Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-06, 22:04
  #1
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Har sista månaden hört klickande från någon av mina hårddiskar. Inte alltid men ibland.

Har inte varit några problem, men sista veckan påbörjade jag två stora torrent-nerladdningar med qbittorrent, ena på lite över 100gb och andra lite över 50gb. Då började konstigheterna.

Kom hem efter att lämnat datorn på ett dygn (brukar vara på kanske 8h om dagen annars).
Torrenterna hade stoppat för att de sa att disken var full enligt qbittorrent. Ignorerade det och använde datorn som vanligt. Stängde av den när jag var klar.
Dagen efter så läste den inte in den hårddisken alls. Den fanns inte enligt window. Startade om datorn några gånger så var den där.

400gb ledigt.

När jag försökt återkontrollera torrentfilerna, eller starta filmfiler ur de stora nerladdningarna har explorer.exe kraschat.


Så finns det något program som kan kontrollera min hårddisk och i tillägg ändra så att de dåliga sektionerna ignoreras?
Så att om min 2,7tb hdd har 100gb dåliga sektioner så kommer windows istället se den som en 2,6tb disk och helt enkelt ignorera de dåliga sektionerna?
Citera
2017-09-06, 22:14
  #2
Medlem
ljudkellgrens avatar
Om det kommer klickande eller slagljud från disken är motorn på upphällningen.
Har du extremt viktiga saker på disken stänger du av datorn och lämnar in disken till ett proffslab. Skulle du överleva utan datan börjar du kopiera över det till en ny disk, med början med det du tycker är viktigast.
När du är klar skrotar du disken och köper ev en ny.
Citera
2017-09-06, 23:46
  #3
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Den klickar bara ibland. Men kanske är motorn, men har inte upplevt några problem förrän den kommit till den här fyllnadsgraden, så känns som att det är sektorer på denna den "yttre delen". Men vad vet jag.

Är inga viktiga saker. Därför jag undrar om:
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
det finns något program som kan kontrollera min hårddisk och i tillägg ändra så att de dåliga sektionerna ignoreras?
Så att om min 2,7tb hdd har 100gb dåliga sektioner så kommer windows istället se den som en 2,6tb disk och helt enkelt ignorera de dåliga sektionerna?
Citera
2017-09-07, 13:06
  #4
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Så finns det något program som kan kontrollera min hårddisk och i tillägg ändra så att de dåliga sektionerna ignoreras?
Så att om min 2,7tb hdd har 100gb dåliga sektioner så kommer windows istället se den som en 2,6tb disk och helt enkelt ignorera de dåliga sektionerna?
Från kommandotolken, kör:
Kod:
chkdsk /f c:
eller vilken volym du nu vill fixa.
Citera
2017-09-07, 22:44
  #5
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Från kommandotolken, kör:
Kod:
chkdsk /f c:
eller vilken volym du nu vill fixa.
tackar.

Er detta bara en hälsokontroll, eller kommer den få systemet att ignorera dåliga sektioner också?
Citera
2017-09-08, 11:26
  #6
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
tackar.

Er detta bara en hälsokontroll, eller kommer den få systemet att ignorera dåliga sektioner också?
Kontroll, försök att reparera skadade sektorer, och som sista utväg avskärma trasiga sektorer.
Citera
2017-09-08, 13:43
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Hårddiskarna har ett eget system som samlar in driftstatistik. Det heter SMART och det finns program för att kolla och bedömma statistiken:

https://crystalmark.info/software/Cr...o/index-e.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback