Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-05, 17:48
  #1
Medlem
sweden_lands avatar
Tjena Flashback.

Jag vill bygga en solcellsladdare för att lära mig grunderna och sen kanske bygga större och större "anläggningar" som kan ladda upp mer krävande produkter.

Om jag förstod detta rätt så behöver jag:

1. Solceller Länk till elfa. Vilken solcell behöver jag?
2. Något chip som endast ger laddaren ström när volten(?) är inom en viss räckvidd och som, när batteriet är fullt, låter strömmen fara tillbaka till solcellen.

Jag har en sådan uppladdningsbar trädgårdslampa här som jag fick av ICA. Den laddar upp 1.5v batteri.

Jag behöver hjälp med dessa frågor och under detta projektet så är det meningen att jag ska lära mig de grundläggande som behövs för att bygga enheter som i sin tur laddar upp batterier.
Citera
2017-09-07, 00:08
  #2
Medlem
Doktordonkas avatar
Du skriver otydligt och i gåtor. Ungefär som "jag vill ha en cykel, fast jag har en, fast sedan vill jag ha en annan, men jag vet inte varför och inte vad det får kosta".

Exakt vad vill du bygga, och varför?
Är det en skoluppgift?
Varför detta projekt?
Vad ska du använda den till?
Vad har du för budget?

Din solcellsladdare från ica laddar inte 1.5 volts batterier, de är inte laddningsbara! Den laddar nog 1.2 volts batterier av sorten NimH. Det är ungefär den information och den slutsats som kan ges av det du skrivit tidigare. Kom ihåg att ju tydligare man frågar, desto tydligare svar får man. Du kanske uppfattar det här svaret som drygt, men helt ärligt, dina frågor går inte att besvara, all information i frågan saknas.

Börja med att googla på do it yourself solar charger, eller förkortningen DIY solar charger. Eller kanske termerna small solar charger DIY på youtube så får du alla svar du behöver.

Och oss emellan, varför fråga på flashback när googling ger svar som är snabba och hyggligt korrekta i ett ämne som elektronik?
Citera
2017-09-07, 01:01
  #3
Medlem
Nu kanske inte det här riktigt hjälper dig men som föregående postare säger så är din fråga lite dåligt ställd.
http://solarlab.se/solpanel/solcell-usb.html
En sådan har jag använt för att ladda mobiltelefoner och dylikt och det funkar bra. Bara att koppla in telefonen så börjar den ladda (och självklart placera solcellen i solljus).

Men du ville "bygga" en solcellsladdare, från grunden då? Gå ut och samla sand för att få ut kisel som du sedan ska bygga solceller av?
Citera
2017-09-07, 01:39
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Enkelt uttryckt så behöver du en solcell/panel en regulator och ett batteri.

Bestäm först vilken spänning du vill ha på din anläggning.. ex skall du lagga 6,9 eller 12V ?

Sedan väljer du en panel (högre volt ut än batteriet. och en passande regulator.

Laddströmmen från panelen och regulatorn avgör hur snabbt du kan ladda en viss storlek på batteri.

Så plugga på lite om Ohms lag och förhållanden mellan watt, Ström, spänning.. Regulatorer finns i massor med storlekar och med lite lödkunskap kan man bygga en egen om man vill. Finns även byggsatser..
Citera
2017-09-07, 10:21
  #5
Medlem
Att ladda blyackumulatorer är enklast. Laddspänningen bör ligga kring 13,5-14 volt för ett fritidsbatteri.
Antar att du menar NiMh celler. De har den där eländiga minneseffekten. I princip behövs det inte mycket till styrning och byggbeskrivningar finns.
De modernaste och nyaste litiumcellerna ska man inte experimentera med då de kan explodera vid olämplig laddning.
Citera
2017-09-12, 06:20
  #6
Medlem
Doktordonkas avatar
TS verkar inte bry sig om svaren, så frågan var väl helt enkelt inte så seriös....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback