Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-05, 17:29
  #1
Medlem
När Universum expanderade fortare än ljuset, orsakade det en tidsdilatation som fick tiden att gå baklänges? Eller gäller sådan tidsdilatation endast för rörelse genom rumtiden? I det sistnämnda fallet ska väl inte Alcubierre drive betyda resa bakåt i tiden heller?
Citera
2017-09-06, 13:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientificresearch
När Universum expanderade fortare än ljuset, orsakade det en tidsdilatation som fick tiden att gå baklänges? Eller gäller sådan tidsdilatation endast för rörelse genom rumtiden? I det sistnämnda fallet ska väl inte Alcubierre drive betyda resa bakåt i tiden heller?
Jag menar inflationen direkt efter Big Bang.
Citera
2017-09-06, 14:09
  #3
Medlem
Fris avatar
Eftersom rumtiden är ett och samma fenomen så expanderade väl tiden i takt med rummet?

De närmsta åren lär vi få se om inflationsteorin kan ifrågasättas. Nästas år ska James Webb ska se de första stjärnorna tändas. Gravitationsvågor från Big Bang kan komma att observeras (om ett par decennier). Neutrinos från bortom, och därför kallare än, mikrovågsbakgrundsstrålningen har redan påståtts ha observerats i CMB-topologin, och kan komma att fångas av en detektor en dag. Det finns, otroligt nog, möjligheter att observera de första 300 000 åren efter Big Bang.

Vi får se hur inflationsteorin klarar de test som kommer av såna nya observationer.
Citera
2017-09-06, 14:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Eftersom rumtiden är ett och samma fenomen så expanderade väl tiden i takt med rummet?

De närmsta åren lär vi få se om inflationsteorin kan ifrågasättas. Nästas år ska James Webb ska se de första stjärnorna tändas. Gravitationsvågor från Big Bang kan komma att observeras (om ett par decennier). Neutrinos från bortom, och därför kallare än, mikrovågsbakgrundsstrålningen har redan påståtts ha observerats i CMB-topologin, och kan komma att fångas av en detektor en dag. Det finns, otroligt nog, möjligheter att observera de första 300 000 åren efter Big Bang.

Vi får se hur inflationsteorin klarar de test som kommer av såna nya observationer.
Betyder det att Universums expansion har lett till fel i hur gammalt Universum är?
Citera
2017-09-06, 14:41
  #5
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientificresearch
Betyder det att Universums expansion har lett till fel i hur gammalt Universum är?
Bara hur gammalt det var under de första 300 000 åren.

Nä, jag har ingen aning. Men du hittar knappast någon astronom som påstår att universums ålder är substantiellt feluppskattad. Fast det beror ju på hur de definierar "ålder". I vart fall kul med potential att se till och bortom det optiska universums slut/början. Överraskningar att vänta.
Citera
2017-09-07, 02:21
  #6
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientificresearch
När Universum expanderade fortare än ljuset, orsakade det en tidsdilatation som fick tiden att gå baklänges? Eller gäller sådan tidsdilatation endast för rörelse genom rumtiden? I det sistnämnda fallet ska väl inte Alcubierre drive betyda resa bakåt i tiden heller?
Nej det gjorde den inte.

Tidsdilatation existerar bara för rörelse i rumtiden.
Hur kan man säga det med säkerhet då?

Jo för jorden i detta ögonblick färdas snabbare än ljuset.
Detta relativt de avlägsnaste galaxer vi kan hitta i universums utkanter.
Och sist jag tittade så gick klockan som den brukar göra.
Citera
2017-09-07, 02:34
  #7
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bara hur gammalt det var under de första 300 000 åren.

Nä, jag har ingen aning. Men du hittar knappast någon astronom som påstår att universums ålder är substantiellt feluppskattad. Fast det beror ju på hur de definierar "ålder". I vart fall kul med potential att se till och bortom det optiska universums slut/början. Överraskningar att vänta.

Nog finns det, professorn på min avdelning påstår att universum är 25 miljarder år gammalt och något som han la fram i ett papper för inte alls så länge sedan.
Citera
2017-09-07, 07:40
  #8
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nog finns det, professorn på min avdelning påstår att universum är 25 miljarder år gammalt och något som han la fram i ett papper för inte alls så länge sedan.
Om bara ett drygt år nu så ropas "no more bets" och korten ska synas av JWST. De äldsta kända galaxerna måste formas himla snabbt. Men det var väl inte så svårt i det unga täta universum.
Citera
2017-09-07, 09:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej det gjorde den inte.

Tidsdilatation existerar bara för rörelse i rumtiden.
Hur kan man säga det med säkerhet då?

Jo för jorden i detta ögonblick färdas snabbare än ljuset.
Detta relativt de avlägsnaste galaxer vi kan hitta i universums utkanter.
Och sist jag tittade så gick klockan som den brukar göra.
Det är en version jag har hört. Jag har även hört andra som påstår motsatsen, att en bit förflyttad rumtid omfattas av tidsdilatation den också till exempel att Alcubierre drive skulle leda till resor bakåt i tiden. Vilken av dessa stämmer?
Citera
2017-09-07, 09:45
  #10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nog finns det, professorn på min avdelning påstår att universum är 25 miljarder år gammalt och något som han la fram i ett papper för inte alls så länge sedan.
Big bounce
Verkar vettigare och vettigare
Inger hyper inflation
Citera
2017-09-07, 13:53
  #11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientificresearch
Det är en version jag har hört. Jag har även hört andra som påstår motsatsen, att en bit förflyttad rumtid omfattas av tidsdilatation den också till exempel att Alcubierre drive skulle leda till resor bakåt i tiden. Vilken av dessa stämmer?
Ja men då får du väl använda ditt sunda förnuft då.
Går din tid baklänges?
Om inte då verkar de andra snacka mest skit eller hur?

Och inflationsperioden varar under 10^-33 till 10^-32 sekunder, när universum är 10^-32 sekunder gammalt...

Det finns liksom inte så mycket tid över huvud taget att gå tillbaka till.
Vid 10^-36 sekunder, skapades de tre sista sk. naturkrafterna.
Gravitationen skapades i slutet av Planck eran vid 10^-42 sekunder när den frigjorde sig från den elektronukleära kraften.

Tror du kan helt och hållet glömma tidsresor.
Entropin omöjliggör det imho.
Citera
2017-09-24, 10:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja men då får du väl använda ditt sunda förnuft då.
Går din tid baklänges?
Om inte då verkar de andra snacka mest skit eller hur?

Och inflationsperioden varar under 10^-33 till 10^-32 sekunder, när universum är 10^-32 sekunder gammalt...

Det finns liksom inte så mycket tid över huvud taget att gå tillbaka till.
Vid 10^-36 sekunder, skapades de tre sista sk. naturkrafterna.
Gravitationen skapades i slutet av Planck eran vid 10^-42 sekunder när den frigjorde sig från den elektronukleära kraften.

Tror du kan helt och hållet glömma tidsresor.
Entropin omöjliggör det imho.
Jag är inte ute efter att resa i tiden, det jag egentligen menar är att det är absurt att tro att "falska" fortare än ljuset-förändringar av avstånd, alltså inte egentlig rörelse, ger resor bakåt i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback