Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 22:56
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej! I denna tråden så tänkte jag att det vore intressant om vi kunde dela med oss om våra erfarenheter med polis och andra myndigheter.

Jag själv har aldrig hamnat i trubbel peppar peppar.

Men det är alltid intressant att höra hur det har gått för andra
Citera
2017-09-10, 13:19
  #2
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag pysslade med lite radioaktiva prylar o tillverkade mycket giftiga gifter. Det fick jag böter för.

Sen tipsade en kompis (vi var lite tjuriga på varann då) om att jag pysslade med samma sak igen 5 år senare. Då spärrade de av hela kvarteret och gick in med skyddsdräkter. Men jag hade inget.

Sen för nått halvår sen kom polisen o frågade om 2 filmer jag lagt ut på Youtube. En där jag spränger lite TATP, men den är ju från 2005, man ser på kvalitén att det är filmat med med en av de första digitalkamerorna som kom. O så en där jag skär plast med en stark laser, men den sålde jag innan de blev olagliga.

EDIT: I det första fallet var det mer än polisen inblandat, massa andra myndigheter. Strålsäkerhetsmyndigheter, SSM, Inspektionen för Strategiska Produkter, ISP. Gifterna var så farliga att Nationellt Forensiskt Center, NFC inte kunde analysera dom, så de fick skickas till Försvarets Forsknings Institut, FOI för analys. O ingen transportfirma ville transportera dem, så polisen fick själva köra de till analys.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-09-10 kl. 13:24.
Citera
2017-09-10, 18:42
  #3
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag pysslade med lite radioaktiva prylar o tillverkade mycket giftiga gifter. Det fick jag böter för.

Sen tipsade en kompis (vi var lite tjuriga på varann då) om att jag pysslade med samma sak igen 5 år senare. Då spärrade de av hela kvarteret och gick in med skyddsdräkter. Men jag hade inget.

Sen för nått halvår sen kom polisen o frågade om 2 filmer jag lagt ut på Youtube. En där jag spränger lite TATP, men den är ju från 2005, man ser på kvalitén att det är filmat med med en av de första digitalkamerorna som kom. O så en där jag skär plast med en stark laser, men den sålde jag innan de blev olagliga.

EDIT: I det första fallet var det mer än polisen inblandat, massa andra myndigheter. Strålsäkerhetsmyndigheter, SSM, Inspektionen för Strategiska Produkter, ISP. Gifterna var så farliga att Nationellt Forensiskt Center, NFC inte kunde analysera dom, så de fick skickas till Försvarets Forsknings Institut, FOI för analys. O ingen transportfirma ville transportera dem, så polisen fick själva köra de till analys.

Dina upptåg känner man allt till din gamle buse! Är ett stort fan av både dig och dina bloggar
Citera
2017-09-10, 21:26
  #4
Medlem
Silverturks avatar
Trådrubrik ändrad till vad som uppenbarligen avses. Inlägg som berör myndighetskontakt utanför ämnesområdet Kemi och pyroteknik har och kommer fortsättningsvis raderas.

/Mod

Till trådens ämne så har jag själv inte haft någon kontakt med polisen i dessa frågor. Annat än den gången man skulle cykla iväg till ett "skjutfält" och testa några hemmagjorda raketer, och polisen stannade mig. Jag hade inget lyse. Fick en uppläxning på plats, med kassen med raketerna i hängandes över styret. Pinnarna stack ut. Höll på att skita på mig. Var väl 16-17 år vid den tiden. Eller för den delen när man fick gömma sig för Securitas-vakten som kom efter man testat smällare på en gräsplätt bakom ett industriområde.

Kommer annars att tänka på denna historia om ATCP som en annan användare berättade om för några år sedan: (FB) VARNING FÖR TCAP, ATCP, TATP m.m!

Citera
2017-09-10, 22:41
  #5
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Trådrubrik ändrad till vad som uppenbarligen avses. Inlägg som berör myndighetskontakt utanför ämnesområdet Kemi och pyroteknik har och kommer fortsättningsvis raderas.

/Mod

Tack för att du fixade rubriken!

Tur att polisen inte såg raketerna!

ATCP historien var väldigt intressant och lärorik. Hade inte läst den innan. Det är alltid bra att påminnas att även dom bästa kan råka illa ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback