Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-05, 02:16
  #13
Medlem
Jag förstår verkligen inte vad som är så konstigt. Den som säljer konsollen har väl helt enkelt gått vidare i livet och anser att han/hon inte kommer spela just precis dessa spelen något mer. Då kan det ju vara trevligt för någon annan att ta över kontot. Även om det så att säga är "begagnat" då saker och ting är upplåsta osv. Men det är väl ganska uppenbart vad man får isåfall så vad är problemet? Ingen som försöker luras direkt.

Edit: Och sen är det ju skitbra med tjänster som Steam osv, så man slipper hålla på med skivor och grejer. Spelar man på PC vill man ju ändå ha spelet direkt ner på en SSD så att man slipper lagg och skit (jag antar att konsollspelen också ligger på hårddisk nuförtiden). Fast jag vet inte hur det funkar med spel som ligger på skiva... PC-titlarna har ju börjat bli uppåt 70-80 gb. Förstå vad drygt att hålla på och byta femton skivor för att sen upptäcka att den sista inte går att läsa. OMG! Flashback till nittiotalet.

Edit 2: Och för det tredje så anser jag att spelet jag köper idag på Steam för 400-500kr kommer vara värdelöst när jag har spelat igenom det. Det är ju för sjutton inga stora pengar det handlar om när man tänker på hur mycket underbar speltid man får för pengarna... OMG igen.

Edit 3: För det fjärde så tycker jag som någon skrev tidigare också faktiskt att det vore en bra idé om man kunde flytta spelen mellan konton för att på så vis få en sorts begagnatmarknad. Jag antar att man inte riktigt klurat ut hur man ska göra med folk som skickar spel fram och tillbaka och i praktiken "delar" dem men jag övertygad om att den som löser det problemet kommer att tjäna stora pengar.
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2017-09-05 kl. 02:37.
Citera
2017-09-05, 09:21
  #14
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Därför jag skrev "begagnat" och inte begagnat. Och nej, min lösning skulle knappast gynna spelutvecklare. Men om den inte gör det, så vore ju ett alternativ att de kommer upp med en lösning som även de vinner på. Möjlighet att migrera alla spel från ett konto till ett annat? Ingen aning.

Jag tror man ska förhålla sig annorlunda till industrin än vad man gjorde förut. Innan Xbox One lanserades var tanken att begränsa möjligheten för att spela begagnade spelskivor. Microsoft lyssnade på fansen och tog bort hindret. Att ta bort möjligheten att låna ut spel till andra är mycket kontroversiellt med tanke på vilka traditioner det finns från förut. Men den digitala marknaden känns fortfarande ny och därför anser jag det är viktigt att vara konsekvent med begränsningarna, hur ska det annars kunna göras förändringar?

Citat:
Som det är idag anser iaf jag att man är bra dum om man köper de spel som finns fysiskt, digitalt istället, för nypris.

Jag är beredd att hålla med dig till viss del. Som Xbox One-användare kan jag dock bara utgå från hur priserna ser ut i Microsoft Store och oftast är det hutlöst dyra priser på äldre titlar. Samtidigt har de nya prissänkta titlar varje vecka och två stora reor om året. Men jag håller med, spelen borde kosta mindre digitalt av ganska uppenbara skäl.

Citat:
(Kanske bör tillägga att jag nu framförallt tänker på de spel som kostar fullpris. Inte indie-titlar som inte ens kostar 200:- spänn, även om jag själv helst köper även dessa fysiskt om de finns.)

Får jag fråga, samlar du på fysiska spel?
Citera
2017-09-05, 09:28
  #15
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Edit 2: Och för det tredje så anser jag att spelet jag köper idag på Steam för 400-500kr kommer vara värdelöst när jag har spelat igenom det. Det är ju för sjutton inga stora pengar det handlar om när man tänker på hur mycket underbar speltid man får för pengarna... OMG igen.

Värdelöst? Du betalar ju för upplevelsen och väljer själv om du är beredd att göra det. Det finns mängder av olika sätt att undersöka om ett spel är värt pengarna idag. Utöver recensioner finns det hur mycket streams som helst. Tror inte jag har ångrat ett enda spelköp sedan mitten av 2000-talet.
Citera
2017-09-05, 09:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Får jag fråga, samlar du på fysiska spel?

Kan inte påstå att jag "samlar" på fysiska spel. Däremot föredrar jag fysiska framför digitala. För egen del har det utöver det jag skrivit ovan, att jag gillar att ha saker fysiskt. Så sett är jag lite partisk.

Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Värdelöst? Du betalar ju för upplevelsen och väljer själv om du är beredd att göra det. Det finns mängder av olika sätt att undersöka om ett spel är värt pengarna idag. Utöver recensioner finns det hur mycket streams som helst. Tror inte jag har ångrat ett enda spelköp sedan mitten av 2000-talet.

Samtidigt, är man vuxen är 500-600 något man kan lägga på ett spel man vill ha. Är man däremot 14-16 med månadspeng på 1000:- (eller var tonåringar får idag), så kan det inte vara så kul när spelet man köpt digitalt inte går att byta bort. Nu finns ju oftast spelen i den prisklassen iofs fysiskt, men hur länge kommer det bestå?
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-09-05 kl. 09:58.
Citera
2017-09-05, 10:23
  #17
Medlem
1000001s avatar
För att folk som säljer konsoler med digitala spel inte förstår innebörden av vad dom gör.
För att kunna spela ett digitalt spel på en konsol så behöver personens konto på något vis fortfarande existera på konsolen. Så vitt jag vet så räcker det med att personen står som "huvudanvändare" på Playstation för att alla underanvändare skall kunna spela.
Men vem vill ha kvar kontot Achmedl33t_99 på sin konsol?
Citera
2017-09-05, 11:02
  #18
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Kan inte påstå att jag "samlar" på fysiska spel. Däremot föredrar jag fysiska framför digitala. För egen del har det utöver det jag skrivit ovan, att jag gillar att ha saker fysiskt. Så sett är jag lite partisk.

Jag förstår! Samlade på spel tidigare, men tvingades sälja av en del av ekonomiska skäl. Sedan dess har jag nästan övergått helt till digitalt. Kan erkänna att jag saknar känslan av att öppna ett fodral och läsa manualen innan man inleder spelet. Det var roligare förut.

Citat:
Samtidigt, är man vuxen är 500-600 något man kan lägga på ett spel man vill ha. Är man däremot 14-16 med månadspeng på 1000:- (eller var tonåringar får idag), så kan det inte vara så kul när spelet man köpt digitalt inte går att byta bort. Nu finns ju oftast spelen i den prisklassen iofs fysiskt, men hur länge kommer det bestå?

Den enda utvecklingen jag ser i sådana fall är "ungdomsrabatt" eller allmänt billigare spel.
Citera
2017-09-05, 15:50
  #19
Medlem
EnLitenFryss avatar
Att inte spelföretagen gör det möjligt att sälja "begagnade" nedladdade spel förstår jag. För det första måste de ta fram en teknisk lösning som är i det närmaste idiotsäker så inte folk kan lura varandra eller företaget på en massa pengar. För det andra är varje begagnad-försäljning en utebliven försäljning för dem. Med det sagt tycker jag det är givet att om jag köpt ett spel jag inte är nöjd med, borde jag kunna sälja det till någon som vill ha det för en billig peng. Därför köper jag bara fysiska spel.

Jag förstår smidigheten i nedladdade spel - slippa förlita sig på att DVDn håller sig repfri - men som någon skrev är andrahandsvärdet på nedladdat spel 0kr med nuvarande plattformar. Jag föredrar att köpa en fysisk kopia, om det inte var min kopp te eller jag ledsnat kan jag sälja grejerna och få tillbaka en slant.

Sen är ju prislappen på nedladdade spel en annan femma. Jag förstår att underhållet av plattformen kostar en slant, men när en fysisk kopia är billigare/samma pris som nedladdning direkt från tillverkaren - då är det verkligen inget att snacka om, jag köper en DVD.

Nu hamnar vi lite offtopic här...

Tror det kan sammanfattas som att det är okunskap, att man säljer kontot, eller i värsta fall att man blåser sin köpare.
Citera
2017-11-12, 18:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Kollar ibland annonserna och ser någon sälja ett Xbox "med 10 nedladdade spel" och vill ha betalt därefter.

Som jag förstår det är nedladdade spel kopplade till ditt personliga Microsoft/Xbox-live-konto och för att köparen ska kunna spela spelen krävs tillgång till kontot. Jag antar att det funkar på samma vis på PlayStation?

Hursomhelst, de flesta är inte villiga att lämna ifrån sig ett konto med personlig information som kan innehålla kreditkortsuppgifter, hemadress, vänlista, chatthistorik, med mera. Av förklarliga skäl.

Och där faller ju hela tanken. Ska du sälja, sälj med fabriksnollad konsol och fysiska DVDer. Så varför fortsätter folk göra detta? Måste ju bli en obehaglig överraskning för både köpare och säljare när situationen uppstår.
På ps4 iallafall går det om spel redan är installerade testade med en kompis igår
Citera
2017-11-12, 18:33
  #21
Medlem
På Playstation är spel från store också drm fria som skiva alltså dom är inte låsta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback