Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-08, 15:42
  #1
Medlem
Hej,
jag har en server och skrivbordsdator, som båda kör debian.
På min server har jag kring 700 GB grejer som behöver backas upp. På skrivbordsdatorn är det några config filer som jag vill ska backas upp.
Jag skulle föredra att använda samma program för datorerna och att det backas upp varje vecka. Mitt internet är kasst, både där servern och skrivbordsdatorn står.
Vilken backup lösning borde jag använda? Har kollat på amanda men det ser lite komplicerat ut och jag hittade ingen bra guide.
Tack för hjälpen
__________________
Senast redigerad av densnallakillen 2017-09-08 kl. 15:48. Anledning: tyckte titeln var dålig, ändrade
Citera
2017-09-08, 17:36
  #2
Medlem
Duplicity ( http://duplicity.nongnu.org/ ) i kombination med cron kanske kan vara nåt?
Citera
2017-09-09, 00:43
  #3
Medlem
Docklands avatar
https://wiki.archlinux.org/index.php/rsync
Citera
2017-10-01, 22:55
  #4
Avstängd
53280s avatar
rsync i kombinaton med tar och bzip..
Citera
2017-10-04, 14:03
  #5
Medlem
Jag har provat att köra rsync, men jag får problem med att sätta rättigheter på filerna på remote-servern. Kort sagt, jag vill kunna göra en backup som bevarar filrättigheterna så att jag kan återställa dem rakt av utifall att min desktop skulle avlida för att jag klantat mig eller liknande.

När jag kör rsync till remote-servern så får jag problem med att den inte kan sätta rättigheterna på servern. Hur har ni löst detta? Zippa ihop till en fil och sen rsynca?
Citera
2017-10-06, 16:03
  #6
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1984FTW
Jag har provat att köra rsync, men jag får problem med att sätta rättigheter på filerna på remote-servern. Kort sagt, jag vill kunna göra en backup som bevarar filrättigheterna så att jag kan återställa dem rakt av utifall att min desktop skulle avlida för att jag klantat mig eller liknande.

När jag kör rsync till remote-servern så får jag problem med att den inte kan sätta rättigheterna på servern. Hur har ni löst detta? Zippa ihop till en fil och sen rsynca?

Kör med rsync -a ( --archive ), innehåller bla p-flaggan som just bevarar filernas permissions.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback