Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 20:31
  #1
Medlem
Kolreds avatar
Hejsan,
Fond-nybörjaren är tillbaka! Denna gång funderar jag på en detalj i en till synes hyvens fond. Fonden heter följande: "Henderson Horizon Jpns Smr Coms A2USD".

Följande kostnader medföljer: 1,2 % förvaltningsavgift och 10 % av överavkastning (s.k. performance fee).

Det är den sista detaljen som ligger och stör mig. Är detta en fond som man bör överväga eller ska man helt enkelt välja någon annan fond med japanskt fokus som har en något högre förvaltningsavgift?
Citera
2017-09-10, 02:21
  #2
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolred
Hejsan,
Fond-nybörjaren är tillbaka! Denna gång funderar jag på en detalj i en till synes hyvens fond. Fonden heter följande: "Henderson Horizon Jpns Smr Coms A2USD".

Följande kostnader medföljer: 1,2 % förvaltningsavgift och 10 % av överavkastning (s.k. performance fee).

Det är den sista detaljen som ligger och stör mig. Är detta en fond som man bör överväga eller ska man helt enkelt välja någon annan fond med japanskt fokus som har en något högre förvaltningsavgift?
- Var går gränsen för överavkastning?
- Hur ser historiken ut? Alltså, hur ofta överavkastar dom jmf.index och hur ofta underavkastar dom, och vad landar förvaltningsavgiften därmed historiskt på?

Vet inte om frågorna ovan egentligen hjälper dig, historiken säger ibland inget om framtiden, ibland allt. Till exempel kan ju en fond vara profilerad helt annorlunda än övriga fonder med samma inriktning (jmf t,ex, Tundras Afrikafond med övriga) vilket kan ha varit helt fel under de senaste åren, men bli helt rätt framöver. Men kikar du på historiken för fonden du är intresserad av, så får du i vart fall en bild av hur överavkastningsersättningen kan påverka din vinst.
Citera
2017-09-10, 08:14
  #3
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
- Var går gränsen för överavkastning?
- Hur ser historiken ut? Alltså, hur ofta överavkastar dom jmf.index och hur ofta underavkastar dom, och vad landar förvaltningsavgiften därmed historiskt på?

Vet inte om frågorna ovan egentligen hjälper dig, historiken säger ibland inget om framtiden, ibland allt. Till exempel kan ju en fond vara profilerad helt annorlunda än övriga fonder med samma inriktning (jmf t,ex, Tundras Afrikafond med övriga) vilket kan ha varit helt fel under de senaste åren, men bli helt rätt framöver. Men kikar du på historiken för fonden du är intresserad av, så får du i vart fall en bild av hur överavkastningsersättningen kan påverka din vinst.
Historiskt blir det nog knepigt då de inte haft modellen med rörlig förvaltningsavgift tidigare. Blev förvånad när jag såg det nu. En titt i prospektet säger att de tar 10% av skillnaden i värdeökning mellan fonden och jämförelseindex om den är positiv eller 10% av ökningen om jämförelseindex fallit. Inget highwatermark, dvs rörliga avgiften är aktuell även om fonden är under all time high.

Henderson Horizon China har varit en av mina favoritfonder men nu blir det att tänka om.
__________________
Senast redigerad av RostigHink 2017-09-10 kl. 08:16.
Citera
2017-09-10, 09:58
  #4
Medlem
Kolreds avatar
Så kort sagt: "ta dig en funderare".

För besvara första frågan så är det en av de fonder som, Japans tidigare utveckling till trots, har presterat och resultatet är en rätt trevlig uppförsbacke när man tittar på grafen. Sedan är Japan på väg in i ett gynnsamt läge tillsammans med en del andra asiatiska länder. Indien/Indonesien har jag täckt så nu återstår Japan.

Det är också den enda fonden som jag har funnit som lägger fokus på små- och medelstora japanska företag. Däri utvecklingspotentialet är något större (baseras inte på något annat än mitt eget tyckande, så rätta mig gärna om jag har fel).
Citera
2017-09-10, 11:12
  #5
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolred
Så kort sagt: "ta dig en funderare".

För besvara första frågan så är det en av de fonder som, Japans tidigare utveckling till trots, har presterat och resultatet är en rätt trevlig uppförsbacke när man tittar på grafen. Sedan är Japan på väg in i ett gynnsamt läge tillsammans med en del andra asiatiska länder. Indien/Indonesien har jag täckt så nu återstår Japan.

Det är också den enda fonden som jag har funnit som lägger fokus på små- och medelstora japanska företag. Däri utvecklingspotentialet är något större (baseras inte på något annat än mitt eget tyckande, så rätta mig gärna om jag har fel).
Ja det man får överväga är ju om fonden går så pass mycket bättre att avkastningen blir bättre än en indexföljande dito. Henderson har en något lägre fast avgift än jämförbara fonder vilket kanske tar ut den rörliga delen. Vem vet?

Glöm inte att valutakurser kan dölja den verkliga utvecklingen av fondens innehav. SEK har rört sig mycket mot både USD och JPY.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback