Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 10:45
  #1
Medlem
Ska flytta till villa inom kort och i området jag ska flytta till finns det fiber utdraget fram till tomtgränsen. Problemet är bara att Bredbandsbolaget som skötte det där inte kan erbjuda installation i nuläget.

Kan man få någon annan leverantör att göra det eller är det just bredbandsbolaget som måste göra det för att dem äger det ?

Tycker det är sjukt irriterande att ha kablarna vid tomtgränsen men ingen som helst möjlighet att kunna koppla in det för att det var 1 år sedan dem erbjöd det.
Citera
2017-09-09, 10:53
  #2
Medlem
Zone69s avatar
Du kanske skulle ringa bredbandsbolaget och fråga innan du skriver här?
Citera
2017-09-09, 10:55
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Tänk dig lite samma sak som elledning, det går en stor fin elledning utanför ditt hus, säg 100.000 volt och du vill koppla in dig på den, kan du då ringa valfri elektriker och koppla in dig?

Så fungerar det oftast med fiber, det är inget man bara kopplar på sig utan det krävs en massa jobb, vilket är anledningen till att man ska koppla in sig när alla andra gör det.
Citera
2017-09-09, 10:55
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zone69
Du kanske skulle ringa bredbandsbolaget och fråga innan du skriver här?

Du tror alltså att meningen "Problemet är bara att Bredbandsbolaget som skötte det där inte kan erbjuda installation i nuläget." var något som TS hittade på?
Citera
2017-09-09, 10:58
  #5
Medlem
Jo jag har kontaktat dem eftersom jag skrev att de inte kunde erbjuda det i nuläget så måste jag alltså snällt sitta och vänta på att dem ska erbjuda det ? Idag eller om 10 år vem vet.

Nej det förstår väl jag med ? Men som jag skrev ska jag flytta in i området nu i Oktober alltså hade jag inte möjlighet att koppla in mig när alla andra gjorde det och därför försöker jag leta efter alternativ som inte innebär att vänta hur länge som helst på att bredbandsbolaget kommer erbjuda inkoppling igen.
Citera
2017-09-09, 11:02
  #6
Medlem
Zone69s avatar
Om han har pratat med bredbandsbolaget och dom har sagt att DOM inte kan erbjuda inkoppling så kunde han samtidigt frågat om det är ok om ett annat bolag kan fixa det,eftersom dom äger linan .
Citera
2017-09-09, 11:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zone69
Om han har pratat med bredbandsbolaget och dom har sagt att DOM inte kan erbjuda inkoppling så kunde han samtidigt frågat om det är ok om ett annat bolag kan fixa det,eftersom dom äger linan .


https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten

Tycker ju att de borde ha informerat om detta när jag ändå frågade om andra alternativ också oavsett vilket har jag kontaktat DEM innan jag skrev här vilket var det du hängde upp dig på.
Citera
2017-09-09, 11:14
  #8
Medlem
Zone69s avatar
Mitt tips är:
Ring DOM igen,fråga om det är ok att ett annat bolag fixar anslutningen.
Om du får ett positivt svar så kontakta annan valfri leverantör och fråga om DOM kan lösa det till dig.
Telia tex är rätt så rikstäckande de borde nog kunna lösa det till dig.
Citera
2017-09-09, 11:31
  #9
Medlem
xitunos avatar
Det beror på vem som äger fibern.

Jag hoppas förresten att du gjorde avdrag på priset på huset, då de förra ägarna var för snåla för att ansluta.
Citera
2017-09-26, 23:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten

Tycker ju att de borde ha informerat om detta när jag ändå frågade om andra alternativ också oavsett vilket har jag kontaktat DEM innan jag skrev här vilket var det du hängde upp dig på.

Hur går det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback