Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-09, 00:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR


22.000:- INNAN SKATT du menar väl iaf att du får ut 22 och även då är det väl en väldigt låg lön?


22 EFTER skatt är inte "en väldigt låg lön". Det är över genomsnittet.

(Och ja, jag har noterat att TS tjänar detta innan skatt)
Citera
2017-09-16, 00:15
  #14
Medlem
BaconMedBacons avatar
Kul tråd! Jobbar också som fastighetsskötare, fast åt hyresrätter. Känner igen det som du och Blaze beskriver med friheten med att kunna lägga upp sin dag som man vill. Beskrivningen av kafferaster stämmer också väl in. Frihet under ansvar brukar vi säga på min arbetsplats

Jag har några frågor:

1. När det gäller bostadsrätter, vilka typer av jobb gör ni? Alltså, vilket ansvar ligger på kunden att själv göra och när fakturerar ni denne? Exempelvis lokalt avloppsstopp gentemot stamstopp. Vilka typer av jobb ingår i kundens hyra?

2. Vid vilka typer av jobb ringer du in en underentreprenör? Försöker du lösa mycket av problemen själv eller anser du det vara ineffektivt? Exempelvis vid byte av en toalettstol.

3. Plogar du snö under vintern eller tar föreningen in en särskild firma för det?

4. Har du en verkstad/garage där du kan pula med maskiner om de går sönder, eller lämnas dessa in på reparation.

Jag har också en annan gymnasieutbildning och en treårig universitetsutbildning, men jag väljer vaktisjobbet framför kontorsstolen. Folk tycker att jag är dum i huvudet, men det skiter jag i. Pengar är inte allt. Dessa statusmänniskor ser fastighetsskötare som ett skitjobb för att man får plocka lite skräp då och då. Men de inser inte friheten man har och hur tillfredsställande det är att hjälpa folk att fixa saker som de inte själva kan.

Jag gillar att den här tråden finns och hjälper gärna till att svara på frågor om du tillåter. F.ö om du är superseriös med ditt jobb så kolla in Lex Vance på YT. Finns mkt roligt att se för lärdom och igenkänning
__________________
Senast redigerad av BaconMedBacon 2017-09-16 kl. 00:18.
Citera
2018-11-08, 13:31
  #15
Medlem
Snubben2006s avatar
Funderar på att skola om mig till fastighetsskötare men tvekar pga lönen.
Vad ligger lönerna på i sthlm?
25-29000:-?
Har inte pluggat något praktiskt tidigare och är inte speciellt händig så jag funderar på en lärligsutbildning på 43 v.

har ni hört något om utbildningarna och hur är det att vara lärling?
kommer säkert gå ner 10-15000:- i lön men det är det värt när man får jobba med kroppen istället för att vara en apa i stol.
Citera
2021-10-07, 18:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Funderar på att skola om mig till fastighetsskötare men tvekar pga lönen.
Vad ligger lönerna på i sthlm?
25-29000:-?
Har inte pluggat något praktiskt tidigare och är inte speciellt händig så jag funderar på en lärligsutbildning på 43 v.

har ni hört något om utbildningarna och hur är det att vara lärling?
kommer säkert gå ner 10-15000:- i lön men det är det värt när man får jobba med kroppen istället för att vara en apa i stol.

Blev du fastighetsskötare till slut? Är precis inne på samma utbildning.
Citera
2021-10-08, 10:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
22 EFTER skatt är inte "en väldigt låg lön". Det är över genomsnittet.

(Och ja, jag har noterat att TS tjänar detta innan skatt)
Svensk genomsnittslön 2020 var 36100 brutto i månaden. Blir väl typ 26-27 nånting efter skatt?
Citera
2021-11-10, 11:54
  #18
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foobar2000
Blev du fastighetsskötare till slut? Är precis inne på samma utbildning.

La ner det, kvar på jobbet. Har inte råd med annat
Citera
2022-08-14, 12:19
  #19
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Instämmer i att det är ett bra jobb. Väldigt fritt, lagom tempo och man är herre över si egen tid. Kass lön förvisso men så är det väl.

Jag har sommarjobbat som detta i många år och hade väl chans att bli fast anställd men skippade det och prioriterade annat. Nu några år senare så har jag börjat snegla lite åt detta igen.

Behövs det en utbildning för detta nuförtiden eller hur ser läget ut?

Vad kan man räkna med för ingångslön? Är 25000 i ingångslön för högt?

Klippa gräs 5 dar i veckan är livet 🤟
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback