Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 11:56
  #1
Medlem
Tja
Har en case international 3,6l 4cyl från 1987 (tror jag) . Nu gör den 27km/h på rakt och jag kör ibland över 30 km så det tar en stund Hur får ja den att gå snabbare? Finns det en risk att den går sönder om man ändrar något?
__________________
Senast redigerad av Klorta460 2017-09-07 kl. 12:00.
Citera
2017-09-07, 12:34
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Du måste antingen ändra utväxlingen eller öka varvtalet.
Öka varvtalet på en gammal trött traktor är nog ingen bra ide, återstår
alltså att ändra utväxlingen.

Enklast är större drivhjul, lite knepigare är att mecka drev i växellåda/slutväxel.

Däremot är det alltid ofarligt att "ändra något" - det har och kommer aldrig "gå sönder" något på det sättet

/K
Citera
2017-09-07, 13:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Du måste antingen ändra utväxlingen eller öka varvtalet.
Öka varvtalet på en gammal trött traktor är nog ingen bra ide, återstår
alltså att ändra utväxlingen.

Enklast är större drivhjul, lite knepigare är att mecka drev i växellåda/slutväxel.

Däremot är det alltid ofarligt att "ändra något" - det har och kommer aldrig "gå sönder" något på det sättet

/K


Jaha okej, vad menas med att skruva på pumpen eller turbon då? eller vad är det som händer då?

#okunnig
Citera
2017-09-07, 13:31
  #4
Medlem
kodsnickrarns avatar
Ökar (max)varvtalet på motorn.
Citera
2017-09-07, 18:08
  #5
Medlem
INTPs avatar
Att säga vilken traktormodell det handlar om säger betydligt mer än bara motorstorleken och märket.

Det kan hända att traktorn har någon växel spärrad eller begränsat maxvarv för att ha laglig toppfart i detta landet, värt att undersöka hur lätt det är att släppa spärren i så fall.

Om du vill fråga på ett forum där folk verkligen har koll på maskiner av detta slag föreslår jag www.maskinisten.net
Citera
2017-09-07, 21:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Att säga vilken traktormodell det handlar om säger betydligt mer än bara motorstorleken och märket.

Det kan hända att traktorn har någon växel spärrad eller begränsat maxvarv för att ha laglig toppfart i detta landet, värt att undersöka hur lätt det är att släppa spärren i så fall.

Om du vill fråga på ett forum där folk verkligen har koll på maskiner av detta slag föreslår jag www.maskinisten.net

1394 och okej tack det ska jag verkligen göra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback