Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-09-14, 09:27
  #37
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
"Sockerindustrin driver tanken att alla kalorier är lika. Men kalorierna gör väldigt olika saker i kroppen" - The Sugar Film

https://www.svtplay.se/video/6614800...lmen-avsnitt-1 (spola fram till 1:03:38)
Den dokumentären där den här killen ses som expert?
https://www.youtube.com/watch?v=Rv4wRtURwZw
Citera
2017-09-14, 10:49
  #38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortimerSmith
Som jag förstår det så kan protein och fett omvandlas till glukos när det finns för mycket av de. Är det då inte "glukos" som fortfarande gör att du får mer insulin och i slutändan mer fett?

Det stämmer att protein kan omvandlas till glukos, fett kan det inte. Fett kan lagras in helt oberoende av insulin, och kolhydrater (glukos) lagras primärt inte som fett. Det är kalorier in vs kalori ut som gäller, oavsett hur du fördelar dina makronutrienter, ligger du på ett kaloriöverskott så går du upp i vikt även om du äter en LCHF-baserad kost, det har inget med kolhydrater att göra.

Här kan du läsa mer om det ifall du är intresserad.

http://tyngre.se/artiklar/kalori-foer-kalori/
Citat:
Det är numera ingen tvekan om att det är kalorier, inte kolhydrater eller insulin, som avgör din kroppsvikt

Och här finns en artikelserie i sex delar.

http://traningslara.se/series/gary-taubes-skitsnack/
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-09-14 kl. 10:55.
Citera
2017-09-14, 11:20
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortimerSmith
Som jag förstår det så kan protein och fett omvandlas till glukos när det finns för mycket av de. Är det då inte "glukos" som fortfarande gör att du får mer insulin och i slutändan mer fett?

Jo. Nu förstår jag hur du tänker. Vad som händer exakt i kroppen har jag aldrig satt mig in i. Det enda jag läst mycket om är hur kalorier tex påverkar vikten så därför kan jag inte diskutera glukos mer ingående.
Citera
2017-09-14, 17:38
  #40
Avstängd
SmokyBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortimerSmith
Håller delvis med.

Beror väl på hur långt man tar det? Äter man bada godis och rostbröd lär det iaf omfördela din vikt till mer fett. Speciellt eftersom ingen näring tillförs och kroppen då tror du svälter och panik lagrar allt du får i dig. Men som någon tidigare påpekade så har jag inte den praktiska delen än.

Skulle iaf sagt att jag tror en person kan gå upp i vikt även på lite underskott om maten är helt fel.

Sedan så skulle det varit gynnsamt för alla om vi diskuterade ämnet istället för (som det flesta här gör) bara kommer med absolut och påpekar att de andra har fel. Så kanske vi lär oss något här 👍

Då kan jag bara beklaga att du inte har förstått det mest basala. Men hoppas att du kanske kommer till insikt framöver. Varför inte bara beställa en bok om kost/nutrition och börja där?

Folk i tråden verkar gilla Gudiol, så hans bok med Neuman kanske kan vara ett första steg? Finns i uppdaterad nyutgåva och är tämligen enkel att ta till sig.

"Forma Kroppen och maximera din prestation 2"
Citera
2017-09-17, 20:59
  #41
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Då kan jag bara beklaga att du inte har förstått det mest basala. Men hoppas att du kanske kommer till insikt framöver. Varför inte bara beställa en bok om kost/nutrition och börja där?
Varför inte inse att det finns fall som sticker ut från mängden och inte beter sig enligt normen?

(Jag antar att vi inte räknar med glykogen, tarminnehåll o s v nu, utan riktigt kroppsmassa, men även där finns det undantag)

Ett minimalt energiunderskott med väldigt mycket protein, moderat mängd kolhydrat och lite fett, och därmed muskeltillväxt kan leda till ökad kroppsvikt på energiunderskott.

På samma sätt kan man leva på enbart smör och tappa i vikt på ett litet energiöverskott. Man blir fetare, men vågen rör sig sakta nedåt.
Citera
2017-09-17, 21:01
  #42
Medlem
Walvaters avatar
I praktiken är en kalori inte en kalori utan en kaloris effekt på en kropp är totalt beroende på en mängd faktorer.

Att få frågan "Är alla kalorier likvärdiga?" och svara "Ja, 1 kalori = 1 kalori" är ungefär som att få frågan "Är alla brottslingar likvärdiga?" och svara "Ja, 1 brottsling = 1 brottsling".

Ja, det stämmer teoretiskt, men i praktiken ger det helt fel resultat och det är praktiken som är relevant för den stora massan tränande.
Citera
2017-10-16, 07:53
  #43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Fibrer räknas som kolhydrater men kan inte omsättas till energi. Där kommer
kalorierna ut den naturliga vägen.
Nja, vissa fibrer räknas som strax under 2 kcal per gram.

I övrigt finns det ingen jämlikhet bland kalorier, och detta gäller framförallt proteiner, som har mest variation och mångfald bland makronutrienterna (veganskt protein är minst karcinogent och mest miljövänligt). Även på fettfronten är hampafett det bästa fettet (mellan 70-80% essentiella fettsyror och bra balans/ratio mellan omega-6/3 dessutom). Det är även skillnad på mättat fett; det är aldrig bra med mättat fett i stora doser, men veganskt mättat fett är bättre än animaliskt mättat fett (annorlunda sammansättning av mättade fettsyror). Bland kolhydrater är palatinos en av de bästa glukoskällorna (mycket långsamt glykemiskt index på endast 32; matkoma är omöjligt med isomaltulos). På fiberfronten skulle jag vilja påstå att havre (särskilt betaglukan), chia och vitlök (båda innehåller prebiotika), tillhör de bättre fibrerna. Även glukomannan fibrerna är bra skit.

Vad gäller den anti-intellektuella LCHF-dieten, vill jag gärna se någon som kör med 5000 kcal ketos, gå ner i vikt på det? Om jag inte minns fel kan även protein konverteras till fett, och har du ett sådant kaloriöverskott på protein och fett lär ju överskottet lagras som bilringar. Man ska inte vara rädd för kolhydrater; vi är trots allt kolbaserat liv. Däremot bör socker (raffinerat såväl som oraffinerat) undvikas, men långsamma kolhydrater som palatinos är bra skit.

Att deffa på kaloriunderskott med en energifördelning jämnt fördelat på 33/33/33 är perfekt enligt min erfarenhet. Visst handlar det om kalori in och kalori ut (generellt), men snabba kalorier har en tendens att lagras som fett, medan långsamma kolhydrater som palatinos, snarare ökar fettförbränningen, och snabbt protein som vassle ger insulinspikar, medan långsamt protein som soja, inte ger insulinspikar, osv.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-10-16 kl. 08:05.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback