Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 17:37
  #1
Medlem
Dragonflashs avatar
Jag har odlat tobak hemma i snart ett år och kommer inte på hur man lagrar bäst utan mögel och bismak. Finns det någon mer erfaren odlare som vet hur man behandlar bladen bäst?
__________________
Senast redigerad av Dragonflash 2017-09-09 kl. 18:14.
Citera
2017-09-09, 19:44
  #2
Medlem
Du undrar hur man lagrar odlad tobak hemma? En fråga bara? Vilken tobak finns det som inte är just odlad? Har aldrig hört talas om syntetisk tobak? Men för att lagra odlad tobak hemma så bör du se till att ha en luftfuktare i rummet/utrymmet så att inte tobaken torkar sönder.
Citera
2017-09-09, 20:02
  #3
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warulv
Du undrar hur man lagrar odlad tobak hemma? En fråga bara? Vilken tobak finns det som inte är just odlad? Har aldrig hört talas om syntetisk tobak? Men för att lagra odlad tobak hemma så bör du se till att ha en luftfuktare i rummet/utrymmet så att inte tobaken torkar sönder.


Har aldrig haft det problemet med själva plantorna så jag antar att du menar vid lagring. Själv så brukar jag spraya med vatten fast lagom som vissa sajter påstår. Jag vänder på bladen och sedan lägger jag dem i en burk. Stänger locket med små hål i. Dessa andas sedan ut ammoniak ångor men har tendens att börja mögla om man inte vädrar dem.
Frågan är då om jag gör rätt.
Citera
2017-09-09, 22:07
  #4
Medlem
AX64s avatar
Jag utgår nu ifrån att du är bosatt och odlar i Sverige. Tror du inte ska göra dig mödan att försöka få bladen att bli användbara vare sig till rökverk eller annat. Möjligen kan du stoppa madrassen med dem. I annat fall tycker jag du ska investera i riktigt odlad tobak som har smak, dvs. inte tobak som stått i total avsaknad av sol och istället möglat bort i pissregnet.
Citera
2017-09-10, 00:02
  #5
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Jag har odlat tobak hemma i snart ett år och kommer inte på hur man lagrar bäst utan mögel och bismak. Finns det någon mer erfaren odlare som vet hur man behandlar bladen bäst?
Du råkar inte veta mer exakt vilka varianter du har odlar?
Endel varianter går utmärkt att luft-torka medan andra kräver lite värme för att bli riktigt bra.
Tobaken får bättre och bättre smak allt efter den får åldras så att en "fragmenterings ugn" kan vara klokt att göra.
Är bladen inte "mogna" så är det princip omöjligt att få fin brun färg på dem.
Citera
2017-09-10, 00:15
  #6
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Du råkar inte veta mer exakt vilka varianter du har odlar?
Endel varianter går utmärkt att luft-torka medan andra kräver lite värme för att bli riktigt bra.
Tobaken får bättre och bättre smak allt efter den får åldras så att en "fragmenterings ugn" kan vara klokt att göra.
Är bladen inte "mogna" så är det princip omöjligt att få fin brun färg på dem.

Virginia gold är sorten som jag odlar just nu.
Citera
2017-09-10, 00:22
  #7
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Virginia gold är sorten som jag odlar just nu.
Ok den lufttoras lätt till en ljus brun tobak. Brukar inte vara svår alls.
Däremot så smakar den inte speciellt mycket. Det stora problemet är ofta att blandningar är bättre än "bara" en sort.
Men vad har du tänkt att göra av tobaken?
Citera
2017-09-10, 00:30
  #8
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Ok den lufttoras lätt till en ljus brun tobak. Brukar inte vara svår alls.
Däremot så smakar den inte speciellt mycket. Det stora problemet är ofta att blandningar är bättre än "bara" en sort.
Men vad har du tänkt att göra av tobaken?


Jag maler den men eftersom den har en speciell smak tror jag att jag borde börja lagra den. Därefter sprejar jag med vatten. Det blir nog röktobak den smakar cigarr. Eller kanske rentav cigarriller.
__________________
Senast redigerad av Dragonflash 2017-09-10 kl. 00:37.
Citera
2017-09-10, 00:45
  #9
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Jag maler den men eftersom den har en speciell smak tror jag att jag borde börja lagra den. Därefter sprejar jag med vatten.
Om jag "bara" hade odlat en ljus tobak skulle jag nog ha:
1:Luft-torkat den tills den blivit brun men inte knaster torr.
2: Pressat ihop några blad som rep eller bollar, låtit dom ligga i rumstemperatur ett par veckor.
3: Skurit tobaken till "mynt" (ungefär som man skär morötter).
4: Låta mynten eftertorka ytterligare någon vecka.
5: Göra mynten till flagor (som sedan får torka till lite).

Efter detta så doftar tobaken underbart och smakar dessutom godare.
-Annars kan man kurera tobaken med honungsvatten eller avslagen cola.

Men du gör givetvis den metod du tror passar dig själv bäst.
__________________
Senast redigerad av TobaksHasse 2017-09-10 kl. 00:47.
Citera
2017-09-27, 18:14
  #10
Medlem
Den ska torka i ca. 6 veckor. En tumregel är att den ska få växa lika länge som den får torka.
Citera
2017-09-28, 00:04
  #11
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugan
Den ska torka i ca. 6 veckor. En tumregel är att den ska få växa lika länge som den får torka.
Fast det hänger även på temperatur, luftfuktighet och inte minst vilken variant det är. Dessutom blir jag lite nyfiken på vilken tobak du odlar om den växer i 6veckor..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback