Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-06, 19:44
  #1
Medlem
surmusslans avatar
Hej alla kunniga, vad behöver jag uppgradera.

Har ungefär 8.000:- att spendera, vart ska fokus ligga ?

Datorn används mest för att Spela, kolla film samt lite ritande i Corel Draw.

Tänker mest på ett nytt grafikkort, men är rädd att det ska flaskhalsa.

Detta är vad jag har, stationär dator lite över 2 år gammal.

CPU : Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
MB : MSI Z97-S02
RAM :16GB DDR3 @1600 MHz
GPU : NVIDIA GeForce GDDR5 GTX 970 4GB
SSD 1 : Samsung SSD 840 EVO 250GB
HDD 2 : TOSHIBA DT01ACA200 2TB
HDD 3 : SAMSUNG HD204UI 2TB
CAM : Logitech HD Pro Webcam C910
OS : Microsoft Windows 10 Professional 64-bit
PSU : 850w
Monitor 1 : Acer 144hz GN246HL 24"
Monitor 2 : BenQ 60Hz G2420HD 24"
Monitor 3 : SAMSUNG 60Hz SAM051C 50"
Citera
2017-09-06, 21:19
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Bra delar som borde stå sig bra än, så ett grafikkort skulle jag kört på.
Men visst 8 lax att röra sig med hade blivit ett uppgraderingspaket + grafikkort.
Citera
2017-09-07, 00:36
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surmusslan
Har ungefär 8.000:- att spendera, vart ska fokus ligga ?
Det går inte besvara pga speltitlar saknas. Vissa spel belastar processorn till max och knappt alls grafikkortet. Vissa gör tvärtom, och så fiunns några som kräver mycket av båda. Hurdana dina spel är, det bör du ta reda på själv, fullt möjligt att du har kombinationer av det där och då blir det en avvägningsfråga.

Processorn 4790 (utan "K") är en lägre klockad version, ovanligt i hemmabyggda datorer, brukar finnas i prispressade märkesdatorer eller handlarbyggda datorer där kunden inte varit tillräckligt uppmärksam eller tyckt att det räcker med en lägre klock som inte går ändra.
Oavsett det så hänger den ganska väl med motsvarande modeller i nuvarande utbud.
Det är gissningsvis inte värt pengarna att byta processorn, därmed inte heller moderkortet mm. Det är iofs alltid en egen individuell avvägning, kanske varje liten fps är SÅ viktig att man ändå tycker det är värt det, eller kanske 8000 är så lite pengar att det känns som grus under skorna, nåt man strör efter sig utan att ens tänka på det, isåfall är det såklart bara att handla.

Gtx 970 är i grunden ett helt ok grafikkort fortfarande, finns bättre och sämre versioner av det iofs.
Om det är tillräckligt kraftfullt beror på vilka spel du kör och vilka krav du har på t.ex detaljnivån eller upplösningen. Om spelen är väldigt grafikkrävande skulle det säkerligen hjälpa att byta kortet, kanske till ett 1070 eller möjligen 1080.

Googla dina spel och lägg till jämförelser, exempelvis
4790 7700k witcher
eller
gtx970 gtx1080 gta v
så ser du snart vad som kan förväntas ge mest skillnad i de spel som känns mest angelägna.
Citera
2017-09-07, 01:14
  #4
Medlem
Vad är det som gör att du behöver uppgradera?

Jag personligen har också ett GTX 970 men har beställt ett GTX 1080 11GB för 7900kr just för att klara av VR spel. Att köra VR funkar i vissa spel med mitt nuvarande men det laggar i andra.
Annars är jag hyffsat nöjd med hur datorn klarar vanliga spel.
Citera
2017-09-09, 19:25
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Timingen känns inget vidare och du har ju inget absolut behov av det. Främst grafikkortet antar jag.

På processorfronten finns ju allt från Ryzen 5 1600 med 6 kärnor och 7 1700 med 8 kärnor och den något snabbare i7 7700K med fyra att välja på till rimliga priser men din processor är ju inte jättekass och står sig kanske rätt bra i entrådad prestanda mot Ryzenprocessorerna. Om bara en månad finns i7 8700K ute med sexkärnor och antagligen ännu högre entrådsprestanda så är tanken att optimera spelprestanda med processorbytet så är det bättre att vänta tills dess. Men du "måste" ju inte byta processor alls.

På grafikkortsfronten kostar väl grafikkorten minst lika mycket som när de kom för rätt länge sedan eftersom det är högt tryck på dem från folk som minear blockchain/virtuella/digitala valutor vafan man nu skall kalla dem. GTX 1060 kostar ju inte så mycket och ger högre prestanda än ditt GTX 970, GTX 1070 och Vega 56 presterar kanske rätt lika men priserna är kanske onödigt höga, GTX 1080Ti kanske har bättre pris/prestanda om de som minear valutorna håller sig borta där men ..
Nästa generations Nvidiakort kommer inte förens 2018 men står du med med GTX 970 tills dess så går det ju att vänta på dem.
Citera
2017-09-11, 20:20
  #6
Medlem
surmusslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Timingen känns inget vidare och du har ju inget absolut behov av det. Främst grafikkortet antar jag.

På processorfronten finns ju allt från Ryzen 5 1600 med 6 kärnor och 7 1700 med 8 kärnor och den något snabbare i7 7700K med fyra att välja på till rimliga priser men din processor är ju inte jättekass och står sig kanske rätt bra i entrådad prestanda mot Ryzenprocessorerna. Om bara en månad finns i7 8700K ute med sexkärnor och antagligen ännu högre entrådsprestanda så är tanken att optimera spelprestanda med processorbytet så är det bättre att vänta tills dess. Men du "måste" ju inte byta processor alls.

På grafikkortsfronten kostar väl grafikkorten minst lika mycket som när de kom för rätt länge sedan eftersom det är högt tryck på dem från folk som minear blockchain/virtuella/digitala valutor vafan man nu skall kalla dem. GTX 1060 kostar ju inte så mycket och ger högre prestanda än ditt GTX 970, GTX 1070 och Vega 56 presterar kanske rätt lika men priserna är kanske onödigt höga, GTX 1080Ti kanske har bättre pris/prestanda om de som minear valutorna håller sig borta där men ..
Nästa generations Nvidiakort kommer inte förens 2018 men står du med med GTX 970 tills dess så går det ju att vänta på dem.

Tack för alla svar, känslan är att jag inväntar lite, då datorn klarar det mesta, kanske inte på ultra men det får duga ett tag till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback