Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 19:18
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Jag har gjort en flaska mjöd som lagrats i 2 månader men ska tänkas lagra i cirka 7-8 månader egentligen.
Problemet lyder, jag har en vän från USA här hos mig just nu som ska åka hem imorgon och vill jättegärna bjuda han på en liten skvätt från mjöden innan han åker.

Kan jag öppna flaskan och hälla upp lite sen stänga den igen utan att den blir infekterad eller vinäger osv? Den är cirka 10-13%!

Behöver svar snabbt! Tack
Citera
2017-09-07, 21:24
  #2
Medlem
cacas avatar
Har man en gång dragit korken ur flaskan så ska den inte tillbaka igen, så sa alltid min gamle farfar och de visdomsorden stämmer fan. Nej jag tror inte det är någon bra ide sätta tillbaka korken igen efter du öppnat flaskan, slå upp hela i två glas och skåla ordentligt!
Citera
2017-09-07, 21:40
  #3
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Jag har gjort en flaska mjöd som lagrats i 2 månader men ska tänkas lagra i cirka 7-8 månader egentligen.
Problemet lyder, jag har en vän från USA här hos mig just nu som ska åka hem imorgon och vill jättegärna bjuda han på en liten skvätt från mjöden innan han åker.

Kan jag öppna flaskan och hälla upp lite sen stänga den igen utan att den blir infekterad eller vinäger osv? Den är cirka 10-13%!

Behöver svar snabbt! Tack

Det kommer bli oxiderat inom nån/några veckor efter att du dragit korken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback