• 1
  • 2
2017-09-06, 04:21
Medlem
14 studenter på NTNU i Trondheim fick föras till sjukhus efter att de druckit ättika under en nollning, för en av dem är situationen kritisk

https://www.nrk.no/trondelag/student...eim-1.13674667
Citera
2017-09-06, 04:27
Medlem
kraektoggs avatar
Vem fan sitter och dricker ättika? Lite darwin-award över detta.
Citera
2017-09-06, 06:22
Medlem
skunkjobbs avatar
35-procentig ättika alltså, det är ju rätt starkt. Det starkaste som finns i vanliga butiker är ju på 24 % och det vill man nog inte heller dricka rent.

Ättika är en syra om någon nu missat det, ä.k. ättiksyra.
Citera
2017-09-06, 21:36
Medlem
Den 12%-lösningen går normalt under namnet ättiksprit och inte syra.
Citera
2017-09-06, 23:03
Medlem
kraektoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Fast det är en lösning med 12% ättiksyra.
Citera
2017-09-06, 23:09
Medlem
Ja jäklar. Vem kunde tro att det var farligt.
Citera
2017-09-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraektogg
Fast det är en lösning med 12% ättiksyra.
Visst är det det - men den säljs som sprit. Det syftar på framställningsprocessen där man utgår från just Etanol.
Citera
2017-09-07, 21:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu är väl inte det så relevant vad den 12-procentiga ättiksyran har för namn i svensk dagligvaruhandel när detta gällde 35-procentig syra i Norge. Där går den koncentrationen under handelsnamnet eddikessens, exempel: https://nettbutikk.spar.no/varer/mid...-7035220004791

Värt att notera för dem som tänker "sprit, smaskens, hit med en pava" så finns det alltså ingen alkohol i ättiksprit, det ger ingen fylla.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-07 kl. 21:43.
Citera
2017-09-08, 09:43
Medlem
utforskarens avatar
Första gången någon berättade för mig att ättiksprit/-syra var frätande och farligt att dricka, var när jag var 30 år.

Ett av några exempel på viktig information som jag har undgått att känna till ända till vuxen ålder.

Minns att jag funderade just på om man kunde bli full av det som tonåring, men avstod att prova pga den hemska lukten.

(Ett annat exempel på missad info är att man aldrig ska försöka släcka brinnande olja med vatten).
Citera
2017-09-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Första gången någon berättade för mig att ättiksprit/-syra var frätande och farligt att dricka, var när jag var 30 år.

Ett av några exempel på viktig information som jag har undgått att känna till ända till vuxen ålder.

Minns att jag funderade just på om man kunde bli full av det som tonåring, men avstod att prova pga den hemska lukten.

(Ett annat exempel på missad info är att man aldrig ska försöka släcka brinnande olja med vatten).
Ja eller så går man i skolan och får lära sig det i sjunde klass när man har kemi.... Och på hemkunskapen.
Senast redigerad av martinator 2017-09-08 kl. 18:17.
Citera
2017-09-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu är väl inte det så relevant vad den 12-procentiga ättiksyran har för namn i svensk dagligvaruhandel när detta gällde 35-procentig syra i Norge. Där går den koncentrationen under handelsnamnet eddikessens, exempel: https://nettbutikk.spar.no/varer/mid...-7035220004791

Värt att notera för dem som tänker "sprit, smaskens, hit med en pava" så finns det alltså ingen alkohol i ättiksprit, det ger ingen fylla.
Ja förutom att du skrev att ättika även kallas ättikSYRA - och jag bara påpekade att den inte alltid gör det utan det finns andra namn.
Citera
2017-09-08, 21:28
Medlem
Venators avatar
Men det är obegripligt hur fan man får i sig trettiofemprocentig etansyra? Det räcker ju att lukta på en flaska vanligt 12% ättikssprit för att man ska tappa all lust att smaka ens.

Frågan är om ungdomarna drack det för att de trodde det var "sprit" = alkohol som någon idiot hade med och bjöd på, eller om det var någon sorts idiotiskt nollningsprov?

Hade alldeles nyss en tråd om etansyra i matlagningsforumet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in