Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-13, 22:11
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Provar att låna denna tråd istället för att starta en ny. Har ett väldigt likartat problem. Jag har fiber i min lägenhet, och har kopplat en router till uttaget (Asus RT-AC66U).

Jag har en bärbar dator, en ipad och en iphone. Samtliga har bra trådlös uppkoppling på 5 ghz.

Nu har jag även plockat upp en stationär dator. Istället för att behöva dra en TP-kabel genom halva lägenheten, så köpte jag en Wifi-adapter (Netgear N300) och anslöt denna till min stationära dator. Installationen gick bra, och den hittade mitt trådlösa nätverk.

Problemet är att den vägrar ansluta! Jag skriver in lösenordet och får ändå "can not connect"-felmeddelande. Jag har provat att använda internetdelning på min iphone, och då kan jag ansluta med min stationära dator. Utifrån detta kan jag åtminstone sluta mig till att själva adaptern fungerar.

Har ni några idéer hur jag kan gå vidare i min problemsökning?

Döp ditt nätverk i bara VERSALER , det är värt ett försök!
Citera
2017-09-16, 13:40
  #26
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Döp ditt nätverk i bara VERSALER , det är värt ett försök!

Tramsar du? Varför skulle det eventuellt fungera?
Citera
2017-09-16, 16:46
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Tramsar du? Varför skulle det eventuellt fungera?

Jag tramsar inte!
Citera
2017-09-16, 17:22
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Den "andra" är en ren USB dongle som tar ström från USB uttaget men också är ett nätverkskort.

Tredle länken stoppar man in i RJ45 uttaget (där nätverkskabeln normalt sitter) och tar sin ström från ett USB uttag.

Använder själv dongles till min Amiga dator och till en TV som enbart har uttag för nätverkskabel och inte har WIFI. Rekommenderar en dongle som kan köra minst 300Mbt

Måste fråga hur ska man kunna konfigurera nätverket med tredje alternativet om man inte koppla den till en dator? T.e.x måste du välja vilken wifi den ska koppla till så inte koppla upp till grannens wifi och så måste man skriva in lösenord. På en TV med nätverksuttag utan wifi behövs ju inte det när den kopplas med nätverkskabel. Betyder det att TV med nätverksuttag utan wifi måste ändå har inbyggd stöd för trådlöst nätverk i mjukvaran för att det ska funka?
Citera
2017-09-16, 18:59
  #29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Måste fråga hur ska man kunna konfigurera nätverket med tredje alternativet om man inte koppla den till en dator? T.e.x måste du välja vilken wifi den ska koppla till så inte koppla upp till grannens wifi och så måste man skriva in lösenord. På en TV med nätverksuttag utan wifi behövs ju inte det när den kopplas med nätverkskabel. Betyder det att TV med nätverksuttag utan wifi måste ändå har inbyggd stöd för trådlöst nätverk i mjukvaran för att det ska funka?
Nej den tilldelas automatiskt ip/gw/dns via dhcp
Citera
2017-09-16, 21:26
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej den tilldelas automatiskt ip/gw/dns via dhcp

Jag fattar ingen av förkortningarna men om uppkopplingen ske automatiskt som du säger hur ska den veta att det är just min wifi router den ska kopplas in och inte grannens?
Citera
2017-09-16, 21:56
  #31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag fattar ingen av förkortningarna men om uppkopplingen ske automatiskt som du säger hur ska den veta att det är just min wifi router den ska kopplas in och inte grannens?
Antingen genom att du sätter i en sladd mellan tvn/datorn och routern eller om du kör wifi anger ssid till din router och loggar in med lösenordet du angett in i routerns wifi konfiguration.
Citera
2017-09-16, 23:01
  #32
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Har lyckats koppla upp mig till mitt wi-fi. Dock är nätverket mycket instabilt. Vad är den billigaste lösningen för att lyckas få ett snabbt och stabilt wi-fi?
Citera
2017-09-17, 08:27
  #33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Har lyckats koppla upp mig till mitt wi-fi. Dock är nätverket mycket instabilt. Vad är den billigaste lösningen för att lyckas få ett snabbt och stabilt wi-fi?
1. En bra router och en bra mottagare i datorn.
2. Inte för långt avstånd mellan dom

Har du en USB adapter sätt den INTE på baksidan av datorn och tryck in datorn under skrivbordet.

Vad har du för avstånd till routern ?
Samma våningsplan ?
Vilken signalstyrka visar datorn?
Varför köpte du en N adapter när routern har stöd för AC?
Citera
2017-09-17, 09:24
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Provar att låna denna tråd istället för att starta en ny. Har ett väldigt likartat problem. Jag har fiber i min lägenhet, och har kopplat en router till uttaget (Asus RT-AC66U).

Jag har en bärbar dator, en ipad och en iphone. Samtliga har bra trådlös uppkoppling på 5 ghz.

Nu har jag även plockat upp en stationär dator. Istället för att behöva dra en TP-kabel genom halva lägenheten, så köpte jag en Wifi-adapter (Netgear N300) och anslöt denna till min stationära dator. Installationen gick bra, och den hittade mitt trådlösa nätverk.

Problemet är att den vägrar ansluta! Jag skriver in lösenordet och får ändå "can not connect"-felmeddelande. Jag har provat att använda internetdelning på min iphone, och då kan jag ansluta med min stationära dator. Utifrån detta kan jag åtminstone sluta mig till att själva adaptern fungerar.

Har ni några idéer hur jag kan gå vidare i min problemsökning?


Vad innebär "genom halva lägenheten"?
Hur långt är det?
Antal väggar?
Typ av väggar?

Det kan vara för långt helt enkelt.
Vi har tre accesspunkter i en lägenhet på 88 kvm fördelat på två våningar.

Utöver det trådlösa så har vi ett hundratal meter kabel dragna i lägenheten.
Citera
2017-09-17, 10:04
  #35
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
1. En bra router och en bra mottagare i datorn.

Routern tror jag är ganska bra. Jag har en Asus RT-AC66U. Mottagaren i datorn är säkert sämre, en Netgear n300-adapter.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
2. Inte för långt avstånd mellan dom

Lägenheten är på 65 kvm, och kanske är 10 m mellan router och dator. Dock står routern i min hall, och det är en betongvägg mellan. Tyvärr är fiberuttaget kasst placerat.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du en USB adapter sätt den INTE på baksidan av datorn och tryck in datorn under skrivbordet.

Ok, ska prova byta placering. Nu är det lite så, även om datorn står på en hylla.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad har du för avstånd till routern ?
Samma våningsplan ?
Vilken signalstyrka visar datorn?
Varför köpte du en N adapter när routern har stöd för AC?

Som sagt, ca 5 - 10 M mellan router och dator. Signalstyrkan pendlar mellan god och excellent (har aldrig heller haft problem med ipad eller Iphone eller min gamla bärbara lenovo-dator). Det är samma våningsplan (lägenhet).

Inköpet av adaptern skedde utan bra efterforskning på Claes Ohlsson. Borde ha kollat mer innan köpet, men ville prova om datorn fungerade (har haft den nedpackad länge och tänkte att det kunde funka provisoriskt).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback