Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-09-09, 02:48
  #97
Medlem
Stolt-151s avatar
Tråkigt att Flashbacks klockforum saknar aktivitet när vi ändå har ett antal medlemmar med kunskap kring ämnet. Alltid kul med personer som lyfter fram tillverkare som Seiko och Glashütte.
Citera
2017-09-09, 12:29
  #98
Medlem
Diskussioner om mekaniska ur är nog lite annorlunda idag, eftersom de blivit mer associarer och egenskaperna är mer känslomässiga än funktionella. Idag jämförs ofta klockor med helt olika förtjänster med varandra. Hade quartztekniken och annat modernt aldrig uppfunnits, hade man nog nischat de mekaniska uren mer än vad de flesta gör idag. Man hade helt enkelt oftare skiljt på klockor med avancerade urverk, främst avsedda för exakt tidshållning, klockor med många komplikationer och klockor gjorda för att tåla tuffa tag.

Idag jämförs ofta äpplen med päron, eftersom det ofta är helt andra helt subjektiva värderingar som sätts främst.
Citera
2017-09-09, 21:35
  #99
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolt-151
Tråkigt att Flashbacks klockforum saknar aktivitet när vi ändå har ett antal medlemmar med kunskap kring ämnet. Alltid kul med personer som lyfter fram tillverkare som Seiko och Glashütte.
Seiko är ju perfekt om man vill ha en klassisk klocka, oavsett vilken typ man är ute efter. Perfekt om man gillar klockor men har tight budget.
Citera
2017-09-12, 12:28
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag var självklart medveten om att det existerar andra märken, men jag trodde rolex var ett av dem på toppen av lyxpaleten. Men så är icke fallet. Patek Philippe ingår i the big trio som i övrigt utgörs av: Vacheron Constantin och Audemars Piguet. Rolex är noterbart inte med...


Om det är själva klockan man vill ha och är ute efter hantverket i själva urverket så finns det som du nämner många mer prestigefyllda varumärken, du har nämnt några ovan men även Zenith, Jaeger Le Coultre och Girard Perregaux är några andra.

Rolex är helt klart en lyxklocka, det är inte var och varannan som springer runt med en Rolex på armen även om många har råd med den, det är likväl en dyr prioritering för många i avseendet "enbart" en klocka.

När du köper Rolex så anser inte jag att det är det urverksmässiga hantverket du köper utan när du kommer upp i pris på Rolex så är dessa smyckade med guld, diamanter och briljanter och det är detta som du betalar för. En Patek behöver tex inte ha några stenar alls på boett, band eller urtavla men kan likväl kosta betydligt mer än en totalsmyckad Rolex. Rolex är för mig mer ett dyrt smycke med klockfunktion även om verken är tillförlitliga. Det går hur som helst inte att jämföra med en Patek eller Vacheron där komplikationen i verket är det primära.

Sen har Rolex varit väldigt bra på att marknadsföra sig. Man marknadsför sig i sammanhang som anses lyxiga, inom golfen, segling etc vilket skapar en image till varumärket, så har det varit under väldigt lång tid.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback