Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-13, 19:23
  #13
Medlem
dirtysouths avatar
Glöm inte att hålla koll på alla sjukdomar du kan åka på som malaria, dengue och andra som myggen bär på, hög risk i flera av länderna du listat. "Vaccinen" och tabletterna emot det har också allvarliga biverkningar.
Citera
2017-09-14, 14:32
  #14
Medlem
DogShitEaters avatar
Jag hoppas TS tar med sig mycket plåster för det kommer han behöva om han ska resa till självaste Sydafrika.

Eller vad sägs om detta: https://www.nyatider.nu/nya-tider-pa...r-i-sydafrika/
Citera
2017-09-14, 22:30
  #15
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fqlk
...Jag har ingen direkt budget då jag vill uppleva så mycket som möjligt, även om några aktiviteter kan vara dyra. Jag är dock inte alls kräsen och klarar mig på billig mat och sovplats.

Om du är kvinna så ordnar sig alltid det ekonomiska. Afrikanska karlar är tokiga i svenska kvinnor, och dom betalar bra också. Men se upp med maten och hygienen överlag. Det låter som en skön knullsemester i mina öron.

Ett tips dock: Använd preventivmedel.
Citera
2017-09-29, 20:37
  #16
Medlem
Hej! Jag bor här i Namibia (Okahandja) så vill du ha tips får du gärna höra av dej. Men snabbt kan jag påminna om att Namibia är circa dubbelt så stort som Sverige till ytan, 2.3 miljoner invånare, tågtrafik finns men tågen rullar mycket sakta. Det vanligaste (men inte trafik-säkert) är privat-bussar typ Iveco 14-seaters med 20 passagerare. Finns också stora bussar, bland annat har www.intercape.co.za bussar som kör. Rum relativt dyrt, enkelt 3-400 svenska kronor för ett påvert rum. Etosha nationalpark har du nog hört om det finns även private gameparks varav www.erindi.com är ett av de största med mycket bra rykte. Hyr du en bil kan du köra dina egna vägar men givetvis kostar det ju.
Citera
2018-04-09, 09:50
  #17
Medlem
är det inte jättedyrt?
Citera
2018-04-09, 13:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
åka ensam i afrika låter som en mycket dålig ide.

Trams! Du är okunnig - och troligen feg. Inga vikingagener kvar i dig inte.

Till TS - södra Afrika är fantastiskt. Men inte en chans att du hinner allt det där på några veckor. Jag kanske svarar mer när jag har lugnat ner mig från tramset ovan. Kanske skulle jag ha rest Windhoek-Nairobi och stannat till på olika ställen längs vägen.

Runt Kalahariöknen går det snabbt att resa och du kan ta dig stora avstånd på en dag. Tar betydligt längre tid om du ska genom västra Tanzania, från Zambia upp till Rwanda. Går iof undvika vägen och ta båten MV Liemba på Tanganyikasjön. Ska vara häftigt.

Flyg in till Windhoek i Namibia och se det vanliga där, dvs Sossusvlei (sanddynerna) och Etosha och kanske Fish River Canyon. Jag tycler nordvästra delen av Namibia är fantastiskt men svårt att ta sig till. Sen går det en buss från Windhoek till Livingstone. Se Victoriafallen. Åk upp till Malawisjön. Häng på några backpackerställen. Upp till Rwanda. Kanske lite vandring? Lyxa till det på cafeer i Kigali? Vidare till Uganda. Safari i någon av parkerna i nordväst? Festa och paddla på Nilen i äventyrsmeckat Jinja? Och sen över till Kenya. Besök någon park. Titta på Kilimanjaro. Ta dig till Narobi och hem. Du skulle behöva åtminstone 2-3 månader för detta egentligen. Kolla om det går något billigt flyg mellan Livingstone och Kampala kanske? Lycka till!

Och ta med tält - så sparar du massor av pengar. Du kan tälta i trädgården på alla hostels/campingar och på många hotel i Afrika.

Om du vill kan du läsa om mina resor i Afrika här:

SA/Namibia/Angola 2017 Del 1: http://www.lostcyclist.com/2017/07/1...estern-africa/

SA/Namibia/Angola 2017: Del 2: http://www.lostcyclist.com/2017/11/2...-part-1-angola

SA/Namibia/Angola 2017 Del 3: http://www.lostcyclist.com/2017/12/0...-angola-part-2

Runt Kalahariöknen 2014: http://www.lostcyclist.com/2017/12/0...-angola-part-2

Landvägen från Sverige till Sydafrika 2006-07: http://www.lostcyclist.com/resor/trans-africa

Landvägen från Lettland till Burkina Faso (Västafrika) 2009-2010: http://www.lostcyclist.com/africa-reloaded
__________________
Senast redigerad av fujian 2018-04-09 kl. 13:31.
Citera
2018-06-27, 12:31
  #19
Medlem
Kan personligen rekommendera södra afrika, spec Botswana och Namibia. Folk överlag väldigt trevliga.
Citera
2019-03-21, 18:47
  #20
Medlem
GormDenGamles avatar
Lånar tråden lite..

Ligger i startgropen för en resa till Afrika. Tänkte kanske en tre, fyra veckor.
Tanken var Rwanda då det känns som en bra start för resan. Relativt tryggt, och så kan man besöka gorillor.

Jag antar att jag hinner med tre länder till (eller fler?). Men vilka länder?
Sydafrika är inte en önskan. Utan mer länder som den gemene resenären inte har i tankarna först.

Etiopien, Angola, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana och Namibia är några länder som jag har i tankarna? Men vilka av dessa ska man välja? Eller har ni några andra förslag?

Jag antar att det tar otroligt lång tid att ta sig runt med buss mellan en del länder. Är det flyg som gäller då? Eller är buss att föredra mellan några länder då man får sett desto mer?

Några andra förslag och tips?
Citera
2019-03-21, 21:36
  #21
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lånar tråden lite..

Ligger i startgropen för en resa till Afrika. Tänkte kanske en tre, fyra veckor.
Tanken var Rwanda då det känns som en bra start för resan. Relativt tryggt, och så kan man besöka gorillor.

Jag antar att jag hinner med tre länder till (eller fler?). Men vilka länder?
Sydafrika är inte en önskan. Utan mer länder som den gemene resenären inte har i tankarna först.

Etiopien, Angola, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana och Namibia är några länder som jag har i tankarna? Men vilka av dessa ska man välja? Eller har ni några andra förslag?

Jag antar att det tar otroligt lång tid att ta sig runt med buss mellan en del länder. Är det flyg som gäller då? Eller är buss att föredra mellan några länder då man får sett desto mer?

Några andra förslag och tips?

Jag står väl i princip fast vid de tips jag redan gett i den här tråden. Dock skulle jag i dagsläget vara försiktig med Moçambique, Malawi och Zimbabwe som alldeles nyligen drabbats av svåra naturkatastrofer. Zimbabwe är just nu dessutom väldigt instabilt med politiskt motiverat våld, galopperande inflation och bensinbrist.

Jag skulle i första hand kika på Sydafrika, Botswana och Namibia - bra länder för förstagångsresenären i Afrika. De är lätta att resa i, infrastrukturen är av europeisk standard, och naturen är magnifik.
Citera
2019-03-25, 19:38
  #22
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lånar tråden lite..

Ligger i startgropen för en resa till Afrika. Tänkte kanske en tre, fyra veckor.
Tanken var Rwanda då det känns som en bra start för resan. Relativt tryggt, och så kan man besöka gorillor.

Jag antar att jag hinner med tre länder till (eller fler?). Men vilka länder?
Sydafrika är inte en önskan. Utan mer länder som den gemene resenären inte har i tankarna först.

Etiopien, Angola, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana och Namibia är några länder som jag har i tankarna? Men vilka av dessa ska man välja? Eller har ni några andra förslag?

Jag antar att det tar otroligt lång tid att ta sig runt med buss mellan en del länder. Är det flyg som gäller då? Eller är buss att föredra mellan några länder då man får sett desto mer?

Några andra förslag och tips?

Swaziland. Inte en jävel som hört talas om det landet. Men det var najs! Lesotho också.
Citera
2019-03-30, 00:27
  #23
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jag står väl i princip fast vid de tips jag redan gett i den här tråden. Dock skulle jag i dagsläget vara försiktig med Moçambique, Malawi och Zimbabwe som alldeles nyligen drabbats av svåra naturkatastrofer. Zimbabwe är just nu dessutom väldigt instabilt med politiskt motiverat våld, galopperande inflation och bensinbrist.

Jag skulle i första hand kika på Sydafrika, Botswana och Namibia - bra länder för förstagångsresenären i Afrika. De är lätta att resa i, infrastrukturen är av europeisk standard, och naturen är magnifik.

Sydafrika har dock stora problem med strömförsörjningen, sk rolling blackout har varit igång ett tag nu. Kriminaliteten är en annan fara.
Annars är Sydafrika mycket bra, Afrika för nybörjare typ. Man kan besöka stamfolk och sedan åka tillbaks till sitt 5-stjärniga hotell. Namibia kan varmt rekommenderas! Botswana ska också vara fint men där har jag aldrig varit.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2871724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback