Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-05, 08:21
  #1
Medlem
Det blir bostadsmarknaden som sänker Stockholmsbörsen. Kraftigt höjda bostadspriser i kombination med bolånetak och hårda amorteringsregler börjar nu få effekt.

De aktier som är intressantast att följa är JM och Oscar Properties. Båda dessa har fokus på nyproduktion av bostäder, framförallt i Stockholm, som ligger före resten av landet. JM toppade i maj och Oscar Properties, som säljer mer exklusiva bostäder, redan i mars. Stockholmsbörsen toppade i juni.

2007 toppade JM några månader före resten av börsen. Nu har JM gått ned ca 25 % sedan toppen. Börsen följer efter.

Jag har sålt alla svenska aktier. Det man ska äga nu är gruvbolag listade på Torontobörsen.
Citera
2017-09-05, 08:33
  #2
Medlem
rostigamazons avatar
Bostadsmarknaden sänker Stockholmsbörsen

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det blir bostadsmarknaden som sänker Stockholmsbörsen. Kraftigt höjda bostadspriser i kombination med bolånetak och hårda amorteringsregler börjar nu få effekt.

De aktier som är intressantast att följa är JM och Oscar Properties. Båda dessa har fokus på nyproduktion av bostäder, framförallt i Stockholm, som ligger före resten av landet. JM toppade i maj och Oscar Properties, som säljer mer exklusiva bostäder, redan i mars. Stockholmsbörsen toppade i juni.

2007 toppade JM några månader före resten av börsen. Nu har JM gått ned ca 25 % sedan toppen. Börsen följer efter.

Jag har sålt alla svenska aktier. Det man ska äga nu är gruvbolag listade på Torontobörsen.

Jag tror det bara är en tidsfråga, innan Stockholmsbörsen sjunker kraftigt. Tror det är bättre att sälja av nu, än att vänta.
__________________
Senast redigerad av rostigamazon 2017-09-05 kl. 08:53. Anledning: skrev fel
Citera
2017-09-05, 08:41
  #3
Medlem
Spaders avatar
Så gå kort i JM då?
Förstår inte det här fjantet med att stå utanför börsen bara för att ett index eller bolag inleder en bear-fas.
Citera
2017-09-05, 09:32
  #4
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det blir bostadsmarknaden som sänker Stockholmsbörsen. Kraftigt höjda bostadspriser i kombination med bolånetak och hårda amorteringsregler börjar nu få effekt.

Kanske.

Men inte idag. Och troligtvis inte i år. Och troligtvis inte 2018 heller.

Det behövs nämligen högre räntor först. Och högre räntor är omöjligt utan positiva hushåll och deras konsumtion. Om hushållen redan nu, när räntorna är "noll", börjar tro på tuffare tider, då kommer det bli hopplöst svårt få upp inflation och räntor kommande år.

Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Så gå kort i JM då?
Förstår inte det här fjantet med att stå utanför börsen bara för att ett index eller bolag inleder en bear-fas.

Jomenvisst. Det är ju bara att köpa bear omx för den som är övertygad. Man undrar ju vad folk har problem med.

(den verkliga kraschen verkar ske hos blankarna, imorse kraschade t.ex. blankarna i mycronic och en del i SAS, bara för att nämna 2 random exempel på min screen)
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2017-09-05 kl. 09:46.
Citera
2017-09-05, 17:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Kanske.

Men inte idag. Och troligtvis inte i år. Och troligtvis inte 2018 heller.

Det behövs nämligen högre räntor först. Och högre räntor är omöjligt utan positiva hushåll och deras konsumtion. Om hushållen redan nu, när räntorna är "noll", börjar tro på tuffare tider, då kommer det bli hopplöst svårt få upp inflation och räntor kommande år.



Jomenvisst. Det är ju bara att köpa bear omx för den som är övertygad. Man undrar ju vad folk har problem med.

(den verkliga kraschen verkar ske hos blankarna, imorse kraschade t.ex. blankarna i mycronic och en del i SAS, bara för att nämna 2 random exempel på min screen)


De höga bostadspriserna och de skärpta reglerna har samma effekt som en räntehöjning.

Vad det handlar om är att en stor del av tillväxten har drivits av bostadsmarknaden och nu håller den effekten på att avta. Marknaden börjar diskontera det.

Det intressanta här är att New York-börserna fortsätter upp. Det här handlar om en hemsnickrad svensk kris.
Citera
2017-09-05, 18:23
  #6
Medlem
JM är ned 26,5 % sedan toppen, Oscar Properties 34 %. Det här kommer att sluta illa.
Citera
2017-09-05, 18:28
  #7
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Jag har sålt alla svenska aktier. Det man ska äga nu är gruvbolag listade på Torontobörsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Så gå kort i JM då?
Förstår inte det här fjantet med att stå utanför börsen bara för att ett index eller bolag inleder en bear-fas.
Hur är att äga gruvbolag i Kanada fjantande och att stå utanför börsen?
Citera
2017-09-05, 23:21
  #8
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Hur är att äga gruvbolag i Kanada fjantande och att stå utanför börsen?
Oj, missade den delen utav inlägget
Nej men dåså. Inget fel i att byta marknad. Jag tänkte mest på alla dessa som säljer rubb och stubb och sitter 100% likvida för att dom inte fattar att man kan tjäna pengar även i en bear-marknad. My bad.
Citera
2017-09-05, 23:35
  #9
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
De höga bostadspriserna och de skärpta reglerna har samma effekt som en räntehöjning.

Vad det handlar om är att en stor del av tillväxten har drivits av bostadsmarknaden och nu håller den effekten på att avta. Marknaden börjar diskontera det.

Det intressanta här är att New York-börserna fortsätter upp. Det här handlar om en hemsnickrad svensk kris.

Sällar mig till den skara som sålt av det svenska innehavet. Kanske inte riktigt av samma anledning som du beskriver men tror också på att det är en svensk hemmasnickrad kris på ingång. En som aldrig riktigt kom men som borde kommit runt -08.
Citera
2017-10-24, 17:39
  #10
Medlem
Då bumpar jag den här tråden.

https://www.di.se/nyheter/ulf-peters...rna-om-borsen/
"Bostadsfrossan når allt högre temperaturer på Stockholmsbörsen.

På tisdagen slog den till och med klorna i Swedbank som föll med 3 procent och tappade motsvarande 6 miljarder kronor i börsvärde."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback