Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 13:13
  #25
Medlem
KnaazMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Nej, hönsägg. Äter du ägg så äter du ju också sådant som egentligen är färdigutvecklat liv. Bara undrar om du ser på det så eller ej.
Men man äter ju inte människor? Höns äter man.
Citera
2017-09-13, 16:02
  #26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Nej, hönsägg. Äter du ägg så äter du ju också sådant som egentligen är färdigutvecklat liv. Bara undrar om du ser på det så eller ej.

Ett ägg är inte färdigutvecklat liv, uppenbarligen. Ett vanligt ägg för konsumenter är vanligtvis inte ens befruktat. Det är inte konstigare än att kvinnan sväljer säden.
Citera
2017-09-14, 07:40
  #27
Avstängd
konstapels avatar
Att ett foster är ett liv är helt uppenbart. Det är dock inte livsdugligt förrän ungefär 21-22 veckor och även då är chansen att överleva mycket liten.
Det är alltså en ren gränsdragning. Personligen kan jag tycka att abortgränsen här i Sverige är för generöst tilltagen och bör sänkas vilket också är på förslag:

https://www.svd.se/abortgrans-kan-komma-att-andras
Citera
2017-09-14, 14:35
  #28
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Att ett foster är ett liv är helt uppenbart. Det är dock inte livsdugligt förrän ungefär 21-22 veckor och även då är chansen att överleva mycket liten.
Det är alltså en ren gränsdragning. Personligen kan jag tycka att abortgränsen här i Sverige är för generöst tilltagen och bör sänkas vilket också är på förslag:

https://www.svd.se/abortgrans-kan-komma-att-andras
För att slippa godtycklig politisk gränsdragning som avgör vem som är människa och vem som är slask utan rättigheter (en farlig potential där som du kanske kan ana!) så är det säkrast att använda en strikt biologisk definition rakt av. Den som har mänskligt DNA av man och kvinna i en befruktad könscell är en människa.
Citera
2017-09-14, 14:46
  #29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
För att slippa godtycklig politisk gränsdragning som avgör vem som är människa och vem som är slask utan rättigheter (en farlig potential där som du kanske kan ana!) så är det säkrast att använda en strikt biologisk definition rakt av. Den som har mänskligt DNA av man och kvinna i en befruktad könscell är en människa.

Religiöst trams utan någon som helst vetenskaplig förankring och det har ingenting med någon biologisk definition att göra. Försöker du tänka till lite mellan bibelstudierna så inser du säkert att ingen normal person kan tycka att en befruktad könscell är en "människa".
Citera
2017-09-14, 14:51
  #30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Religiöst trams utan någon som helst vetenskaplig förankring och det har ingenting med någon biologisk definition att göra. Försöker du tänka till lite mellan bibelstudierna så inser du säkert att ingen normal person kan tycka att en befruktad könscell är en "människa".
Står ingenting i bibeln om gener eller DNA. Det är den självklara artdefinitionen för alla biologer. Du verkar tycka om att mörda miljoner människobarn, och bara vräker ur dig de mest vulgära lögner för att försöka ljuga ihop det för dig själv. Som din lögn här att biologi skulle vara baserad på bibeln. Är ditt argument för det att båda orden börjar på b?

Betänkt att vi går mot en era av biologisk ingenjörskonst och AI-robotar. Snart kommer människor som växer upp inte alls att göra samma skillnad mellan människor och prylar som vi alltid har gjort. Vi behöver respektera den mänskliga individens särstatus för att överleva som art.
Citera
2017-09-15, 19:38
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Jag har länge tyckt att abort borde vara helt upp till kvinnans val. Men nu, många år senare så har jag börjat fundera. Hur kan man ens acceptera abort?

Abortmotstånd är iofs en socialkonservativ ståndpunkt, men inte en särskilt viktig, och mest en nödlösning. Att försöka indirekt bestraffa utomäktenskapligt sex är krångligt och ineffektivt. Dessutom slår det ju fel; abort inom äktenskapet borde ju vara familjeöverhuvudets val enligt socialkonservatismen.

Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Varför skulle det vara okej att döda ett foster? Det är ju nånstans ett människoliv även om det inte är full utvecklat.

Försök hålla en högre nivå. Det där tramset används bara inom oseriös känslostyrd debatt. Stort sett ingen tror egentligen på det så det är lönlöst att diskutera.
Citera
2017-09-15, 19:45
  #32
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Jag har länge tyckt att abort borde vara helt upp till kvinnans val. Men nu, många år senare så har jag börjat fundera. Hur kan man ens acceptera abort? Varför skulle det vara okej att döda ett foster? Det är ju nånstans ett människoliv även om det inte är full utvecklat.

Ber om ursäkt för eventuellt felplacerad tråd.
Jag har inga som helst problem med att du/din kvinna aldrig nånsin gör abort! Tycker det är en så fruktansvärt bra idé att du tycker så! För hur skulle det se ut om ni gjorde abort?
Citera
2017-09-16, 21:42
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Jag har länge tyckt att abort borde vara helt upp till kvinnans val. Men nu, många år senare så har jag börjat fundera. Hur kan man ens acceptera abort? Varför skulle det vara okej att döda ett foster? Det är ju nånstans ett människoliv även om det inte är full utvecklat.

Ber om ursäkt för eventuellt felplacerad tråd.
Hur kunde det vara lagligt att döda judar i Tyskland under WW2? Samma fråga, samma svar. Bara för att något är lagligt, är det inte moraliskt rätt.

Göra sig av med sina egna barn har man gjort i alla tider. Länge sedan offrade vissa sina barn till gudar. Inte så länge sen, ställde man ut sina "oönskade" barn i skogen. Idag kallar vi det "abort" och det görs bakom stängda dörrar.

Självklart är det en människa som dödas i en abort. Själva definitionen av människans tillkomst är när spermien mötet ägget. (Förenklat)

Den stora frågan blir: ska alla mskor va lika värda oavsett storlek/handikapp/om man klarar sig själv/kön o.s.v.?

I Frankrike ok att döda barn till 40e veckan om Downs syndrom.
Citera
2017-09-16, 21:49
  #34
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Religiöst trams utan någon som helst vetenskaplig förankring och det har ingenting med någon biologisk definition att göra. Försöker du tänka till lite mellan bibelstudierna så inser du säkert att ingen normal person kan tycka att en befruktad könscell är en "människa".

Vilken art anser du att den "mänskliga", du får ursäkta språkbruket, cellklumpen tillhör? Jag har hört många feminister jämföra det med en "fluga". Utgör det vetenskapligt konsensus?
Citera
2017-09-17, 01:06
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Okidoki. Då känns det inte så konstigt att göra sig av med ett väldigt tidigt embryo som också helt saknar känsel, känslor och sinne tycker jag nog.

Kanske det. I vecka 20 är det dock inte ett litet embryo som saknar känsel, känslor eller sinne.

Det är ett barn som drömmer.
Citera
2017-09-17, 01:17
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Religiöst trams utan någon som helst vetenskaplig förankring och det har ingenting med någon biologisk definition att göra. Försöker du tänka till lite mellan bibelstudierna så inser du säkert att ingen normal person kan tycka att en befruktad könscell är en "människa".

Hur ser du på ett foster som känner, drömmer, och känner igen sin mammas röst?

Tycker du att vi ska tillåta partialbirth abortion i Sverige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback