Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 11:52
  #1
Medlem
Hej!

Jag har idag ett företag där jag gör cirka 150-250tkr varje månad, efter alla utgifter är betalda. Jag undrar ifall det finns något sätt jag kan slippa betala den fruktansvärt höga skatten vi har här i Sverige.

Jag har dubbla medborgarskap, ett i Sverige och ett i Bosnien.

Jag har en idé men jag vet ej ifall det funkar, jag har mitt huvudbolag i Sverige där jag "stackar" pengarna på företag och sen 1 gång i månaden fakturerar jag från mitt bosniska bolag en summa på 50tkr som jag kan använda "nästan" skattefritt och sedan för ja över dessa pengarna till en bekant eller någon nära mig som tar ut dem i cash och ger dem till mig.

Hur gör man detta på bästa sätt, och även det mesta lagliga sättet?
Citera
2017-09-09, 12:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dige
Hej!

Jag har idag ett företag där jag gör cirka 150-250tkr varje månad, efter alla utgifter är betalda. Jag undrar ifall det finns något sätt jag kan slippa betala den fruktansvärt höga skatten vi har här i Sverige.

Jag har dubbla medborgarskap, ett i Sverige och ett i Bosnien.

Jag har en idé men jag vet ej ifall det funkar, jag har mitt huvudbolag i Sverige där jag "stackar" pengarna på företag och sen 1 gång i månaden fakturerar jag från mitt bosniska bolag en summa på 50tkr som jag kan använda "nästan" skattefritt och sedan för ja över dessa pengarna till en bekant eller någon nära mig som tar ut dem i cash och ger dem till mig.

Hur gör man detta på bästa sätt, och även det mesta lagliga sättet?

Lagligt är svårt, lagligt sätt skulle vara holdingbolag i annat EU land. Då kan du betala 22% bolagsskatt endast sedan lagra pengarna där. Men du kan inte röra dom privat.

Vill du göra olaglig kan du sätta upp bolag utomlands där annan person står som VD etc, antingen fakturerar du kunder direkt från detta bolaget eller detta bolag fakturerar svenska.

Pengar tas ut i kontanter eller i form av No-name kort.

Detta är så klart inte lagligt.
Citera
2017-09-21, 22:49
  #3
Medlem
OK, tack för svaret.

Så i teorin, kan jag göra detta:

Säg att jag får in 100 tkr varje månad på mitt svenska företag, jag betalar alla utgifter med detta företag och ger mig själv en lön på 20 tkr brutto, efter allt detta har jag 50 tkr på företaget och då låter jag mitt utländska företag fakturera mitt svenska företag för konsultation.

Sedan får jag pengarna i kontanter av någon jag litar på som jag kan nyttja privat.

Givetvis är jag inte VD i det utländska företaget, detta innebär att det ser lagligt ut på utsidan.

Är detta korrekt?
Citera
2017-09-22, 09:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dige
OK, tack för svaret.

Så i teorin, kan jag göra detta:

Säg att jag får in 100 tkr varje månad på mitt svenska företag, jag betalar alla utgifter med detta företag och ger mig själv en lön på 20 tkr brutto, efter allt detta har jag 50 tkr på företaget och då låter jag mitt utländska företag fakturera mitt svenska företag för konsultation.

Sedan får jag pengarna i kontanter av någon jag litar på som jag kan nyttja privat.

Givetvis är jag inte VD i det utländska företaget, detta innebär att det ser lagligt ut på utsidan.

Är detta korrekt?

Mer saker kommer spela roll, vilket land är bolaget, hur gammalt är bolaget, vem står på bolag, vad avser fakturor samt är summa rimligt etc.
Citera
2017-09-26, 10:20
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Har du möjlighet så skulle jag råda dig att flytta faktisk verksamhet till det bosniska bolaget. Om pengar och verksamhet följs åt bryts inga lagar.

Dock har du ju redan valt den illegala vägen om Skatteverket inte känner till ditt bosniska engagemang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback