Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-07, 18:37
  #1
Medlem
Jag har under en viss tid gett mycket lukrativa investeringsråd till min vän som har tjänat en hel del tack vare mina tips. Jag har inte gjort stora vinster då jag blivit tvungen att använda mina pengar till annat.

Min vän vill sälja av lite och ge mig ett ganska stort belopp som tack. Kan min vän bara sälja, beskatta och sedan skänka beloppet, eller måste jag också skatta då? Blir det några problem för honom eller mig?
Citera
2017-09-07, 18:40
  #2
Medlem
Det är det man har kontanter till.

Men nej, jag är nästa säker på att det är lugnt. Vi har ingen gåvoskatt i Sverige.
Citera
2017-09-07, 18:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är det man har kontanter till.

Men nej, jag är nästa säker på att det är lugnt. Vi har ingen gåvoskatt i Sverige.

Ifall vi leker med tanken att min vän vill ge mig 100 000 kronor, och han sätter in det på mitt konto. Givetvis kommer banken/skatteverket att ställa frågor till mig. Kommer de köpa förklaringen att det bara är ett gåva? Har svårt att se att de skulle tro det.
Citera
2017-09-07, 18:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31415926535
Ifall vi leker med tanken att min vän vill ge mig 100 000 kronor, och han sätter in det på mitt konto. Givetvis kommer banken/skatteverket att ställa frågor till mig. Kommer de köpa förklaringen att det bara är ett gåva? Har svårt att se att de skulle tro det.
Förmodligen.

Som sagt. Cash.
Citera
2017-09-07, 18:50
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31415926535
Ifall vi leker med tanken att min vän vill ge mig 100 000 kronor, och han sätter in det på mitt konto. Givetvis kommer banken/skatteverket att ställa frågor till mig. Kommer de köpa förklaringen att det bara är ett gåva? Har svårt att se att de skulle tro det.

Säg att du sålt någonting "icke-registrerat" till honom då. Alltså en båt, en tavla, möbler eller något liknande. Alltså inte till exempel en bil - som kräver ägarbyte/registrering.
Citera
2017-09-07, 18:51
  #6
Medlem
Luxuss avatar
Klart att han kan göra det. Bara att föra över 100 000 från sitt konto till ditt. Banken frågar bara vid kontanthantering. Skatteverket varken ser eller bryr sig om överföringar mellan privatpersoner om inte någon av er tar upp pengarna
Citera
2017-09-07, 18:56
  #7
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Skriv ett gåvobrev.

Förresten, kom ihåg att ge gåvor oss som ger dig lukrativa råd här i tråden.
Citera
2017-09-07, 19:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31415926535
Ifall vi leker med tanken att min vän vill ge mig 100 000 kronor, och han sätter in det på mitt konto. Givetvis kommer banken/skatteverket att ställa frågor till mig. Kommer de köpa förklaringen att det bara är ett gåva? Har svårt att se att de skulle tro det.
Varför skulle du bry dig om vad de tror?

Låt dem tro på. Varför skulle det vara ett problem?
Citera
2017-09-07, 19:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31415926535
Ifall vi leker med tanken att min vän vill ge mig 100 000 kronor, och han sätter in det på mitt konto. Givetvis kommer banken/skatteverket att ställa frågor till mig. Kommer de köpa förklaringen att det bara är ett gåva? Har svårt att se att de skulle tro det.

Banken har en skyldighet att fråga, du o andra sidan har ingen skyldighet att svara.
Be banken dra åt helvete eller bara skit i att svara på deras frågor.
Citera
2017-09-07, 21:57
  #10
Medlem
lugna ner digs avatar
Jag har fört över 100.000 mindre ärliga kronor rakt av på det sättet och personen som tog emot pengarna fick faktiskt frågor från banken. Vi kom överens innan om att säga att det skulle vara ett gammalt privatlån och det räckte utan några konstigheter.
Citera
2017-09-07, 22:32
  #11
Medlem
Det är bara att ta emot pengarna. Gör skattemyndigheten en utredning ( mindre troligt ) kommer de gå in på dins vän konto och se var pengarna kommer ifrån. Kommer det fram, det inte är lagliga pengar kan du åtalas för penningtvätt.
Citera
2017-09-07, 23:08
  #12
Medlem
Sälj sin "båt" till honom..

Finns inga register eller krav på försäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback