Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-09, 01:30
  #1
Medlem
Hur bygger man billigast och stabilast pontoner? Antar att glasfiber i en sandwichkonstruktion är bäst?

Vill bygga modulpontoner, främst för att jag inte har plats för att bygga 13m långa pontoner i ett stycke men också för att jag gärna vill kunna utnyttja några moduler som vattentankar, bränsletankar och gasoltankar. Dessutom vill jag kunna kompensera med vattenballast i några moduler ifall husbåten blir baktung.

https://s26.postimg.org/92vmpbhsp/Sk_rmklipp6.jpg

Kommer troligen bygga två halvor som jag sedan limmar ihop, troligen innan de båda halvorna är klara.

Fast svetsade moduler i aluminium kanske är bättre?
Citera
2017-09-09, 02:34
  #2
Medlem
Lite info hittar du i en ganska färsk tråd i ämnet till att börja med:
(FB) Rostfria pontoner till Husbåt / Flotte
(Rekommenderar förstås speciellt mina egna inlägg i den tråden! ;)
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Hur bygger man billigast och stabilast pontoner?
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-09-09 kl. 02:47.
Citera
2017-09-09, 03:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Kommer troligen bygga två halvor som jag sedan limmar ihop, troligen innan de båda halvorna är klara.

Fast svetsade moduler i aluminium kanske är bättre?
Om huset på husbåten med innehåll behöver väga mer än 1 - 2 ton så är betong också ett vettigt alternativ. Även som "celler" i modulbyggda pontoner.

Aluminium funkar, men jag vill avråda i alla fall: Risken för läcka blir för stor.

Och läckage i pontoner vill man inte ha när huset är klart och börjat "åka omkring"...

Så även limfog/skarv i glasfiberpontoner bör helst utformas så att de inte ligger under vattnet. (Så tänk inte "halvor" utan "balja med lock".)
Citera
2017-09-09, 03:27
  #4
Medlem
Googla !

Fabriksbyggda pontoner tycks ofta vara av polyeten.
https://www.google.se/search?q=ponto...=1504918595805

Jag hade själv valt att använda plastfat om inte den totala vikten är hisklig:
http://imgur.com/a/HNyDc

Faten är av polyeten och tål vatten och kyla. Går också att använda som vatten/bränsletankar
Citera
2017-09-09, 07:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om huset på husbåten med innehåll behöver väga mer än 1 - 2 ton så är betong också ett vettigt alternativ. Även som "celler" i modulbyggda pontoner.

Aluminium funkar, men jag vill avråda i alla fall: Risken för läcka blir för stor.

Och läckage i pontoner vill man inte ha när huset är klart och börjat "åka omkring"...

Så även limfog/skarv i glasfiberpontoner bör helst utformas så att de inte ligger under vattnet. (Så tänk inte "halvor" utan "balja med lock".)
Betong känns ett mindre vettigt val vid grundstötning, husbåten kommer definitivt väga mer än 2 ton. Den kommer vara mobil, alltså inte ligga vid kaj året om.

Halvorna hade inte behövt vara tjockare än innersta lagret, resterande lager hade kunnat vara heltäckande. Vi pratar kanske om 1,5mm som halvor och resterande upp till 10mm heltäckande. Men jag skulle kunna göra som du säger och ha skarven parallellt med vattenytan. Faktum är att det kanske tom skulle vara enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av Titel.Friherre
Googla !

Fabriksbyggda pontoner tycks ofta vara av polyeten.
https://www.google.se/search?q=ponto...=1504918595805

Jag hade själv valt att använda plastfat om inte den totala vikten är hisklig:
http://imgur.com/a/HNyDc

Faten är av polyeten och tål vatten och kyla. Går också att använda som vatten/bränsletankar
Fat är inte ett alternativ pga att jag behöver en öppning uppåt och att jag tvivlar på stabiliteten när man har ett hus om 8-10ton på.

PE vore fint att bygga i men hur?
Citera
2017-09-09, 07:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Lite info hittar du i en ganska färsk tråd i ämnet till att börja med:
(FB) Rostfria pontoner till Husbåt / Flotte
(Rekommenderar förstås speciellt mina egna inlägg i den tråden!
Kunde inte hitta något vettigt svar på frågan?
Citera
2017-09-09, 08:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Betong känns ett mindre vettigt val vid grundstötning, husbåten kommer definitivt väga mer än 2 ton. Den kommer vara mobil, alltså inte ligga vid kaj året om.
...
Fat är inte ett alternativ pga att jag behöver en öppning uppåt och att jag tvivlar på stabiliteten när man har ett hus om 8-10ton på.

PE vore fint att bygga i men hur?
...
Kunde inte hitta något vettigt svar på frågan?
PE bygger man med genom att köpa tunnor, rör och skivor som man sedan ganska enkelt formar, bearbetar och sammanfogar (samt reparerar) med varmluftpistol och ev en matt-svets för bekvämare matning av svetstråden. Ganska lätt att lära sig faktiskt och materialet är rätt billigt.

Men PE är mjukt. För din storlek/vikt kan du inte använda PE 'självbärande' utan behöver då ramverk eller dylikt. Så jag bedömer ditt projekt som "för stort" för PE. Möjligen som som vattentätt och lättskött ytterhölje på andra konstruktioner (e.g detaljer som ev roder eller kanske betongdelar ;)

Jag förordar alltid att göra det enkelt, snabbt och billigt för sig i stora projekt, så att det blir klart nån gång.
Att återanvända begagnade/'övergivna' delar är därför ofta smartare än att bygga allt från grunden själv.

I ditt fall skulle jag investera i en begagnad flytbrygga (av betong!) i lämplig storlek och sedan erbjuda mig att gratis mot avhämtning 'förbarma' mig över fyra plastbåtsskrov som sedan moddas och monteras mot flytbryggan till en stadig grund med båtegenskaper och installationsutrymmen, för ditt husbygge.

Ev. kan symmetrin bli bättre om man gör sig omaket att såga isär båtarna på längden och själv bygga den tätvägg som ska vara vänd mot bryggan/mittpontonen.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-09-09 kl. 09:09.
Citera
2017-09-09, 12:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
PE bygger man med genom att köpa tunnor, rör och skivor som man sedan ganska enkelt formar, bearbetar och sammanfogar (samt reparerar) med varmluftpistol och ev en matt-svets för bekvämare matning av svetstråden. Ganska lätt att lära sig faktiskt och materialet är rätt billigt.

Men PE är mjukt. För din storlek/vikt kan du inte använda PE 'självbärande' utan behöver då ramverk eller dylikt. Så jag bedömer ditt projekt som "för stort" för PE. Möjligen som som vattentätt och lättskött ytterhölje på andra konstruktioner (e.g detaljer som ev roder eller kanske betongdelar

Jag förordar alltid att göra det enkelt, snabbt och billigt för sig i stora projekt, så att det blir klart nån gång.
Att återanvända begagnade/'övergivna' delar är därför ofta smartare än att bygga allt från grunden själv.

I ditt fall skulle jag investera i en begagnad flytbrygga (av betong!) i lämplig storlek och sedan erbjuda mig att gratis mot avhämtning 'förbarma' mig över fyra plastbåtsskrov som sedan moddas och monteras mot flytbryggan till en stadig grund med båtegenskaper och installationsutrymmen, för ditt husbygge.

Ev. kan symmetrin bli bättre om man gör sig omaket att såga isär båtarna på längden och själv bygga den tätvägg som ska vara vänd mot bryggan/mittpontonen.
Jag kan vid närmare fundering tänka mig att bygga i betong OM jag får (tillåts av dig) använda UHPC (Ultra High Performance Concrete) armerad med kolfiber eller glasfiber. Möjligen med ett plasthölje som väderskyddande element och som är enklare att hålla rent.
Citera
2017-09-09, 12:41
  #9
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Lite info hittar du i en ganska färsk tråd i ämnet till att börja med:
(FB) Rostfria pontoner till Husbåt / Flotte
(Rekommenderar förstås speciellt mina egna inlägg i den tråden!
Med rostfritt så faller billig bort direkt.
Citera
2017-09-09, 12:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Med rostfritt så faller billig bort direkt.
Särskilt eftersom det måste vara syrafast. Men det finns bra lösningar, har läst patentet till denna konstruktion: https://www.nyteknik.se/nyheter/ultr...lfiber-6394404
Citera
2017-09-09, 13:45
  #11
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Hur bygger man billigast och stabilast pontoner? Antar att glasfiber i en sandwichkonstruktion är bäst?
Sandwichkonstruktioner är bra på att vara styva i förhållande till sin vikt, men när det handlar om skrov som inte bara ska hålla formen utan även vara tåliga mot grundstötning och liknande är nog massivt laminat lämpligare i många fall. Sandwichmaterialet kan även råka ut för vatteninträngning med tiden, och därefter frostsprängningsskador på vintern.

Du sa att du vill använda vissa av pontonerna för förvaring etc, då behöver dom vara ganska rejäla för att hålla formen "av sig själva". Pontoner som inte behöver användas på det viset kan göras tunnare, och sedan fyllas med tvåkomponents polyuretanskum - det blir mycket stabilt, och den behåller sin flytkraft även om det går hål i den p.g.a. grundstötning eller liknande. Man skulle även kunna kombinera detta med "öppna" pontoner, t.ex. ha skumfyllda ändar som ju är mest utsatta för att skadas mot något, och tomrum i resten.

Detta skum brukar ta till sig vatten till slut så en pontonkonstruktion som är relativt enkel att öppna, rensa ur och fylla med nytt skum skulle då vara en fördel - även om det säkert är 10 eller 20 år innan man behöver göra något sådant. Den dagen det behövs ångrar man sig om man byggt en konstruktion som inte lämpar sig för underhåll.
Citera
2017-09-09, 13:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Sandwichkonstruktioner är bra på att vara styva i förhållande till sin vikt, men när det handlar om skrov som inte bara ska hålla formen utan även vara tåliga mot grundstötning och liknande är nog massivt laminat lämpligare i många fall. Sandwichmaterialet kan även råka ut för vatteninträngning med tiden, och därefter frostsprängningsskador på vintern.

Du sa att du vill använda vissa av pontonerna för förvaring etc, då behöver dom vara ganska rejäla för att hålla formen "av sig själva". Pontoner som inte behöver användas på det viset kan göras tunnare, och sedan fyllas med tvåkomponents polyuretanskum - det blir mycket stabilt, och den behåller sin flytkraft även om det går hål i den p.g.a. grundstötning eller liknande. Man skulle även kunna kombinera detta med "öppna" pontoner, t.ex. ha skumfyllda ändar som ju är mest utsatta för att skadas mot något, och tomrum i resten.

Detta skum brukar ta till sig vatten till slut så en pontonkonstruktion som är relativt enkel att öppna, rensa ur och fylla med nytt skum skulle då vara en fördel - även om det säkert är 10 eller 20 år innan man behöver göra något sådant. Den dagen det behövs ångrar man sig om man byggt en konstruktion som inte lämpar sig för underhåll.
Vad tror du om betong? Betong är ju inte så slagtåligt så en grundstötning är kanske inte att föredra med skrov i betong. Däremot är UHPC mer slagtåligt och det kan vara en bättre lösning.

Jag är osäker på om jag kan uppnå en kostnadseffektivt konstruktion med ett massivt laminat. Jag behöver ha en kostnad på under 3000kr/m för att det inte ska vara billigare att köpa pontonmoduler. Jag behöver isch 36m, fördelat på 3 pontoner.

Mitt förslag är då att man bygger tunnare laminat om ca 3-5mm som man sedan använder som invändig gjutform och som extra vattenskydd. Sedan gjuter man glasfiberarmerad UHPC utanpå detta, tror det skulle räcka med runt 20mm. Då kan jag spara mycket i laminatkostnad, tid och totalkostnad.
__________________
Senast redigerad av Thorped 2017-09-09 kl. 14:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback