Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-06, 14:51
  #1
Medlem
Fris avatar
Man är ju på en ö men i en stadsdel. Så klart man är på Lidingö. Men varför är man på, och inte i, Östermalm som ju är fastlandet? Och jag har aldrig hört om någon som varit "på" Gamla Stan (på taken??), fast det är en uppenbar ö.

Vad är det som gäller och varför?
Citera
2017-09-06, 15:10
  #2
Moderator
tobess avatar
I Östermalms fall har det att göra med den ursprungliga betydelsen skulle jag tro.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Malm_(stadsdel)

Citat:
[..]Skogbevuxna åsar efter inlandsisen karaktäriserade de ursprungligen obebodda sandhöjderna norr och söder om den egentliga Stadsholmen (nuvarande Gamla stan) i Stockholm. De kallades ”norra” och ”södra” malmen och malm fick därigenom bibetydelsen förstad eller yttre stadsdel. I betydelsen yttre stadsdel ingår ordet i de yngre benämningarna Östermalm och Västermalm.[3]

Med andra ord kommer nog troligen prepositionen 'på' från att man sagt att man varit 'på östra malmen' eller d.v.s. östra sidan om staden.

Vad gäller Gamla Stan så är det ju en stadsdel som ligger Stadsholmen. Gamla Stan är alltså ingen ö.
Citera
2017-09-06, 15:16
  #3
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
I Östermalms fall har det att göra med den ursprungliga betydelsen skulle jag tro.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Malm_(stadsdel)



Med andra ord kommer nog troligen prepositionen 'på' från att man sagt att man varit 'på östra malmen' eller d.v.s. östra sidan om staden.

Vad gäller Gamla Stan så är det ju en stadsdel som ligger Stadsholmen. Gamla Stan är alltså ingen ö.
Bra poänger!
Men varför heter det "på Limhamn" i Malmö? Limhamn är varken ö eller malm.
Citera
2017-09-06, 15:54
  #4
Medlem
Man säger väl på om annat än öar, såsom platser, berg, sjöar, torg.

Om man refererar till en stad eller ort är de väl vanligen i, medan om det är en plats på. Ibland blir det förvirrade om huruvida det är platsen eller stadsdelen som avsågs. Och sen lever det sitt eget liv.
Citera
2017-09-06, 16:17
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns redan en tråd om detta. Dock blev det inget resultat där heller.

Jajamän:
(FB) På eller i?
Citera
2017-09-06, 18:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Man säger väl på om annat än öar, såsom platser, berg, sjöar, torg.

Om man refererar till en stad eller ort är de väl vanligen i, medan om det är en plats på. Ibland blir det förvirrade om huruvida det är platsen eller stadsdelen som avsågs. Och sen lever det sitt eget liv.

Jag tror det finns en historisk betydelse.
Ta exemplet "på östermalm", det torde innebära att platsen tidigare associerats till en geografisk beskaffenhet eller kulturell. Ex på marknadsplatsen som heter östermalm, således på östermalm, alternativt på östermalmskullen, således på östermalm.
Citera
2017-09-06, 19:37
  #7
Medlem
Malm betyder grusbank utan för en stad, så torde de väl torde väl Östermalm vara malmen till öster. På östermalmen i ursprungsbetydelse.
Citera
2017-09-06, 20:04
  #8
Medlem
På Gärdet säger man cokså.
Citera
2017-09-06, 20:58
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag tror det är fruktlöst att försöka finna en logik i detta. Visst kan det finnas faktorer som påverkar vilken av prepositionerna som används om en stadsdel (exempelvis kan öar ha större tendens att kallas "på"), men undantagen är så många att det blir svårt att hitta ett entydigt mönster.

Det handlar snarare mest om slumpartade traditioner.

Som nyinflyttad eller besökare på en ort så får man helt enkelt finna sig i att man säger fel och blir rättad av lokalbefolkningen...
Citera
2017-09-06, 22:28
  #10
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bra poänger!
Men varför heter det "på Limhamn" i Malmö? Limhamn är varken ö eller malm.

Det är ett gammalt fiskeläge, och sådana benämns "på" på skånska. Gäller en massa orter längs skånska kusten. Men bruket är på nergående, och i Limhamns fall är ju anledningen till detta helt borta.

Jag läste någon artikel om att bakgrunden är att fiskelägena ligger på stranden, men är osäker på hur vedertagen den förklaringen är.
Citera
2017-09-07, 02:44
  #11
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Man är ju på en ö men i en stadsdel. Så klart man är på Lidingö. Men varför är man på, och inte i, Östermalm som ju är fastlandet? Och jag har aldrig hört om någon som varit "på" Gamla Stan (på taken??), fast det är en uppenbar ö.

Vad är det som gäller och varför?

Gamla Stan består av öarna Stadsholmen, Helgeandsholmen och Strömsborg. Det du tänker på som Gamla Stan är Stadsholmen. Så du är i Gamla Stan när du är på Stadsholmen.

Fram tills 1980 så kallades Gamla Stan förresten för "Staden mellan broarna". Det tycker jag låter mycket vackrare.

På samma not kan jag informera om att ön du antagligen tänker på som Södermalm heter Åsön.

Söder- Öster- och Norrmalm är stadsdelar (även Västermalm, även om få använder det namnet idag). Inte namn på den geografiska platsen eller hur man nu ska uttrycka det.

Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
På Gärdet säger man cokså.

På samma sätt som man är på en äng, inte i en äng. Man är på ett gärde.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag tror det är fruktlöst att försöka finna en logik i detta.

Min erfarenhet är att det alltid finns en logik. Faktiskt. Man kanske inte alltid känner till logiken, men den finns där.

Om man är osäker så kör på det som låter bäst. I 9 fall av 10 är det rätt.
__________________
Senast redigerad av OdCaBo 2017-09-07 kl. 02:47.
Citera
2017-09-07, 02:53
  #12
Medlem
På Madagaskar eller i?
I Australien.
På Nya Zeeland.
I Tasmanien.
I Japan.
På Hawaii.
På Gotland.
På Öland.
I Irland? Eller?
På Malta.
På Cypern.
På Gran Canaria.
I Taiwan.

Tycker inte det verkar finnas jättemycket logik, utan det handlar väl mest om man kan språket eller ej.
__________________
Senast redigerad av Macatho 2017-09-07 kl. 02:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback