Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-07, 04:10
  #1
Medlem
Hej.

Min fru är gravid i 6 månaden och vi har en 8 månader gammal bebis dessutom. För ca. ett år sen fick hon besvär med foglossning medmera som inte försvunnit. Har gått så långt att hon väcker mig för att ta hand om bebisen när jag måste sova för att jobba, då hon knappt kan resa sig ur sängen. Har tjatat på barnmorskan några gånger sen 2 månader tillbaks om att få träffa någon och hon har inte ens lyckats få till en tid med sjukgymnast. Medan andra gravida bara säger att de mår illa och blir sjukskrivna direkt så ska min fru tvingas dras med den här skiten utan hjälp.

Jag vill att hon ska få rätt hjälp och undrar hur fan man ska gå tillväga?
Citera
2017-09-07, 04:17
  #2
Medlem
MoaLjungs avatar
Bestämde ni er alltså för att skaffa ett barn till 2 månader efter avslutad graviditet + att hon haft såna här problem? Låter inte särskilt konstigt att hennes kropp mår som den gör.
Citera
2017-09-07, 04:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Bestämde ni er alltså för att skaffa ett barn till 2 månader efter avslutad graviditet + att hon haft såna här problem? Låter inte särskilt konstigt att hennes kropp mår som den gör.

Det var inte planerat. Fick inte veta förrän i 4 månaden att hon var gravid igen.
Citera
2017-09-07, 04:25
  #4
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Det var inte planerat. Fick inte veta förrän i 4 månaden att hon var gravid igen.

Ah, ok, vad säger dom när ni ringer då?
Citera
2017-09-07, 04:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Ah, ok, vad säger dom när ni ringer då?

De hänvisar oss till barnmorskan som säger att hon inte fått tag i rätt person än. Sen tror jag inte rehabövningar från en sjukgymnast kommer hjälpa henne så jag förstår inte varför hon inte får träffa läkare direkt. Enligt barnmorskan kommer läkaren in i bilden efter ett möte med sjukgymnast först men problemet är akut skulle jag säga. Hon har försökt med rehabövningarna hon fick efter förlossningen men har inte hjälp. På dagarna är min svärmor här för att avlasta frugan. Fan inte normalt.
Citera
2017-09-07, 04:45
  #6
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Fan inte normalt

Ah, men åk till sjukan och kräv att få se en läkare då, det har ni full rätt att göra.
Citera
2017-09-07, 04:58
  #7
Medlem
Gör som somalierna. Ta med hela tjocka släkten till barnmorskan och gorma tills ni får som ni vill.
Citera
2017-09-07, 07:33
  #8
Medlem
Får göra det! Tack för svar
Citera
2017-09-14, 20:53
  #9
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Hej.

Min fru är gravid i 6 månaden och vi har en 8 månader gammal bebis dessutom. För ca. ett år sen fick hon besvär med foglossning medmera som inte försvunnit. Har gått så långt att hon väcker mig för att ta hand om bebisen när jag måste sova för att jobba, då hon knappt kan resa sig ur sängen. Har tjatat på barnmorskan några gånger sen 2 månader tillbaks om att få träffa någon och hon har inte ens lyckats få till en tid med sjukgymnast. Medan andra gravida bara säger att de mår illa och blir sjukskrivna direkt så ska min fru tvingas dras med den här skiten utan hjälp.

Jag vill att hon ska få rätt hjälp och undrar hur fan man ska gå tillväga?

Dessvärre tas sånt här inte alltid på allvar av sjukvården. tjejen har också haft riktigt mycket besvär med foglossning så jag vet att det kan vara ett helvete.
Er barnmorska verkar ju antingen inte ta det på allvar eller så är hon en riktigt tafatt jävel.
Det enda råd jag har är att ställa till med så mycket liv som möjligt, kräva att få träffa läkare både hos barnmorskan och på vårdcentralen.
Det finns tyvärr inte så mycket att göra åt det heller mer än sjukskrivning, övningar och vila. Om hon blir sjukskriven kanske du kan ta föräldraledigt och då kan ni hjälpas åt på ett annat sätt.
Det finns rätt många fall där kvinnan blivit inlagd/sängliggande i flera månader pga foglossning så det är ingen lek.
Som ni kanske vet så finns det mängder med Facebook grupper för gravida, prova att fråga där också. Många har erfarenhet och tips att dela med sig av
Citera
2017-09-14, 21:14
  #10
Medlem
Tjuvhederns avatar
Skit i barnmorskan, gå direkt till er vårdcentral!
Citera
2017-09-14, 21:36
  #11
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om ungen bara är åtta månader kan ni väl ta dubbeldagar?
Surt, ja. Men ni blev på smällen så det är liksom bara att ta det för vad det är. Ha inte samlag om ni inte kan hantera eventuella konsekvenser oavsett hur skyddade etc ni är osv.

Ja, jag är lite hård i detta.
Citera
2017-09-26, 08:08
  #12
Medlem
Elsharins avatar
Anledningen till att man inte får hjälp med detta är ju dock för att det är heeelt normaaalt när man är gravid. Är man gravid så får man stå ut med en hel del för det är liksom en del av graviditeten, vissa har tur och knappt får några besvär, andra får så mycket att de blir sängliggandes hela graviditeten eller rullstolsbundna, och sen finns ju allt däremellan.
Så lägg inte så mycket hopp på vården.

Har hon provat foglossningsbälte?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback