Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 02:54
  #1
Medlem
Soluss avatar
Är inte helt hundra på att det här är det bästa stället att posta detta på, men jag prövar så får jag lov att be någon moderator att flytta tråden ifall denne anser att tråden passar bättre någon annanstans.

När jag körde som hårdast på CS intravenöst, och då i synnerhet tillsammans med en viss god vän och vi triggade varandra att ta större och större doser, kunde jag ibland på extrema doser av visa droger se färger man egentligen och vanligtvis inte kan. Den vanligaste kan jag närmast beskriva som en mycket egendomlig "variant" av lila. Andra synfenomen jag upplevt flera gånger inkluderar bland annat "svart sken". Det här är av förståeliga skäl extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att beskriva, men jag hoppas och tror att det finns fler än oss två som utfört sådana här idiotexperiment på sig själva och upplevt liknande saker. Det jag kan minnas är att detta uppträdde som tydligast på höga doser av mephedrone (och då menar jag löjligt höga, 800+ mg intravenöst).

Vad tror ni detta beror på? Jag själv vet verkligen inte var jag ska börja rodda i detta, men är mycket nyfiken på fenomenet. Spekulationer är varmt välkomna och uppmuntras.
Citera
2017-09-07, 02:57
  #2
Medlem
floOris0nfajjas avatar
Drugs woork!
Citera
2017-09-07, 03:03
  #3
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floOris0nfajja
Drugs woork!
Ja, jo, det var ju lite det jag också nämnde som hastigast i trådstarten. Vad jag inte vet är VARFÖR detta händer. Många hallucinogener är ju serotonerga och mina tankar har ofta legat därikring, men samtidigt så känns en sådan förklaring lite "för simpel", att det hela alltså skulle röra sig om visuella hallucinationer, dessutom uppträdde åtminstone "den lila färgen" på ett för mig tämligen "rätt ställe", nämligen den annars svarta natthimlen. Där fanns alltid den nyansen när detta inträffade.
Citera
2017-09-07, 03:15
  #4
Medlem
Eftersom jag själv också intagit enorma doser av diverse, men mest "PV-sorter" och vissa specifika katinoner som buphedrone (otroligt skönt IV i större doser, 0.2-0.7g beroende på tolerans, för vissa mer). Men jag gissar på att ruset övergår till mer tripp när man överdoserar vissa centralstimulantia - vilket kan förklara de fenomen du beskriver.

Ska hälsa från katten.

EDIT: Vad en hallucination är tycker jag är en tolkningsfråga, vad är medvetandet för något osv...?
Citera
2017-09-07, 03:45
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Jag gissar på överdos av serotonin helt enkelt. Till exempel så förrförra gången jag åt stora mängder svamp så var alla moln "myrornas krig-färgade", men bara molnen.

Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Eftersom jag själv också intagit enorma doser av diverse, men mest "PV-sorter" och vissa specifika katinoner som buphedrone (otroligt skönt IV i större doser, 0.2-0.7g beroende på tolerans, för vissa mer). Men jag gissar på att ruset övergår till mer tripp när man överdoserar vissa centralstimulantia - vilket kan förklara de fenomen du beskriver.

Ska hälsa från katten.

EDIT: Vad en hallucination är tycker jag är en tolkningsfråga, vad är medvetandet för något osv...?
Nej, det är faktiskt väl definierat. Det är ett sinnesuttryck som upplevs som verkligt men kommer av inre stimuli istället för yttre. Kort sagt: att se och höra saker som inte finns på riktigt, det är att hallucinera. Hallucinationer är faktiskt förhållandevis ovanliga. Det man får när man trippar är snarare perceptionsförvrängnigar. Det är inte golvet som andas utan helt enkelt du som uppfattar det så.

Ser du ett glas på bordet trots att det inte står något glas där? Du hallucinerar.
Ser det ut som bordsduken (som finns där på riktigt) går i vågar? Du har perceptionsförvräningar.

Väl definierat som sagt.

Edit 2:

Krasst sett så gissar jag på att det helt enkelt handlar om överslag i synapserna. En sorts kortslutning helt enkelt och eftersom det är samma drog som har orsakat dessa syner så är det inte långsökt att tro att det är helt enkelt en effekt vid X höga doser. Hade det varit "riktigt" knark hade det ju funnits forskning på det.
__________________
Senast redigerad av BigFatCone 2017-09-07 kl. 03:52.
Citera
2017-09-07, 21:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag gissar på överdos av serotonin helt enkelt. Till exempel så förrförra gången jag åt stora mängder svamp så var alla moln "myrornas krig-färgade", men bara molnen.


Nej, det är faktiskt väl definierat. Det är ett sinnesuttryck som upplevs som verkligt men kommer av inre stimuli istället för yttre. Kort sagt: att se och höra saker som inte finns på riktigt, det är att hallucinera. Hallucinationer är faktiskt förhållandevis ovanliga. Det man får när man trippar är snarare perceptionsförvrängnigar. Det är inte golvet som andas utan helt enkelt du som uppfattar det så.

Ser du ett glas på bordet trots att det inte står något glas där? Du hallucinerar.
Ser det ut som bordsduken (som finns där på riktigt) går i vågar? Du har perceptionsförvräningar.

Väl definierat som sagt.

Edit 2:

Krasst sett så gissar jag på att det helt enkelt handlar om överslag i synapserna. En sorts kortslutning helt enkelt och eftersom det är samma drog som har orsakat dessa syner så är det inte långsökt att tro att det är helt enkelt en effekt vid X höga doser. Hade det varit "riktigt" knark hade det ju funnits forskning på det.
Jag är helt med på vad du säger, det vad bara jag som uttryckte mig fel. Vad jag menar mer specifikt är att varje människa fungerar olika och det i samband med överdos av dopamin, serotonin eller annan valfri viktig signalsubstans - så behöver man inte utesluta att sk. "övernaturliga" saker kan vara möjligt för vissa människor i vissa tillstånd. Alla upplevelser, beslut och handlingar man gör ändrar hjärnan. Den är alltså sk. "plastisk" vilket medför att saker som i normala fall kanske inte skulle ändras på ett visst sätt (vilket speciellt sker vid överdoser, trauman och annat) kan göra det ända under extrema tillstånd. Du visste väl att ditt DNA förändras varefter livet fortgår? Det betyder att i princip att de koden som bestämmer hur byggstenarna ska utformas, vilket betyder att även funktioner och annat i teorin också skulle kunna utvecklas - ungefär som om att en döv skulle kunna utforma sitt DNA för att kunna höra, även fast just det är långt ifrån verklighet men som metafor ungefär.

Ja, ser man något som inte finns (eller tvärtom) så är det en hallucination, men perceptionsförvängningar är förändringar i hur hjärnan fungerar för tillfället (ett alternativt tillstånd) vilket medför (beroende på person, frekvens av bruk/missbruk, grad av bruk/missbruk, dess handlingar, psyke, kunskap, erfarenheter, ursprungliga DNA osv...) så är det mycket möjligt att ovan skrivna scenario skulle kunna ske.

Nu var det ju spekulationer vi skulle komma med.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hade det varit "riktigt" knark hade det ju funnits forskning på det.
Där håller jag inte med helt ändå även om du har rätt kortsiktigt och beroende på hur olika alla människor eftersom alla påverkas olika, så finns det inte alltid forsking på hur just en som inte påverkas bra av "riktigt knark som finns forskning på" påverkas om denne inte påverkas på något bra sätt.
__________________
Senast redigerad av xiz 2017-09-07 kl. 21:24.
Citera
2017-09-07, 21:24
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Jag är helt med på vad du säger, det vad bara jag som uttryckte mig fel. Vad jag menar mer specifikt är att varje människa fungerar olika och det i samband med överdos av dopamin, serotonin eller annan valfri viktig signalsubstans - så behöver man inte utesluta att sk. "övernaturliga" saker kan vara möjligt för vissa människor i vissa tillstånd. Alla upplevelser, beslut och handlingar man gör ändrar hjärnan. Den är alltså sk. "plastisk" vilket medför att saker som i normala fall kanske inte skulle ändras på ett visst sätt (vilket speciellt sker vid överdoser, trauman och annat) kan göra det ända under extrema tillstånd. Du visste väl att ditt DNA förändras varefter livet fortgår? Det betyder att i princip att de koden som bestämmer hur byggstenarna ska utformas, vilket betyder att även funktioner och annat i teorin också skulle kunna utvecklas - ungefär som om att en döv skulle kunna utforma sitt DNA för att kunna höra, även fast just det är långt ifrån verklighet men som metafor ungefär.

Ja, ser man något som inte finns (eller tvärtom) så är det en hallucination, men perceptionsförvängningar är förändringar i hur hjärnan fungerar för tillfället (ett alternativt tillstånd) vilket medför (beroende på person, frekvens av bruk/missbruk, grad av bruk/missbruk, dess handlingar, psyke, kunskap, erfarenheter, ursprungliga DNA osv...) så är det mycket möjligt att ovan skrivna scenario skulle kunna ske.

Nu var det ju spekulationer vi skulle komma med.
Ja? Jag säger ju att han förmodligen bara tog för mycket knark.
Citera
2017-09-07, 21:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja? Jag säger ju att han förmodligen bara tog för mycket knark.
Vad jag menar är att det kanske inte finns något som heter för mycket knark, om man nu kasnke kan utveckla (eller bli av med) "övernaturliga" "förmågor"/"fenomen"/annat/övrigt genom att överdosera en specifik drog för ett visst syfte.
__________________
Senast redigerad av xiz 2017-09-07 kl. 21:31.
Citera
2017-09-07, 21:32
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Vad jag menar är att det kanske inte finns något som heter för mycket knark, om man nu kasnke kan utveckla (eller bli av med) "övernaturliga" "förmågor"/"fenomen"/annat/övrigt genom att överdosera en specifik drog för ett visst syfte.
Det skulle kunna vara så men det är ett betydligt mer rimligt antagande att det beror på för mycket knark. Eller rättare sagt, det beror på X stora doser av knark.
Citera
2017-09-07, 21:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det skulle kunna vara så men det är ett betydligt mer rimligt antagande att det beror på för mycket knark. Eller rättare sagt, det beror på X stora doser av knark.
Självklart. Men TS bad om spekulationer, så jag började skriva ut mina spekulationer.

Rekommenderar denna bok rent generellt:
http://psychedelic-information-theory.com/toc.php
__________________
Senast redigerad av xiz 2017-09-07 kl. 21:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback