Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-08, 23:19
  #1
Medlem
SnobbenLs avatar
Vilket rakblad föredrar du?

Jag har testa två olika. Ena är Feather, som jag hört ska vara vassast på marknaden.. dom är ju från japan så känns inte helt osannolikt. Dessa blad gör jobbet mer än väl. Men det kräver en mycket försiktigare rakning och känns lite väl vasst.

Sen har jag Derby som jag började raka med kniv med för å testa.. i början tyckte jag inte om dem så mycket för de kändes slöa. Men nu när jag har använt Feather länge så ville jag testa.. och nu när min teknik är betydligt bättre så kändes det inte alls slött på samma sätt. Och rakningen är fan så mycket skonsammare. Föredrar nog Derby framför Feather av den anledningen. Det går att raka sig snabbt och slarvigt utan att skära sig och huden blir inte irriterad alls..

Skulle gärna prova fler sorter. Någon som har några tips?
Citera
2017-09-08, 23:33
  #2
Avstängd
Citat:
och nu när min teknik är betydligt bättre så kändes det inte alls slött på samma sätt. Och rakningen är fan så mycket skonsammare. Föredrar nog Derby framför Feather av den anledningen. Det går att raka sig snabbt och slarvigt utan att skära sig och huden blir inte irriterad alls..

Varför krångla till det när du hittat en produkt som du är nöjd med?
Själv kör jag trimmer och rakapparat, rakapparaten har 3 huvuden och inbyggdsmörja som pumpas ut när man trycker på en knapp.

Slätrakningen sker i duschen och jag kommer aldrig gå tillbaka till hyvel eller kniv för det blir perfekt utan tillstymmelse till utslag eller liknande.

Apparaten som jag har är Philips Advanced Skin Protection System HS8420/23

https://www.philips.se/c-p/HS8420_23...men-rakapparat
__________________
Senast redigerad av IMMOR 2017-09-08 kl. 23:37.
Citera
2017-09-08, 23:52
  #3
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Varför krångla till det när du hittat en produkt som du är nöjd med?

Ibland så tror man en sak och ändrar sig när man provar något nytt. Så ifall någon rekommenderar andra sorters blad så provar jag gärna. Funderar även på att köpa rakkräm på tub istället för gubbtvål
Citera
2017-09-08, 23:54
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Ibland så tror man en sak och ändrar sig när man provar något nytt. Så ifall någon rekommenderar andra sorters blad så provar jag gärna. Funderar även på att köpa rakkräm på tub istället för gubbtvål

Förstår inte varför du ska hålla på och krångla nu när du hittat saker som funkar, köp en tub du!
Citera
2017-09-09, 00:03
  #5
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Förstår inte varför du ska hålla på och krångla nu när du hittat saker som funkar, köp en tub du!

Det är ju bara kul att prova nya produkter. Förstår inte vad som är så krångligt med att experimentera med olika typer av blad...
Citera
2017-09-09, 00:55
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Det är ju bara kul att prova nya produkter. Förstår inte vad som är så krångligt med att experimentera med olika typer av blad...

Ok här har du ett gäng att testa.
https://www.shavingstation.co.uk/razors/
Där finns även alla tillbehör du kan tänkas behöva.
Happy shaving.
Citera
2017-09-09, 01:40
  #7
Medlem
Venators avatar
Shavette har jag inte använt men jag använder en vanlig "safety razor" och har provat lite olika blad. Tycker du Feather är för vassa, vilket tydligen inte är ovanligt att man tycker, så skulle jag rekommendera dig att prova Mercur. Också mycket bra blad men inte fullt lika vassa som Feather.
Citera
2017-12-03, 20:18
  #8
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Kanske lite sent svar, men jag vill ändå tipsa om blå Personna blad. Jag har använt dem med min shavette i flera år och är mycket nöjd. Det enda tråkiga med dem är att de är tillverkade i Israel, så det får man ha ta i beaktande...
Citera
2017-12-04, 17:45
  #9
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Kanske lite sent svar, men jag vill ändå tipsa om blå Personna blad. Jag har använt dem med min shavette i flera år och är mycket nöjd. Det enda tråkiga med dem är att de är tillverkade i Israel, så det får man ha ta i beaktande...

Fyller på med ett par till, riktiga lågprisvarianter dessutom, fullt i klass med derby. Tror fabriken i alexandria https://www.lordshave.net/ gör rätt många olika varianter, Racer och Shark är två jag vet är vassare än Derby men slöare än gröna Astra (ägt av gillette).

Ryska Rapira är också helt ok, dock vassare än Racer och Shark.

Man får DE blad för 70-80 kronor per 100-p på ebay om man letar lite så det lönar sig verkligen att hitta ett par favoriter för att sedan ladda upp förråden - senaste inköpet gjorde jag tidigt 2015 (400 blad) och jag har ett antal hundra kvar ännu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback