Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-05, 09:38
  #1
Medlem
Jag är lite osäker på exakt vad jag letar efter men det jag vill göra är att jag vill kunna skapa en egen ida där jag får in typ excel-liknande formler i ett interaktiv sida där besökarna kan t ex. fylla i fält och sedan få en uträkning. TYP som en bolånekalkylator som bankerna har på deras sidor för att räkna ut hur mycket lånet kommer kosta och vilken kontantinsats man behöver ha.

Det jag vill göra är att jag vill skapa egna fält där de som besöker sidan själva kan fylla i uppgifter och sedan få en sammanställning/uträkning, etc.

Jag behöver mest få en hand pekad i vilken riktining jag ska leta, är det php, html jag ska leta efter? Vad ska jag söka efter? Jag tänkte att ni på fb brukar ha lite koll.. Tacksam för hjälp!
Citera
2017-09-05, 09:39
  #2
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeboy-
Jag är lite osäker på exakt vad jag letar efter men det jag vill göra är att jag vill kunna skapa en egen ida där jag får in typ excel-liknande formler i ett interaktiv sida där besökarna kan t ex. fylla i fält och sedan få en uträkning. TYP som en bolånekalkylator som bankerna har på deras sidor för att räkna ut hur mycket lånet kommer kosta och vilken kontantinsats man behöver ha.

Det jag vill göra är att jag vill skapa egna fält där de som besöker sidan själva kan fylla i uppgifter och sedan få en sammanställning/uträkning, etc.

Jag behöver mest få en hand pekad i vilken riktining jag ska leta, är det php, html jag ska leta efter? Vad ska jag söka efter? Jag tänkte att ni på fb brukar ha lite koll.. Tacksam för hjälp!

Typ som Google Sheets?
Citera
2017-09-05, 10:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Typ som Google Sheets?

Det ska inte vara ett excel-ark utan det skall vara fält där man som besökare på sidan kan fylla i och få en uträkning, se exempellänk nedan:

https://seb.se/privat/lana/bolan-och...t-far-jag-lana
Citera
2017-09-05, 13:19
  #4
Medlem
Ja du måste isf bygga en hel web-stack.

Ruby on Rails är enkelt att komma igång med Back-End servern. Annars kör med Java 8 och ett ramverk som heter Dropwizard.

Skall du persista data, alltså att man kan spara resultat eller siffror användaren skriver in, måste du ha en Databas också. Du kan googla på det utifrån de ramverk jag nämnt ovan på Tutorials att komma igång.
Har du en Macbook Pro har du redan många saker installerade såsom databaser och annat.

Sen till Front-End bör du idag välja React och kanske Node.js som server för att leverera "sidan". Googla på nånting i stil med "tutorial set up react webpack node js"

Sen kan du börja koda när allt det funkar och skapa din sida och funktionalitet du behöver.
Citera
2017-09-05, 13:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja du måste isf bygga en hel web-stack.

Ruby on Rails är enkelt att komma igång med Back-End servern. Annars kör med Java 8 och ett ramverk som heter Dropwizard.

Skall du persista data, alltså att man kan spara resultat eller siffror användaren skriver in, måste du ha en Databas också. Du kan googla på det utifrån de ramverk jag nämnt ovan på Tutorials att komma igång.
Har du en Macbook Pro har du redan många saker installerade såsom databaser och annat.

Sen till Front-End bör du idag välja React och kanske Node.js som server för att leverera "sidan". Googla på nånting i stil med "tutorial set up react webpack node js"

Sen kan du börja koda när allt det funkar och skapa din sida och funktionalitet du behöver.

Okej tack så mycket för hjälpen, kanske inte det lättaste i en lekmans ögon. Hade tänkt att det kanske fanns någon plugin i wordpress för mitt ändamål men det kanske var lite väl optimistiskt.
Citera
2017-09-05, 14:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homeboy-
Okej tack så mycket för hjälpen, kanske inte det lättaste i en lekmans ögon. Hade tänkt att det kanske fanns någon plugin i wordpress för mitt ändamål men det kanske var lite väl optimistiskt.

Dock har väl Google Stylesheets möjlighet att skapa Read-Only länkar så det känns ju som att det skulle vara enklast och bästa vägen ifall du inte tänker göra en riktig app/produkt/site.

Om du skall göra något "riktigt" så kommer det kräva en adekvat nivå av webutvecking och de verktyg som finns idag.
Citera
2017-09-05, 14:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Dock har väl Google Stylesheets möjlighet att skapa Read-Only länkar så det känns ju som att det skulle vara enklast och bästa vägen ifall du inte tänker göra en riktig app/produkt/site.

Om du skall göra något "riktigt" så kommer det kräva en adekvat nivå av webutvecking och de verktyg som finns idag.

Okej, tack! Tänkte att man har en idé så vill man själv kunna anpassa och skriva som man önskar utan att ta hjälp av någon liksom
Citera
2017-09-05, 14:42
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeboy-
Okej, tack! Tänkte att man har en idé så vill man själv kunna anpassa och skriva som man önskar utan att ta hjälp av någon liksom
Är det enkla beräkningar och inte en massa data så är det enklast att göra det med Javascript
http://jsfiddle.net/sjh36otu/
Citera
2017-09-05, 15:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det enkla beräkningar och inte en massa data så är det enklast att göra det med Javascript
http://jsfiddle.net/sjh36otu/

Tack, det jag letade efter var också "Editable tables", så nu börjar jag komma någon vart
Citera
2017-09-06, 06:29
  #10
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Webbutveckling och javascript
/Moderator
Citera
2017-09-06, 15:34
  #11
Medlem
ischs avatar
Typ som http://www.wolframalpha.com/ ?
Citera
2017-09-10, 03:53
  #12
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeboy-
Det jag vill göra är att jag vill skapa egna fält där de som besöker sidan själva kan fylla i uppgifter och sedan få en sammanställning/uträkning, etc.

Jag behöver mest få en hand pekad i vilken riktining jag ska leta, är det php, html jag ska leta efter? Vad ska jag söka efter?

1) Du skapar fälten med HTML. Sök på "HTML forms". Du behöver nog bara lära dig vanliga text-fält.
2) Om du vill ha en knapp (eller knappar) som utför beräkningen så är det "HTML button" du kan söka efter.
3) Du använder Javascript för att göra beräkningarna och eventuell validering. Javascript kan även användas för att sätta fokus på fält som har felaktiga värden eller saknar värden.
4) Efter att du lärt dig grunderna i Javascript kan du lära dig jQuery, det är ett bibliotek som gör att hanteringen av elementen på sidan (fält, knappar, etc) blir enklare. Men du ska lära dig grunderna i Javascript först.

Men jag misstänker att det som kommer ta mest tid för dig är att tänka igenom flödet, de olika fälten, validering, etc. Att dela upp uppgiften/problemet i mindre delproblem och lösa dessa, det är sådant som icke-programmerare oftast har svårast för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback