Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-01, 21:58
  #61
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Lånar den här tråden då jag inte hittar någon passande tråd. Jag tränar på gym 2-3 gånger i veckan för att gå ner i vikt. Fick ett schema av min sjukgymnast som innehåller 5-10 minuter uppvärmning och sedan ca 1 timme styrketräning.
Blir trött i musklerna så det känns att man tränat, men jag blir inte svettig av detta.
Så min fråga lyder. Måste man bli svettig för att gå ner i vikt? Måste jag utöka styrketräningen med löpband, cykel eller liknande?

Nej. Det är en fråga om kaloriunderskott.
Citera
2017-12-02, 00:20
  #62
Medlem
Ingen motivation alls direkt. Jag blir galen om jag inte får röra på mig eller lyfta vikter.
Kryper i hela kroppen. Tar emot att ha vilodagar.
Citera
2017-12-02, 00:26
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Lånar den här tråden då jag inte hittar någon passande tråd. Jag tränar på gym 2-3 gånger i veckan för att gå ner i vikt. Fick ett schema av min sjukgymnast som innehåller 5-10 minuter uppvärmning och sedan ca 1 timme styrketräning.
Blir trött i musklerna så det känns att man tränat, men jag blir inte svettig av detta.
Så min fråga lyder. Måste man bli svettig för att gå ner i vikt? Måste jag utöka styrketräningen med löpband, cykel eller liknande?

Många går runt och lallar igenom sina styrkeprogram och undrar varför det inte ger ett skit. Givetvis förbränner du mer om du ökar tempot i träningen, kanske kör mer cirkelträning istället och tar ut dig till max i varje set.
Tyvärr är det svårt att kunna få till detta om man är på ett vanligt gym kl 18 på kvällen bland all folkmassa.
Citera
2017-12-02, 10:01
  #64
Medlem
Krongjorts avatar
Träning är en investering för både idag och imorgon. Eftersom man inte vet om morgondagen kommer, det vet man väl aldrig, så får man investera bra ändå och se vad som händer. Än så länge så har investeringen i en möjlig morgondag fungerat bra. Den dagen det inte fungerar, kommer det inte heller att nämnas.

Vi säger såhär, du ska klara antalet repetitioner i varje set, på gränsen. Alltså, ska du göra 10st repetitioner, så ska du inte orka göra mer än max 12st repetitioner med den vikten. Är målet istället 12 repetitioner, se till att vikten är så pass hög att du 'aldrig skulle orka mer än 14st' under ett set. Du måste inte bli svettig för att gå ner i vikt, men kan du höja upp kroppens temperatur tillräckligt, vilket du gör genom att utsätta den för påfrestning i detta fall, så kan du höja metabolismen ännu mer, och således göra dig av med mer energi även de dagarna du inte tränar, för att metabolismen är förhöjd, beroende på hur hårt du tränar, ~48-72 timmar efter varje pass. Önskar du tala mer om schema och liknande kan du skicka ett meddelande. Lycka till hur som helst!
Citera
2017-12-02, 10:57
  #65
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
Träning är en investering för både idag och imorgon. Eftersom man inte vet om morgondagen kommer, det vet man väl aldrig, så får man investera bra ändå och se vad som händer. Än så länge så har investeringen i en möjlig morgondag fungerat bra. Den dagen det inte fungerar, kommer det inte heller att nämnas.

Vi säger såhär, du ska klara antalet repetitioner i varje set, på gränsen. Alltså, ska du göra 10st repetitioner, så ska du inte orka göra mer än max 12st repetitioner med den vikten. Är målet istället 12 repetitioner, se till att vikten är så pass hög att du 'aldrig skulle orka mer än 14st' under ett set. Du måste inte bli svettig för att gå ner i vikt, men kan du höja upp kroppens temperatur tillräckligt, vilket du gör genom att utsätta den för påfrestning i detta fall, så kan du höja metabolismen ännu mer, och således göra dig av med mer energi även de dagarna du inte tränar, för att metabolismen är förhöjd, beroende på hur hårt du tränar, ~48-72 timmar efter varje pass. Önskar du tala mer om schema och liknande kan du skicka ett meddelande. Lycka till hur som helst!

Den ökningen av energiförbrukning som sker vid förhöjd kroppstemperatur är ju endast förhöjd under dom situationerna, den fortsätter inte vara förhöjd timmar efter.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=45951
Citat:
Varje grad kroppstemperaturen stiger över normaltemperatur ökar basalförbränningen med 13%. Ämnesomsättningen går på högvarv. Det gäller både vid feber och temperaturförhöjning genom t ex bastubad. 30 minuter i 80-gradig temperatur ökar rektaltemperaturen med 0.9 grader C. Den ökade energiförbrukningen varar bara så länge kroppstemperaturen är förhöjd.

Om det var den så kallade efterförbränningen (EPOC), du syftade på, så är den smått överdriven och inget man bör lägga för stor vikt vid.


https://traningslara.se/begreppet-ep...-anstrangning/
Citat:
Man bör helt enkelt vara medveten om att det sannolikt aldrig får någon avgörande inverkan på din kroppssammansättning men likväl förekommer EPOC och den kan påverkas med olika upplägg. Vidare hoppas vi att du fått lite inblick i att vetenskapen är oklar i den här frågan och att uttryck som ”efter ett styrketräinngspass är din energförbrukning rejält höjd” ska tas med en nypa salt. Det är tveksamt om man vinner något på att medvetet strukturera upp sin träning för maximal EPOC, dock är det tveklöst ett mycket intressant ämne rent teoretisk. Det tycker vi båda som skrivit denna text och hoppas att du som läst tycker detsamma.
Citera
2017-12-02, 13:07
  #66
Medlem
Krongjorts avatar
Visst var det just detta som menades. Men inte exklusivt heller. Nu kan man inte tala för alla, men beroende på träning och liknande så kan kroppens temperatur vara förhöjd i över ett dygn efteråt, egen erfarenhet samt delad av närstående som kör samma upplägg. Även läst tidigare om just detta fenomen också och valde därför att pröva själv. Kan såklart variera hur mycket den spelar in, och länken där säger själv att det är oklart hur mycket det påverkar.

Att det kan vara överdrivet, absolut, men vilka siffror talade vi om? Beroende på hur mycket man kan bryta ned kroppen varje pass, kräver den mer för att återställas också. Om man säger 100kcal / dygn extra i behov, förutom det extra behovet av att träna, så blir detta ändå 700 kcal i veckan. Anser du detta vara överdrivna siffror? Det finns fler kriterier som spelar in, rätt många om man verkligen vill gå på djupet med det, men i försök att generalisera saker så att fler kan förstå, så blir det svårt att tala till flera nivåer på en och samma gång. Men om du inte har förhöjd kroppstemperatur av att göra basövningar, tungt vare sig det är högvikt lågrep, eller lågvikt högrep, var 48e timme i snitt, så är det kanske mig det är fel på.

Med de siffrorna du nämner, 13% högre förbränning per grad över normaltemperatur, så borde det i teorin vara möjligt att höja sin normaltemperatur med 0.1 grad över normaltemp sett över varje dygn. Åtminstone om kroppen utsatts för en påfrestning som tar precis den tiden för att läka. Säg då, hypotetiskt, att du höjer din normala förbränning med 1.3% istället. Där har du 26kcal / dygn på ett behov av 2000 kcal / dygn. Om du istället behöver runt 4000 kcal, och säg att du lyckas höja din temperatur med 0.2 grader över normaltemp / dygn, så är behovet x2 i båda led. Alltså är vi uppe i 104kcal / dygn nu. Pröva ta tempen i samband med träning, innan, efter, några timmar efter, etc. Men vi pratar bara om att just temperaturen nu också skulle vara det enda som påverkas i kroppen, vilket även det blir en för snäv generalisering i slutändan.

Din källa säger liksom båda bu och bä kan tyckas.. Men man får lägga så mycket fokus och energi på sin träning som man vill, samt i vilken riktning man vill. Vill du anse detta vara tidsslöseri, låt gå. För mig fungerar det, även för de runt mig. Kör i vind och lycka till, hur du än gör.

Citera
2017-12-02, 13:34
  #67
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
Visst var det just detta som menades. Men inte exklusivt heller. Nu kan man inte tala för alla, men beroende på träning och liknande så kan kroppens temperatur vara förhöjd i över ett dygn efteråt, egen erfarenhet samt delad av närstående som kör samma upplägg. Även läst tidigare om just detta fenomen också och valde därför att pröva själv. Kan såklart variera hur mycket den spelar in, och länken där säger själv att det är oklart hur mycket det påverkar.

Att det kan vara överdrivet, absolut, men vilka siffror talade vi om? Beroende på hur mycket man kan bryta ned kroppen varje pass, kräver den mer för att återställas också. Om man säger 100kcal / dygn extra i behov, förutom det extra behovet av att träna, så blir detta ändå 700 kcal i veckan. Anser du detta vara överdrivna siffror? Det finns fler kriterier som spelar in, rätt många om man verkligen vill gå på djupet med det, men i försök att generalisera saker så att fler kan förstå, så blir det svårt att tala till flera nivåer på en och samma gång. Men om du inte har förhöjd kroppstemperatur av att göra basövningar, tungt vare sig det är högvikt lågrep, eller lågvikt högrep, var 48e timme i snitt, så är det kanske mig det är fel på.

Med de siffrorna du nämner, 13% högre förbränning per grad över normaltemperatur, så borde det i teorin vara möjligt att höja sin normaltemperatur med 0.1 grad över normaltemp sett över varje dygn. Åtminstone om kroppen utsatts för en påfrestning som tar precis den tiden för att läka. Säg då, hypotetiskt, att du höjer din normala förbränning med 1.3% istället. Där har du 26kcal / dygn på ett behov av 2000 kcal / dygn. Om du istället behöver runt 4000 kcal, och säg att du lyckas höja din temperatur med 0.2 grader över normaltemp / dygn, så är behovet x2 i båda led. Alltså är vi uppe i 104kcal / dygn nu. Pröva ta tempen i samband med träning, innan, efter, några timmar efter, etc. Men vi pratar bara om att just temperaturen nu också skulle vara det enda som påverkas i kroppen, vilket även det blir en för snäv generalisering i slutändan.

Din källa säger liksom båda bu och bä kan tyckas.. Men man får lägga så mycket fokus och energi på sin träning som man vill, samt i vilken riktning man vill. Vill du anse detta vara tidsslöseri, låt gå. För mig fungerar det, även för de runt mig. Kör i vind och lycka till, hur du än gör.


Man går ju inte omkring med en förhöjd kroppstemperatur varje dygn enbart för man anstränger sig, om man nu inte har någon sjukdom, det är en tillfällig ökning, precis som när du sitter i en bastu t.ex. Så att ta tempen före, under och efter träning ser jag ingen mening med, eller vilket syfte det skulle ha när det gäller viktminskning. Jag är inte emot någon träningsform, oavsett om det är högintensiv träning eller inte. All träning, precis som annan aktivitet hamnar på energi ut-sidan, till en viss gräns, och om du går ned eller upp i vikt har med kaloribalansen att göra. Sen om du själv vill lägga vikt vid din eventuellt förhöjda kroppstemperatur under ett träningspass och efterförbränningen så är det upp till dig.
Citera
2017-12-03, 19:01
  #68
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Tränar av en enda orsak, för att jag mår bättre av det.

Precis! Sedan foljer det med en hel del andra positiva effekter med traning, men det ser jag mest som en bonus.
Till er med medelalderskriser vill jag passa pa att citera en som skrev foljande pa ett annat forum "Tranar inte for att forsoka bli ung, utan for att fa bli gammal"
Citera
2017-12-07, 14:02
  #69
Medlem
Spakkels avatar
Jag tänker ungefär såhär: Vad fan ska jag annars göra? Slösa en timme på random kattvideos etc på youtube?

Jag menar...man slösar tid på såå mycket skit. Ersätt en del av den tiden med något vettigt istället.

Sen vill jag inte bli en tjock gubbe och få dålig hälsa när jag blir äldre så att andra måste hjälpa mig hela tiden, bara för att jag varit lat i mitt liv. Besvär med hjärta, svaga muskler, jobbigt att gå, ont i höften, gå med rullator etc etc... vill jag ha det så? Nej, verkligen inte. Det blir jobbigt både för mig själv och andra. Dessutom så blir man inte yngre. Börja i tid.
Citera
2017-12-15, 22:02
  #70
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
jag vill bara bli så stark som det går utan att bli fet.

Du måste välja båda


Nej men allvarligt talat.

Tränar för att jag älskar att träna. Tyngderna är väl min passion kan man säga. Får motivation av kicken det ger. Känslan.
__________________
Senast redigerad av Soxi 2017-12-15 kl. 22:07.
Citera
2017-12-16, 15:58
  #71
Medlem
Jag har aldrig behövt motivation för att
träna, jag har alltid tyckt att det är kul.

Men när jag inte får något resultat så
slutar jag att träna, och sedan så börjar
jag igen efter ett tag. Så håller det på,
år efter år.
Citera
2017-12-17, 07:45
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ingen motivation alls direkt. Jag blir galen om jag inte får röra på mig eller lyfta vikter.
Kryper i hela kroppen. Tar emot att ha vilodagar.
Exakt så. Allt fungerar mycket bättre när man fått träna ordentligt. Bättre tålamod, humör, fokus.

Jag kör mellan 7-10 pass per vecka med styrka och högintensiv intervallträning. Vilodagarna ägnas åt långa, snabba promenader eller rodd. Något måste jag göra varje dag.
Hade en period nyligen då jag fick för mig att bara träna styrka. Tre pass per vecka; bänkpress, strikta pull-ups, dips, armhävningar och strikta pressar typ. Ett-två lyft, vila en-två minuter. Passen tog lång tid att genomföra och jag klättrade på väggarna däremellan ungefär.
Förvisso hade det ju resultat då jag äntligen fick upp 130 i marklyft och kunde bänkpressa 65 men jag skulle inte stå ut att träna så i längden.

Sedan är det otroligt roligt att se hur man går framåt, att hela tiden bli lite bättre och hur kroppen lär sig mer och mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback