Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-12, 23:10
  #25
Medlem
Fris avatar
Det fascinerande, och före Newton helt oväntade, att det finns en universell fysik. Att det som gäller här gäller överallt. Vi väger bokstavligen galaxhopar miljarder ljusår bort genom att väga tyngder här på Jorden! (För att precisera gravitationskonstanten). Det borde inge en känsla av trygghet. Utforskare som människor är så har dock historiskt entusiasmen och uppfinningsrikedomen dominerat som följd av denna insikt.
Citera
2017-09-14, 15:31
  #26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Skapade en tråd om det för ett tag sedan. ("Civilisation på planet i omloppsbana runt intergalaktisk stjärna")
Jo jag svarade på den.

Men det är trots allt helt andra förutsättningar med den helt öppna horisont du menade, och den totalt stängda barriär av månar/planeter/rymdskrot/rymd-bollhav som stoppar alla former av utsikt in i yttre rymden.
Det blir i sådana fall ungefär som i en djungel - som inte låter en se skogen för alla träd ...

Ditt exempel påminner mer om en liten jolle mitt ute på öppna havet
Dvs föreställ dig en kull spädbarn som växer upp på en liten livbåt mitt ute på Stilla havet.
När de växer upp kommer de att vara övertygade om att de är ensamma i ett fientligt hav.
De kan ro runt i cirklar utan att någonsin komma fram till land.

Men, så fort de får någon ledtråd (tex se en båt vid horisonten) så kan de börja spekulera om världen utanför den egna sfären. och ju fler observationer, ju bättre grundkunskaper - till slut kan de lära sig att följa efter. Då kan de komma till land.

I djungel kan man också gå runt i cirklar.
Men det kommer att vara så mycket svårare för dem att få syn på någon utomstående. För det hade krävts Extremt Exakta sammanträffanden för det.
Alternativt att metodiskt arbeta sig långsamt utåt, kartlägga varje träd, ända tills de nått fram till djungelns slut - eller råkat gå på en Väg ... eller kanske träffat en by.

---

Dvs det jag menar är att ju större och mer exakt kunskap man har (ju bättre Karta), ju mindre börjar sånt som avstånd att bli.
För Columbus var världen oändligt stor, och det gick inte ens att tänka på sånt som avstånd och hur lång tid det kan ta att tillrygga avstånd.
Men ju bättre utforskarna kartlade kontinenten (och resten av världen) ju snabbare gick det att ta sig över avstånd som tidigare varit så stora att de ansågs som omöjliga att ta sig över.
Jämför det med hur det är idag ... när kommunikation sker omedelbart, oavsett avstånd, och fysisk transport handlar om timmar bara.
Bara Timmar alltså - för de avstånd som förr ansågs vara omöjliga att ta sig förbi.


Avstånd är alltså något som är Relativt. Högst relativt.
Citera
2017-09-14, 22:21
  #27
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Jag drömde en mardröm i natt. Kortfattat gick den ut på att jag var långt ute i rymden med min familj, och allt (rymden, universum, livet) var på väg att försvinna. Det var tomt, ensligt och det fanns bara mörker och jag kände en konstant panik inför att försvinna ut i intet (vi stod på någon slags enorm rymdfarkost som var typ platt). Först såg jag min familj ge sig av. Jag klamrade mig fast. Sedan vaknade jag och kände en extrem lättnad. Drömmen bestod primärt av känslan av att glida iväg från (typ) ISS sakta men säkert, utan transportmedel och möjlighet att ta sig tillbaka.


Ni som tänker mycket kring rymden/universum - blir ni inte tyngda av alltets meningslöshet och av hur små och obetydliga vi är? Det räcker ju med att titta på en sådan där jämförelsevideo.

Vad spelar livet för roll när man inte ens är en miljardsdel miljarddel av universum? Varför ska jag känna glädje - vad spelar det för roll? Vad spelar det för roll om jag är arbetslös när jag, och till och med hela mänskligheten, bara finns i ett ögonblick i förhållande till den totala tiden Vad fan spelar växthuseffekten för roll när jorden bara är en av många miljarder himlakroppar?

Rymden är tom, kall, mörk och eländig. Det finns för det mesta inget hopp, inget liv, inget ljus. Det mesta är bara tomrum. Det finns ingen mening. Inget syfte. Allt av värde är mänskligt subjektivt. Om nu inte gud/skaparen existerar-

Jag slipper vanligtvis dessa tankar för jag förtränger dem och tänker inte på skiten, men ni som ofta tänker eller räknar på rymden/universum ... får ni inte sådana känslor av meningslöshet, tomhet, mörker?

Vemod känner jag, men då inför det faktum att jag aldrig får utforska universum. Att det finns så mycket därute jag aldrig kommer att få se eller förstå.

För mig är universums storhet en tröst, en sinnesro. Jag drömmer mig bort bland galaxer och andra världar. Jag känner en trygghet och tröst i att det finns något mer därute, och eftersom jag är övertygad om att liv, intelligent eller inte, också finns på otaliga fler platser, så skänker det också en känsla av sinnesfrid om att detta liv fortgår helt utan vår inblandning.

Jag känner som sagt dock vemod, också över att jag tror att resor över enorma avstånd, i både tid och rum för de som behärskar alla dimensioner, men att jag som människa med ytterst begränsad intelligens och livstid, aldrig kommer att få uppleva det.

Så, längtan, vemod känner jag. Men också förtröstan och sinnesro över en liv i andra galaxer som fortlever med eller utan oss. Det är något vackert över det. Rädd eller skrämd över min egen obetydlighet blir jag dock aldrig.
Citera
2017-09-15, 23:52
  #28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Astronomi och rymdfart --> Filosofi

/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback