Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-08, 15:38
  #13
Medlem
CC75s avatar
Hej Ambelain

Intressant. Du tycks tro starkt på dollarn. Jag hör andra signaler om just dollarn. Din koppling till guld t ex som idag inte har någon som helst koppling till dollarn sedan 1971. Det guld som finns är dessutom på väg österut. Från väst till Kina, Indien och Ryssland. De köper allt guld de kommer över medan västvärlden säljer. Om guld är en "garant" för en valuta, så travar den garanten från väst till öst just nu. Kanske som del i Kinas plan att göra Yuanen till en bättre och säkrare valuta. Sedan, självklart, har den politiska situationen en stor roll. Kina är en totalitär stat, liksom Ryssland så, visst, jag förstår om folk inte är beredda att lägga sina pengar där.

Det finns "rykten" (eller konspirationsteorier) om att IMF planerar en ny världsvaluta. Flera länder inom IMF verkar förorda det, även en del amerikaner. Om det genomförs borde dollarn ta stryk. När USA förlorar sin "vetorätt" inom IMF kanske arbetet mot en ny världsvaluta börjar ta fart.

// CC
Citera
2017-09-08, 21:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Är det inte det Japan har försökt med och misslyckats? Förstår inte hur Ingves tänker...

// CC

Nej det är en fullständig gåta att han vågar uttala sig på det sättet.

Men han har väl blivit fartblind av all spekulationsdriven bnpökning så han hur glömt vad produktion och hårt arbete innebär för reell välståndsökning.
Citera
2017-09-10, 15:31
  #15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Ambelain

Intressant. Du tycks tro starkt på dollarn. Jag hör andra signaler om just dollarn. Din koppling till guld t ex som idag inte har någon som helst koppling till dollarn sedan 1971. Det guld som finns är dessutom på väg österut. Från väst till Kina, Indien och Ryssland. De köper allt guld de kommer över medan västvärlden säljer. Om guld är en "garant" för en valuta, så travar den garanten från väst till öst just nu. Kanske som del i Kinas plan att göra Yuanen till en bättre och säkrare valuta. Sedan, självklart, har den politiska situationen en stor roll. Kina är en totalitär stat, liksom Ryssland så, visst, jag förstår om folk inte är beredda att lägga sina pengar där.

Det finns "rykten" (eller konspirationsteorier) om att IMF planerar en ny världsvaluta. Flera länder inom IMF verkar förorda det, även en del amerikaner. Om det genomförs borde dollarn ta stryk. När USA förlorar sin "vetorätt" inom IMF kanske arbetet mot en ny världsvaluta börjar ta fart.

// CC
Jodå jag vet att guldet inte har riktigt den ställning det hade en gång, men samtidigt är det ju "lätt att släppa taget" om man ändå redan sitter på halva världens guldreserver, så att säga.
Men det är trots allt rätt. Vare sig guld eller olja är någon garant för valuta.

Libyen försökte ju, som du säkert vet, att starta upp en ny pan-afrikansk guld-baserad valuta.
Men det upplevdes som så hotande att Frankrike förklarade krig, och gick "all in" för att återbörda landet till stenåldern, och med det stjäla allt Khadaffis guld ...
Så, en guld-valuta är ju fortfarande stark, och står utanför den centralbankskontrollerade västerländska ekonomin.
Det ger en stabilitet som centralbankssystemet inte kan erbjuda, eller konkurrera mot.

Vad ska IMF-valutan luta sig mot ?
om Euron kraschar så kommer Dollarn att börja rusa i höjden.
Är det där det är tänkt att IMF-valutan ska träda in då? Som nytt konkurrensalternativ till Dollarn?

Men som jag sak, Dollarn finns ju redan "överallt."
I "reda pengar" (i kontant form alltså).
och eftersom den redan finns, där en eventuell IMF-valuta kommer att introduceras, så kommer ju IMF-valutan automatiskt att jämföras med den redan närvarande Dollarn.
och då blir Dollarn den starkare av de två (bara för att den alltså redan finns).

För att kunna få fram en ny valuta så måste man ju först ta bort alla de Dollarsedlarna som redan finns i omlopp. och det rör sig om väldigt, väldigt stora mängder. I Kina "3.16 trilions" tex.oo


och angående Kinas valuta Yuan ...
Ja, den dag då vi får se Yuan-sedlar i omlopp här i Sverige ... då kommer Yuanen att vara lika mäktig som Dollarn.
Den dag vem som helst kan gå in i en svensk affär med en 100 Yuan-sedel, och inte bli ifrågasatt (eler utskrattad), den dagen kommer Yuan att ha samma ställning som Dollarn.
För det är ju så Dollarn är idag.


Tänk också på att en IMF-valuta hade krävt aktiva handelssamarbeten mellan involverade länder.
Som då hade varit tvungna att avbryta samarbetet med USA.
Jag tror inte att så värst många länder idag hade velat avbryta samarbetet med USA. Det hade inte heller USA velat.
Jag ser helt enkelt inte att USA plötsligt skulle bli "utstött" från världssamfundet.
IMF hade ju aldrig kunnat skapa en ny supermakt som hade kunnat stå emot USA.
För sånt hade tagit väldigt, väldigt lång tid att åstadkomma - och USA hade knappast stått stillatigande och accepterat det.

Det hade isf krävts av IMF att de skapat en ny Diktatur.
För den öppna kapitalistiska handeln, som utgår från USA är ju inte styrd eller kontrollerad av Regeringen, utan är ett resultat av den fria marknaden.
Den fria marknaden är bekväm med hur det är, och vill inte byta system.
Citera
2017-09-10, 16:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Ambelain

Intressant. Du tycks tro starkt på dollarn. Jag hör andra signaler om just dollarn. Din koppling till guld t ex som idag inte har någon som helst koppling till dollarn sedan 1971. Det guld som finns är dessutom på väg österut. Från väst till Kina, Indien och Ryssland. De köper allt guld de kommer över medan västvärlden säljer. Om guld är en "garant" för en valuta, så travar den garanten från väst till öst just nu. Kanske som del i Kinas plan att göra Yuanen till en bättre och säkrare valuta. Sedan, självklart, har den politiska situationen en stor roll. Kina är en totalitär stat, liksom Ryssland så, visst, jag förstår om folk inte är beredda att lägga sina pengar där.

Det finns "rykten" (eller konspirationsteorier) om att IMF planerar en ny världsvaluta. Flera länder inom IMF verkar förorda det, även en del amerikaner. Om det genomförs borde dollarn ta stryk. När USA förlorar sin "vetorätt" inom IMF kanske arbetet mot en ny världsvaluta börjar ta fart.

// CC

De "konspirationsteorierna" gäller de speciella dragningsrätterna, SDR. Vid nästa stora globala panik finns bara en institution med en ren balansräkning. IMF.

Det är inga konstigheter alls att SDR kommer utgöra den nya standarden, bara den logiska följden av vad som redan finns på plats idag. Precis som Bretton Woods var en logisk konsekvens av läget efter 2 världskriget och petro-dollarn en konsekvens av Nixons upphävande av Bretton-Woods 1971.

Du kan läsa mer om SDR på

http://www.imf.org/en/News/Articles/...inese-Renminbi
Citera
2017-09-10, 17:21
  #17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
De "konspirationsteorierna" gäller de speciella dragningsrätterna, SDR. Vid nästa stora globala panik finns bara en institution med en ren balansräkning. IMF.

Det är inga konstigheter alls att SDR kommer utgöra den nya standarden, bara den logiska följden av vad som redan finns på plats idag. Precis som Bretton Woods var en logisk konsekvens av läget efter 2 världskriget och petro-dollarn en konsekvens av Nixons upphävande av Bretton-Woods 1971.

Du kan läsa mer om SDR på

http://www.imf.org/en/News/Articles/...inese-Renminbi

Tack. Jag läste samt kollade upp vad SDR var för något. Kände inte till detta sedan tidigare. Så IMF har redan en slags "tillgång" vars värde definieras av en valutakorg och som bara vissa speciella aktörer kan handla med. Det är ingen "valuta" men har visa egenskaper förknippade med vanliga valutor.

Läste nedan på IMFs hemsida. Undrar vad det kan få för betydelse om det blir ett handelsbråk mellan USA och Kina... Om nu USA förlorar sin vetorätt i mitten av oktober, borde det öppna upp för en annan typ av politik från IMFs sida. Kanske ingen betydelse alls. USA verkar förlora delar av sitt handelsutrymme och kanske blir det bara en massa "skällande" från Trump. Rent krasst kommer han antagligen inte kunna göra någonting.

Since September 1987, voluntary transactions have ensured the liquidity of the SDRs. However, in the event that there is insufficient capacity under the voluntary trading arrangements, the IMF can activate the designation mechanism. Under this mechanism, members with sufficiently strong external positions are designated by the IMF to buy SDRs with freely usable currencies up to certain amounts from members with weak external positions. This arrangement serves as a backstop to guarantee the liquidity and the reserve asset character of the SDR.

http://www.imf.org/en/About/Factshee...wing-Right-SDR

// CC
Citera
2017-09-10, 17:48
  #18
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Libyen försökte ju, som du säkert vet, att starta upp en ny pan-afrikansk guld-baserad valuta.
Men det upplevdes som så hotande att Frankrike förklarade krig, och gick "all in" för att återbörda landet till stenåldern, och med det stjäla allt Khadaffis guld ...
Så, en guld-valuta är ju fortfarande stark, och står utanför den centralbankskontrollerade västerländska ekonomin.
Det ger en stabilitet som centralbankssystemet inte kan erbjuda, eller konkurrera mot.

Det håller jag med om. Därav tror jag på guld som en vinnare i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad ska IMF-valutan luta sig mot ?
om Euron kraschar så kommer Dollarn att börja rusa i höjden.
Är det där det är tänkt att IMF-valutan ska träda in då? Som nytt konkurrensalternativ till Dollarn?

Jag vet inte. BenitoPolymens inlägg om SDR var dock intressant men vad ska IMF göra om världens valutor börjar "krascha"? Jag menar, det har i "skuld" skapats så enormt mycket mer "pengar" de sista 10-15 åren att valutorna i princip inte är värda någonting. Eller borde inte vara det i alla fall med tanke på vad de värden (skuld) som har skapats. USA med sina 20+ triljoner dollar i skuld. Snart kommer bara räntorna på den skulden vara oöverstigliga. Vad jag säger är att man kanske inte skapar en ny valuta för att konkurrera med dollarn utan för att dollarn riskerar att implodera.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men som jag sak, Dollarn finns ju redan "överallt."
I "reda pengar" (i kontant form alltså).
och eftersom den redan finns, där en eventuell IMF-valuta kommer att introduceras, så kommer ju IMF-valutan automatiskt att jämföras med den redan närvarande Dollarn.
och då blir Dollarn den starkare av de två (bara för att den alltså redan finns).

För att kunna få fram en ny valuta så måste man ju först ta bort alla de Dollarsedlarna som redan finns i omlopp. och det rör sig om väldigt, väldigt stora mängder. I Kina "3.16 trilions" tex.oo

Sant. Det skulle kräva en enorm omställning. Världen går dock mot ökad digital överföring. Bara i Sverige talar vi om det kontantlösa samhället inom en snar framtid. Nu ligger vi i.o.f. långt (kanske t.o.m. längst) fram och stora delar av världen ligger långt långt efter men i ett samhälle med hög digital överföring blir det enklare att byta valuta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tänk också på att en IMF-valuta hade krävt aktiva handelssamarbeten mellan involverade länder.
Som då hade varit tvungna att avbryta samarbetet med USA.
Jag tror inte att så värst många länder idag hade velat avbryta samarbetet med USA. Det hade inte heller USA velat.
Jag ser helt enkelt inte att USA plötsligt skulle bli "utstött" från världssamfundet.
IMF hade ju aldrig kunnat skapa en ny supermakt som hade kunnat stå emot USA.
För sånt hade tagit väldigt, väldigt lång tid att åstadkomma - och USA hade knappast stått stillatigande och accepterat det.

Jag är inte helt säker på detta. Idag vinns "krig" genom ekonomi. Ex Tyskland som efter två försök att erövra Europa med konventionella vapen, sedan insåg att de kunde göra det genom "ekonomi" istället. Oavsett vad Frankrike och England säger, Tyskland har styrt Europa i snart två decennier nu.

BRIC-länderna är på frammarsch och varför skulle de acceptera att USA skulle ha alla de fördelar som de idag har, genom sin dollar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det hade isf krävts av IMF att de skapat en ny Diktatur.
För den öppna kapitalistiska handeln, som utgår från USA är ju inte styrd eller kontrollerad av Regeringen, utan är ett resultat av den fria marknaden.
Den fria marknaden är bekväm med hur det är, och vill inte byta system.

Här är jag inte heller säker på att det är så. Den "fria marknaden" som du nämner är inte så fri idag. Visst, det är ingen diktatur men det är en oligarki. Det är några få aktörer som styr och manipulerar för att skaffa sig fördelar på alla andras bekostnad. Jag skulle inte kalla det för "fri marknad". Jag tror dock inte heller att IMF skulle bli en ny diktatur men om världens marknader och valutor får problem, då kommer nog mångas blickar att riktas mot just IMF att fixa problemen och då kan det bli så att de skapar en ny ordning.

// CC
Citera
2017-09-11, 14:23
  #19
Medlem
CC75s avatar
Angående dollarns vara eller icke vara. Såg denna video från Max Keiser.

Vi vet sedan tidigare att Ryssland, Kina och Indien köper allt guld de kommer över. Nu kommer Kina köpa rysk olja för Yuan. Yuan som Ryssland sedan omgående kan växla in i guld. Se 1.0 minuter in i videon samt 7.06 och 9.13.

Om FED samtidigt väljer att låta dollarn falla, vem kommer då att vilja sitta på dollar som en valutareserv?

https://www.youtube.com/watch?v=Lv3pPU-BBU4

// CC
Citera
2017-09-30, 16:26
  #20
Medlem
CC75s avatar
Nedan är Skandiabankens syn på risker inom världsekonomin. De listar fem saker som kan ställa till det framöver.

https://www.skandia.se/om-oss/nyhete...riksfri-varld/

För den som vill läsa hela artikeln.

https://www.skandia.se/om-oss/nyhete...ikter_okt_2017

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback