Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 18:46
  #1
Medlem
Köpte häromdan ett parti gamla kameror på auktion för en billig peng, väl hemma när jag kollade in en öppnade jag luckan och till min förvåning satt en rulle film i redo att ta nästa bild. Hastigt stängde jag igen, det kunde inte varat längre än en kvarts sekund.

Kan tagna bilder ha förstörts under detta moment ? Vore intressant att få den framkallad och se.
2017-09-07, 18:54
  #2
Medlem
BNCs avatar
Om jag inte minns fel så hamnar de "tagna" korten tillbaka in i filmrullen där de ligger skyddat från ljus, så de borde vara oskadda. Där emot så kan resten av filmen vara förstörd, så ingen mening att fota upp resten av rullen.
2017-09-07, 18:54
  #3
Medlem
Den filmen som du exponerade för ljus,,kommer att vara helt vit, men om det finns exponerad film som rullats in i varandra, kan den ha klarat sig, dock har sen oftast inget skydd mot ljus, så troligen är denna del minst ljusskadad.
2017-09-07, 19:22
  #4
Medlem
Tackar för svar, är filmen vit då gråter jag. Min förhoppning ligger på att de tagna biderna rullats in i skydd samt att den korta tid åtminstone inte var helt tillräcklig att orsaka skada. Den icke tagna delen ligger väl också inrullad, mer eller mindre skyddad ?
2017-09-07, 20:09
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Om jag inte minns fel så hamnar de "tagna" korten tillbaka in i filmrullen där de ligger skyddat från ljus, så de borde vara oskadda. Där emot så kan resten av filmen vara förstörd, så ingen mening att fota upp resten av rullen.
Tvärtom, otagna bilder är oskadade.
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Den filmen som du exponerade för ljus,,kommer att vara helt vit, men om det finns exponerad film som rullats in i varandra, kan den ha klarat sig, dock har sen oftast inget skydd mot ljus, så troligen är denna del minst ljusskadad.
Nej det är inte så att alla bilder är skadade, det kan finnas bilder som klarade sig.
2017-09-07, 22:28
  #6
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tvärtom, otagna bilder är oskadade.

Tusan, du har rätt.
Dumt nog.
2017-09-08, 09:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tvärtom, otagna bilder är oskadade.

Nej det är inte så att alla bilder är skadade, det kan finnas bilder som klarade sig.
Tar den till affär idag, får se hur det blev. Hör av mig
__________________
Senast redigerad av regolw 2017-09-08 kl. 09:59.
2017-09-13, 12:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regolw
Hastigt stängde jag igen, det kunde inte varat längre än en kvarts sekund.

1/4 är ju en låååååååång exponering jämfört med den 1/60-1/4000 som man normal exponerar

Jag gjorde detta ibland på farsans kamera för många många år sedan. Jag har för mig att bilderna blev helt röda i färgerna.
2017-09-16, 15:26
  #9
Medlem
Var idag och kollade hos fotoaffären, fick 2 rullar negativa. Av 48 möjliga fanns det 16 tagna bilder, resten var antingen förstört eller icke-taget. Det som fick mig undra var att de bakom disken sa att filmen förstörts pga ålder (?) dvs att film är färskvara. Jag nämnde det att luckan öppnats men det var enligt dem en bisak.

Nåja, av det jag kan se var det inga mästarbilder, typ en busskur, blommor i parken. Hade varit guld för mig ifall det vore bild på stan typ (folk, bilar marknad) från den tiden.
2017-10-05, 17:07
  #10
Moderator
Hamilkars avatar
TS har både fått svar och avrapporterat utfallet av framkallningen. Eftersom tråden de senaste två veckorna enbart har använts till att posta trams som återpostas så fort det raderas, låses tråden.

/Mod.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback