• 22 867 online
  • 1 128 720 medlemmar
  • 58 559 182 inlägg
  • 1
  • 2
2017-09-07, 09:21
Medlem
Har ipads radiospår som gör att det går att spåra vilken ipad det är även om ägaren flyttar på sig, precis som mobiltelefoner? Eller är det bara IP-adressen vilken ju varierar med plats? Med andra ord, bör jag lämna min ipad hemma om jag åker någonstans och inte vill bli spårad digitalt?
Citera
2017-09-07, 09:46
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riggedbyapsycho
Har ipads radiospår som gör att det går att spåra vilken ipad det är även om ägaren flyttar på sig, precis som mobiltelefoner? Eller är det bara IP-adressen vilken ju varierar med plats? Med andra ord, bör jag lämna min ipad hemma om jag åker någonstans och inte vill bli spårad digitalt?

Har du bara wifi på enheten så kan den bara spåras genom närmaste accesspunkt, vilket inte är en speciellt exakt vetenskap då man inte kan triangulera punkten du befinner dig på i och med att du bara är ansluten till en punkt i taget. Har du en mobil uppkoppling så kan man triangulera och på så sätt med lite tur få reda på exakt, ner på 5-10 meter, var du befann dig vid tillfället.
Citera
2017-09-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Har du bara wifi på enheten så kan den bara spåras genom närmaste accesspunkt, vilket inte är en speciellt exakt vetenskap då man inte kan triangulera punkten du befinner dig på i och med att du bara är ansluten till en punkt i taget. Har du en mobil uppkoppling så kan man triangulera och på så sätt med lite tur få reda på exakt, ner på 5-10 meter, var du befann dig vid tillfället.
Hur går det att märka på en ipad om den är rent wifi eller även har mobil?
Citera
2017-09-07, 14:49
Medlem
AX64s avatar
Citat:

Du bör väl veta om du pröjsar för ett mobilabonnemang, eller om din platta har 3g eller bara wifi. Annars kan du kolla upp modellen och se om den har 3g/4g/5g eller bara wifi. Eller kolla i iOS för att se om datatrafik genom annat än wifi är påslagen och om trafiken fortsätter funka då du kopplar ifrån wifi-anslutningen.
Citera
2017-09-07, 14:50
Medlem
AX64s avatar
Det är nästan så man får vibbar av att du har knyckt plattan förresten.
Citera
2017-09-07, 15:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Wifipositioneringen använder väl även information om kända nätverk i området?

Gällande trådstarten så brukar det gå ganska bra att spåra en uppkopplad iPad om man har aktiverat Apples sökfunktion. Man kan se position, skicka textmeddelande, låsa, radera och skicka plingljud.
Citera
2017-09-07, 15:56
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Wifipositioneringen använder väl även information om kända nätverk i området?

Det gör den säkert, men det är inte möjligt att exakt positionera någon oavsett då de trådlösa routrarna kan sitta precis var som helst och deras GPS-positioner är därmed inte kända. Så du kan bara veta att personen är i närheten av en sådan ungefär.
Citera
2017-09-07, 16:03
Medlem
Det jag vill veta är om det går att avgöra VILKEN platta det är, inte om det går att veta på vilken plats en dataenhet användes till en viss sak.

Och ja, jag har knyckt plattan.
Citera
2017-09-07, 16:06
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Det jag vill veta är om det går att avgöra VILKEN platta det är, inte om det går att veta på vilken plats en dataenhet användes till en viss sak.

Då är din fråga i trådstarten ganska otydlig.

Ja, man kan veta vilken specifik enhet det är om du kopplar upp dig. Har ägaren anmält den som stulen så kan man se var ungefär enheten varit uppkopplad. Men att faktiskt få tag på dig lär bli svårt. Snarare lär de fjärrlåsa enheten så att den blir obrukbar så småningom i sånt fall?
Citera
2017-09-07, 16:16
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Om den har mobil så har den en simkortslucka på en långsida samt att det står "inget sim" eller "[operatör] i statusraden.
Citera
2017-09-07, 16:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det gör den säkert, men det är inte möjligt att exakt positionera någon oavsett då de trådlösa routrarna kan sitta precis var som helst och deras GPS-positioner är därmed inte kända. Så du kan bara veta att personen är i närheten av en sådan ungefär.
Olika nätverks placering är ganska känd, sådant kartläggs (och blir givetvis inaktuellt när folk flyttar mm).
Jag testade just själv och jag påstås vara inom en cirkel med radien diametern 125 meter. I verkligheten befinner jag mig mindre än 20 meter från den cirkelns mittpunkt. Jag ser för övrigt mer än 10 olika nätverk i området.
Citera
2017-09-07, 16:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Då kommer du åka dit snart, ägaren behöver bara logga in på sitt iCloud och se via plattans GPS funktion och andra typer av platstjänster vart den befinner sig. Jag har även för mig att ägaren kan aktivera kameran och ta bilder på dig. Samt alla bilder du tagit hamnar på hans iCloud.
Han kan också fjärlåsa paddan så den blir lika brukbar som en tegelsten.

Hoppas du får fängelse, tjuvdjävel.

Citera
  • 1
  • 2