• 1
  • 2
2017-09-07, 12:53
Medlem
Hej,

Jag är kund hos Nordea och har en bolån hos dem, har räntetak hos dem så lånet är bindande i 5 år.
Jag vill dock inte vara kund hos Nordea nu när dem flyttar till Finland.

Min fråga är då, med tanke på att dem flyttar. Gäller mitt avtal fortfarande hos dem?
Citera
2017-09-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej,

Jag är kund hos Nordea och har en bolån hos dem, har räntetak hos dem så lånet är bindande i 5 år.

Min fråga är då, med tanke på att dem flyttar. Gäller mitt avtal fortfarande hos dem?

Vänd på din fråga lite - varför skulle det inte vara gällande? Inget ändras egentligen som direkt påverkar privata kunder.
Citera
2017-09-07, 13:21
Medlem
AX64s avatar
Klart avtalet gäller. Jag sitter i precis samma sits som du och vet att dina privata affärer med Nordea inte kommer att påverkas i närtid utan allt som gäller idag fortsätter gälla. Därmed inte sagt att du inte kommer att påverkas alls.

Jag har en vild spekulation kring vad som kan hända om detta går helt åt pipan:
Nordea ökar ju sin risktagning ytterligare och det kan på längre sikt leda till problem. Dessa kan man antingen råda bot på genom att suga ut mer pengar ur sina kunder eller genom att man blir tvugna att lägga ned helt. Lägger de ned helt så är du ute på hal is då banken plötsligt blir skyldig folk en del pengar.. För att kunna betala dessa pengar återtar de troligen lån som folk tagit. Worst case kanske de vill att du köper loss huslånet eller annars att de säljer huset åt dig för att få pengarna de lånat ut. Den del av huset du betalat får du förstås, men hela idén att stå utan boende är förstås inte så skoj.

Kan någon med bättre koll bedöma dessa spekulationer? Är jag helt ute och cyklar eller finns det en risk att det blir så?
Citera
2017-09-07, 13:28
Medlem
Absolut ingenting at oroa sig för, enda skilnaden är att huvudkontoret flyttas från Stockholm till Helsingfors.
Citera
2017-09-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Klart avtalet gäller. Jag sitter i precis samma sits som du och vet att dina privata affärer med Nordea inte kommer att påverkas i närtid utan allt som gäller idag fortsätter gälla. Därmed inte sagt att du inte kommer att påverkas alls.

Nordea ökar ju sin risktagning ytterligare och det kan på längre sikt leda till problem. Dessa kan man antingen råda bot på genom att suga ut mer pengar ur sina kunder eller genom att man blir tvugna att lägga ned helt. Lägger de ned helt så är du ute på hal is då banken plötsligt blir skyldig folk en del pengar.. För att kunna betala dessa pengar återtar de troligen lån som folk tagit. Worst case kanske de vill att du köper loss huslånet eller annars att de säljer huset åt dig för att få pengarna de lånat ut. Den del av huset du betalat får du förstås, men hela idén att stå utan boende är förstås inte så skoj.

Kan någon med bättre koll bedöma dessa spekulationer? Är jag helt ute och cyklar eller finns det en risk att det blir så?

Dina scenarier var betydligt hemskare än vad jag hade tänkt mig.

Jag tänkte på räntetaket, finns det ingen möjlighet att byta bank utan att det skulle kosta mig mkt pengar?
Citera
2017-09-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64

Nordea ökar ju sin risktagning ytterligare och det kan på längre sikt leda till problem. Dessa kan man antingen råda bot på genom att suga ut mer pengar ur sina kunder eller genom att man blir tvugna att lägga ned helt. Lägger de ned helt så är du ute på hal is då banken plötsligt blir skyldig folk en del pengar.. För att kunna betala dessa pengar återtar de troligen lån som folk tagit. Worst case kanske de vill att du köper loss huslånet eller annars att de säljer huset åt dig för att få pengarna ude lånat ut. Den del av huset du betalat får du förstås, men hela idén att stå utan boende är förstås inte så skoj.

Ja du är ute och cyklar.

Om din lånetid upphör så har du normalt 3 alternativ.
1 betal lånet
2 förläng
3 byt långivare

Ovanliga 4e är tvångsförsäljning. Dock individproblem/krasch och inte speciell bank.

Inlösen av fastigheten kan de inte tvinga dig till om du kan hitta en ny långivare. Inlösen sker om ingen kan ge dig nytt lån och nya lån brukar hindras av att värdet är mindre än lånet (ex bostadskrasch) eller om du själv har misskött fastigheten totalt eller saknar kreditvärdighet.

Detta gäller alla banker, spelar ingen roll var banken har sitt huvudkontor, inget speciellt med nordea. Finns gott om "svenska" kreditinstitut med hemvist i andra länder (DNB, Santander, danske etc)

Om du kollar de som blev tvingade att sälja på -90talet var det de som inte klarade sina lån men problemet gällde kunder i alla banker. Samma sak i usa mer nyligen.

Det som händer om du har en skuld till 1 bank och den konkar så kommer någon annan köpa den skulden från konkursboet och fortsätta driva in den enligt avtal.

Nordeas flytt handlar primärt om S vänstertankar att skatta banker hårdare och hårdare. Finska "bankskatten/räddningsfond" som går in i en fond har ett tak, om du betalat tillräckligt i förhållande till din storlek och risk behöver du ej betala mer såvida bnken ej ändrar sig gällande risk och storlek. Maggans förslag var förtäckt skatt då det ej fanns något tak och därför ville hon tvinga dem att betala varje år oavsett.
Citera
2017-09-07, 14:55
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Inlösen av fastigheten kan de inte tvinga dig till om du kan hitta en ny långivare. Inlösen sker om ingen kan ge dig nytt lån och nya lån brukar hindras av att värdet är mindre än lånet (ex bostadskrasch) eller om du själv har misskött fastigheten totalt eller saknar kreditvärdighet.

Ja förstås, tänkte inte på att man förstås kan söka ny långivare bara så löser de det kontra Nordea om det går åt skogen. Men som du säger - skiter sig bostadsmarknaden också, plus att man kanske får lägre inkomster så att man inte får låna tillräckligt mycket helt plötsligt så kan man ändå få en kossa på isen på grund av detta. Det är ingen positiv grej att Nordea drar åtminstone.
Citera
2017-09-07, 14:57
Medlem
Skulle ha ytterst svårt att tro att flytt påverkar dig varken +-.

Nä positivt för Sverige har jag svårt att se
Citera
2017-09-07, 16:36
Medlem
Enydrions avatar
Sverige slipper väl nu att stödja Nordea om det kommer på obestånd, det får Finland nu göra istället... Och även de som har pengar hos Nordea eftersom Nordea är en så stor bank, så får de stjäla sina kunders pengar om de kommer på obestånd..

Så det är väl bra att Nordea äntligen lämnar Sverige...
Citera
2017-09-07, 16:54
Medlem
rostigamazons avatar
Jag fattar inte varför alla klagar på Nordea, och ska ta ut sina pengar från banken. Det här är det nya globala. Om ni ska klaga på någon, klaga på den rödgröna regeringen, som driver en så dålig politik, så svenska företag tvingas flytta till utlandet för att överleva. Nordea kommer fungera som förut, det kommer inte bli sämre.
Citera
2017-09-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej,

Ohhh du vill inte vara kund hos Nordea. Du kanske inte heller handlar på Ikea? Eller ratar Volvo? De här företagen har sedan länge inte betalat alla skatter till Sverige. Men nu ska du minsann protestera.

Du är nyttig idiot åt politikerna.

Pinsamt.
Citera
2017-09-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Ohhh du vill inte vara kund hos Nordea. Du kanske inte heller handlar på Ikea? Eller ratar Volvo? De här företagen har sedan länge inte betalat alla skatter till Sverige. Men nu ska du minsann protestera.

Du är nyttig idiot åt politikerna.

Pinsamt.

Varken Ikea eller Volvo hotade regeringen med utflytt om inte regeringen gjorde som de sade, det är skillnad det dvs Nordea bestämmer inte över regeringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in