Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-09, 17:05
  #1
Medlem
Tjena!

Tänkte fixa päronens gamla hårddisk en WD My Passport 500gb. Jag har raderat alla gamla filer genom skivverktyg och det funkar fint att lägga in filer på hårddisken, men jag kan inte radera några enstaka filer när jag försöker. Både jag och päronen använder OS X El Capitan.

Formatet är: Mac OS Extended (journalförd) och behörigheten är ändrad till Läsa & Skriva.

Det funkar fint att lägga in filer på över 8gb. Tanken är att jag ska kunna lägga in diverse filmer på hårddisken och byta ut dessa filmer efter ett tag, men just nu funkar det inte alls att radera något när jag lagt in det på hårddisken.

Tacksam för tips och hjälp!
Citera
2017-09-09, 17:50
  #2
Medlem
Pisswassers avatar
Högerklicka på ikonen för den externa hårddisken och välj "Visa info". Titta på "Delning och behörigheter" (är den fliken inte ute så klicka på den) så ser du längst ner "Bortse från ägarskap på den här volymen". Är rutan framför inte iklickad så klickar du så den blir det (du kan behöva använda administratlrslösenordet). Försök sedan radera den fil eller filer som du försöker radera.

Hjälpte det?
Citera
2017-09-09, 17:57
  #3
Medlem
@ Pisswasser

Den rutan är redan bockad hmm.. hjälper ändå inte tyvärr.
Citera
2017-09-10, 00:17
  #4
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Har du rootaccess på maskinen? Öppna rootkatalogen på hårddisken i en terminal och kör sedan "chmod -R 777".

Vill du hellre peka och klicka så har apple en guide som visar hur man gör samma sak i gui.

https://support.apple.com/kb/PH25287?locale=en_US
Citera
2017-09-10, 12:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Har du rootaccess på maskinen? Öppna rootkatalogen på hårddisken i en terminal och kör sedan "chmod -R 777".

Vill du hellre peka och klicka så har apple en guide som visar hur man gör samma sak i gui.

https://support.apple.com/kb/PH25287?locale=en_US

Det var lite överkurs där med rootkatalogen och hur den ska köras i terminalen. Du får gärna beskriva vad "chmod -R 777" innebär

Guiden som du länkade till har jag redan utfört som jag skrev tidigare, så har jag redan alla behörigheter, läs&skriv etc.
Citera
2017-09-10, 12:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangofreak
Det var lite överkurs där med rootkatalogen och hur den ska köras i terminalen. Du får gärna beskriva vad "chmod -R 777" innebär

Guiden som du länkade till har jag redan utfört som jag skrev tidigare, så har jag redan alla behörigheter, läs&skriv etc.

chmod -R 777 är följande:
chmod = change mod så du ändrar dina behörigheter till filsystemet.
777 = ger dig behörigheterna läsa, skriva och köra.

Enkelt och kortfattat förklarat.
Citera
2017-09-10, 12:30
  #7
Medlem
towbs avatar
Borde gå att dra och släppa hårddiskens ikon från finder till terminalen så får du rätt sökväg.

chmod -R 777 *dra och släpp* <enter>
Citera
2017-09-10, 17:27
  #8
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Borde gå att dra och släppa hårddiskens ikon från finder till terminalen så får du rätt sökväg.

chmod -R 777 *dra och släpp* <enter>

getconf ARG_MAX

ger resultatet 262144

och det är maximala längden på kommandot som blir resultatet av det hela. Blir det längre funkar inte din metod.
Citera
2017-09-10, 18:28
  #9
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
getconf ARG_MAX

ger resultatet 262144

och det är maximala längden på kommandot som blir resultatet av det hela. Blir det längre funkar inte din metod.
Är det sjävla drag och släpp-biten som inte fungerar? Var några år sedan jag hade mac, extern lagring ligger väl under /Volumes annars, då får man ta det manuellt. "ls /Volumes" och se vad som ligger där, typ /Volumes/MediaHDD.
Citera
2017-09-10, 20:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Borde gå att dra och släppa hårddiskens ikon från finder till terminalen så får du rätt sökväg.

chmod -R 777 *dra och släpp* <enter>

Först drog jag hårddisk ikonen från finder in till terminal, nu ser jag inte hårddisken som en egen enhet längre, utan den har hamnat som som en enhet inne på min Macbook.

Skrev sedan chmod -R 777, men hände ingenting. Gjorde jag allt i fel ordning nu?
Gjorde sedan om allt på nytt, skrev "chmod -R 777 " i terminal, drog och släppte in hårddisken, fick detta som meddelande:

-bash: /Volumes/My Passport: is a directory

Problemet löstes tyvärr inte.
__________________
Senast redigerad av mangofreak 2017-09-10 kl. 20:37.
Citera
2017-09-11, 12:15
  #11
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangofreak
Först drog jag hårddisk ikonen från finder in till terminal, nu ser jag inte hårddisken som en egen enhet längre, utan den har hamnat som som en enhet inne på min Macbook.

Skrev sedan chmod -R 777, men hände ingenting. Gjorde jag allt i fel ordning nu?
Gjorde sedan om allt på nytt, skrev "chmod -R 777 " i terminal, drog och släppte in hårddisken, fick detta som meddelande:

-bash: /Volumes/My Passport: is a directory

Problemet löstes tyvärr inte.
Tanken var att det skulle stå "/Volumes/My Passport" i terminalen efter att du drog över den. Förutsatt att hårddisken heter my passport? Om den nu gör det, kör "sudo chmod -R 777 /Volumes/My\ Passport".
Citera
2017-09-12, 10:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangofreak
Tjena!

Tänkte fixa päronens gamla hårddisk en WD My Passport 500gb. Jag har raderat alla gamla filer genom skivverktyg och det funkar fint att lägga in filer på hårddisken, men jag kan inte radera några enstaka filer när jag försöker.

Vad heter filerna, som du inte kan tabort? Hur stora är dom?
Det kan vara så att den externa enheten WD My Passport har ett skrivskyddat område och/eller automatiskt återskapar vissa filer/program.

I ett terminal fönster skriv:
"ls -lh /Volumes"
("ls" - listar innehållet i katalogen /Volumes. Växeln "-lh" ger fullständigare info än bara "ls".)

Citat:
Ursprungligen postat av mangofreak
Det funkar fint att lägga in filer på över 8gb. Tanken är att jag ska kunna lägga in diverse filmer på hårddisken och byta ut dessa filmer efter ett tag, men just nu funkar det inte alls att radera något när jag lagt in det på hårddisken.

Tacksam för tips och hjälp!
Om WDpassport ligger som en underkatalog i /Volumes, måste du ha skriv, läs och kör rättighet till den underkatalogen, för att kunna tabort filer i den.
Om det är användaren "farsan" som har skriv, läs och kör rättighet till WDpassport, så kan bara "farsan" tabort filerna i katalogen (förutom "root").

I ett terminal fönster skriv:
"whoami"
Om det inte står "farsan" eller "root" så kan du inte tabort filerna.

Du kan prova att ansluta den externa enheten till päronas dator och be "farsan" logga in och tabort filerna.

(chmod -R 777 är enligt mig, en tveksam lösning, om man inte förstår vad man pysslar med. Om du kör detta kommando, öppnar du upp skriv, läs och kör rättigheter för alla i hela världen, i samtliga kataloger som ligger under den katalog som du exekverar kommandot ifrån. Dvs står du i din hemkatalog /home/tommie så kan alla som har tillgång till datorn läsa, skriva och köra alla filer som du har.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback