Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-04, 15:57
  #1
Medlem
EnLitenFryss avatar
Kollar ibland annonserna och ser någon sälja ett Xbox "med 10 nedladdade spel" och vill ha betalt därefter.

Som jag förstår det är nedladdade spel kopplade till ditt personliga Microsoft/Xbox-live-konto och för att köparen ska kunna spela spelen krävs tillgång till kontot. Jag antar att det funkar på samma vis på PlayStation?

Hursomhelst, de flesta är inte villiga att lämna ifrån sig ett konto med personlig information som kan innehålla kreditkortsuppgifter, hemadress, vänlista, chatthistorik, med mera. Av förklarliga skäl.

Och där faller ju hela tanken. Ska du sälja, sälj med fabriksnollad konsol och fysiska DVDer. Så varför fortsätter folk göra detta? Måste ju bli en obehaglig överraskning för både köpare och säljare när situationen uppstår.
Citera
2017-09-04, 16:15
  #2
Avstängd
Kontakt112s avatar
Låter konstigt att man inte kan ta bort sparade kreditkort eller ändra personliga uppgifter.

Men vad vet jag? Har inte ägt en konsol sen 90-talet.
Citera
2017-09-04, 16:23
  #3
Medlem
AX64s avatar
Skulle gissa på att man med annonsen menar att konsolen är chippad och därmed kan köra piratkopierade, nedladdade spel. Vilket förstås är olagligt både att göra och att försöka sälja. Vad man laddat ner legitimt med sitt Xbox Live-konto är ju föga intressant då allt man köper just laddas ned och är personligt för ens egna konto, vilket man inte lär lämna uppgifterna till direkt.
Citera
2017-09-04, 16:32
  #4
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Låter konstigt att man inte kan ta bort sparade kreditkort eller ändra personliga uppgifter.

Men vad vet jag? Har inte ägt en konsol sen 90-talet.

Jodå, nog går det att städa kontot rätt bra. Men det är ju fortfarande ditt konto - dina achievements, din historik, osv osv. Om du nånsin köper Xbox igen lär du vilja ha det kontot igen (?). Dessutom är ju kontot kopplat till en mailadress som du troligen har och använder. Går eventuellt att byta ut den dock, inte grävt så mycket i detta.

Jag tror det handlar om antingen 1. falsk marknadsföring - säljaren vet att köparen inte kommer kunna spela spelen men får bättre pris vid försäljning 2. inkompetens, säljaren tror att "spelen ligger ju på boxen, bara att köra".. ingen som varit med om en sån här affär?
__________________
Senast redigerad av EnLitenFrys 2017-09-04 kl. 16:39.
Citera
2017-09-04, 16:32
  #5
Medlem
elephantstones avatar
Alldeles riktigt så är samtliga digitala köp kopplade till ett och samma konto. Detta tycker jag själv är toppen då man aldrig behöver oroa sig för trasiga skivor och dylikt. Att köpa en konsol tillhörande konto som inte är ens eget är därför bara dumt. Huruvida det är möjligt att ändra detta vet jag inte, men jag förmodar att det är en krånglig process av ganska logiska skäl.

Med tanke på att Xbox One S nyligen har sjunkit i pris och att Microsoft har mycket förmånliga erbjudanden i sin onlinebutik ser jag ingen anledning till att köpa begagnad tillhörande konto.
Citera
2017-09-04, 16:39
  #6
Medlem
Lajtels avatar
Sålde nyligen mitt PS4 och gav även köparen tillgång till mitt PlayStation-konto med tillhörande spel. Förstår inte varför man INTE skulle göra detta?

Det är oerhört enkelt för den nya ägaren att skifta kontot från min epost till sin egen om han har tillgång till lösenordet. (Och det är lika enkelt att skifta eposten tillhörande ett Microsoft-konto.)


Givetvis såg jag till att jag inte har kortuppgifter som fortfarande är giltiga kopplade till kontot.
__________________
Senast redigerad av Lajtel 2017-09-04 kl. 16:43.
Citera
2017-09-04, 16:51
  #7
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Sålde nyligen mitt PS4 och gav även köparen tillgång till mitt PlayStation-konto med tillhörande spel. Förstår inte varför man INTE skulle göra detta?

Det är oerhört enkelt för den nya ägaren att skifta kontot från min epost till sin egen om han har tillgång till lösenordet. (Och det är lika enkelt att skifta eposten tillhörande ett Microsoft-konto.)


Givetvis såg jag till att jag inte har kortuppgifter som fortfarande är giltiga kopplade till kontot.

Om man är villig att göra det är det ju inga konstigheter, så länge köparen ställer upp på att spela i dina gamla kalsonger så att säga. Jag får intrycket av att det är få säljare som reflekterar över detta eller har den tekniska kompetens som krävs för att lämna vidare ett konto.
Citera
2017-09-04, 17:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Om man är villig att göra det är det ju inga konstigheter, så länge köparen ställer upp på att spela i dina gamla kalsonger så att säga. Jag får intrycket av att det är få säljare som reflekterar över detta eller har den tekniska kompetens som krävs för att lämna vidare ett konto.

På min PS4 laddar jag ner mina spel via ett konto och spelar dom på ett annat! Vet inte om det går på Xbox
Citera
2017-09-04, 17:08
  #9
Medlem
swebarbs avatar
Okunskap måste det ju vara, kan vara rätt många som inte inser att spelen är knutna till ditt konto, precis som steam eller origin på pc osv.. Självklart fel att säga att x antal spel ingår när man säljer en konsoll om man inte förstår att då måste man ge också kontot med lösen för att det ska funka, annars luras dom ju.
Citera
2017-09-04, 17:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Okunskap måste det ju vara, kan vara rätt många som inte inser att spelen är knutna till ditt konto, precis som steam eller origin på pc osv.. Självklart fel att säga att x antal spel ingår när man säljer en konsoll om man inte förstår att då måste man ge också kontot med lösen för att det ska funka, annars luras dom ju.

Tycker det är tråkigt att folk inte verkar förstå det där med att när du köper spel digitalt, så har andrahandsvärdet där i princip direkt sjunkit till noll.

Visst, det finns de som är villiga att använda någon annans konto, och det finns de som är villiga att ge upp sitt existerande konto. Men jag tror att de flesta inte är det.

Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Alldeles riktigt så är samtliga digitala köp kopplade till ett och samma konto. Detta tycker jag själv är toppen då man aldrig behöver oroa sig för trasiga skivor och dylikt.

Det är inte alls toppen, då spelen ju inte är värda någonting i princip när du sedan ska sälja vidare konsollen (om du gör det). En enkel lösning hade varit att göra det möjligt att flytta över spel (eller snarare informationen att du köpt ett spel) mellan konton. Det skulle ju även göra det möjligt att köpa och "begagnade" digitala spel. Tyvärr är la dock inte de som tillhandahåller online-shopparna intresserade av att erbjuda den möjligheten.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-09-04 kl. 17:20.
Citera
2017-09-05, 00:04
  #11
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det är inte alls toppen, då spelen ju inte är värda någonting i princip när du sedan ska sälja vidare konsollen (om du gör det). En enkel lösning hade varit att göra det möjligt att flytta över spel (eller snarare informationen att du köpt ett spel) mellan konton. Det skulle ju även göra det möjligt att köpa och "begagnade" digitala spel. Tyvärr är la dock inte de som tillhandahåller online-shopparna intresserade av att erbjuda den möjligheten.

Jag har svårt att se hur ett digitalt spel skulle kunna vara begagnat. Ett fysiskt exemplar riskerar att ta skada och det finns flera andra faktorer som rättfärdigar prissänkning (såsom samlarvärde). Men ett digitalt spel som i teorin flyttas mellan konton, hur skulle den övergången påverka spelets värde? Din lösning skulle ju knappast gynna spelutvecklarna.
Citera
2017-09-05, 00:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Jag har svårt att se hur ett digitalt spel skulle kunna vara begagnat. Ett fysiskt exemplar riskerar att ta skada och det finns flera andra faktorer som rättfärdigar prissänkning (såsom samlarvärde). Men ett digitalt spel som i teorin flyttas mellan konton, hur skulle den övergången påverka spelets värde? Din lösning skulle ju knappast gynna spelutvecklarna.

Därför jag skrev "begagnat" och inte begagnat. Och nej, min lösning skulle knappast gynna spelutvecklare. Men om den inte gör det, så vore ju ett alternativ att de kommer upp med en lösning som även de vinner på. Möjlighet att migrera alla spel från ett konto till ett annat? Ingen aning.

Som det är idag anser iaf jag att man är bra dum om man köper de spel som finns fysiskt, digitalt istället, för nypris.

(Kanske bör tillägga att jag nu framförallt tänker på de spel som kostar fullpris. Inte indie-titlar som inte ens kostar 200:- spänn, även om jag själv helst köper även dessa fysiskt om de finns.)
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-09-05 kl. 00:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback