2P. Det är inte anonymt men det finns ingen sida att "ta ner" eller liknande. Generellt tror jag att P2P är på väg att dö ut på ett sätt, då streaming och sidor i stil med MEGA är mer populära än någonsin idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback