Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-04, 08:18
  #1
Medlem
Insperatuss avatar
Ledsen om jag yrar här, jag har precis vaknat från en av dessa drömmar nu och kände att jag behövde skriva av mig.

Jag är med om ett förvirrande fenomen och jag undrar ofta vad en psykolog skulle säga om detta.

För ca 8 år sedan jobbade jag på en mindre/ medelstor reklambyrå. I några månader hade vi en tjej där som var projektanställd formgivare. Hon var absolut inget bombnedslag, mer "Girl next door" typen, om ens det.

Hon påminde endel om Kirsten Stewart, både i sätt och utseende. Hon var otroligt kall mot killar och ganska dryg och osocial i allmänhet. Jag kommer ihåg att jag nästan var fascinerad av hur opersonlig hon verkade. Mot mig var hon alltid kort och oftast otrevlig.

Något år efter att hon slutat fick jag höra att hon legat med totalt 3 stycken kollegor under perioden hon var anställd hos oss. Jag hade aldrig ambitionen att få henne. Jag var i ett förhållande då och jag såg absolut inte på denna tjej sexuellt. Men när jag fick höra vad hon gjort minns jag att jag kände mig lite besviken att jag hade missbedömt hennes person så mycket. Hon verkade vara raka motsatsen till promiskuös.

Nu till saken: Jag har återkommande drömmar om denna tjej. Minst en gång i halvåret har jag levande drömmar om hur vi gör romantiska saker (tänk typiskt kollage i film som ska symbolisera kärlek eller vänskap). I drömmen är hon alltid charmig och skrattar, inte alls sur och otrevlig.

Det konstiga är att jag har inte tänkt på henne i vaket tillstånd på kanske 6 år. Jag har haft flera tjejer sedan dess och är tillsammans med en tjej sedan flera år tillbaks som är hästlängder bättre än den där tjejen. Så varför drömmer jag om henne? Jag drömmer aldrig om andra tjejer.
__________________
Senast redigerad av Insperatus 2017-09-04 kl. 08:29.
Citera
2017-09-04, 08:41
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Verkar helt klart som att tjejen åtminstone undermedvetet var betydelsefullare för dig än vad du får det att låta som i den här texten. Jag har läst på flera ställen hur terapeuter hävdar att drömmar om sex med sådana man normalt inte fantiserar om ofta har att göra med att man känner någon typ av connection (inte sexuell) med egenskaper hos personen ifråga. Du kanske är lite avundsjuk på att hon i hemlighet hade ett intressant sexliv med kollegorna.
Citera
2017-09-04, 08:50
  #3
Medlem
Insperatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Verkar helt klart som att tjejen åtminstone undermedvetet var betydelsefullare för dig än vad du får det att låta som i den här texten. Jag har läst på flera ställen hur terapeuter hävdar att drömmar om sex med sådana man normalt inte fantiserar om ofta har att göra med att man känner någon typ av connection (inte sexuell) med egenskaper hos personen ifråga. Du kanske är lite avundsjuk på att hon i hemlighet hade ett intressant sexliv med kollegorna.

Intressant. Det kan säkert ha att göra med att hon var så frigjord egentligen och jag var helt aningslös. Jag kände mig lite utanför när jag fick höra det. Inte för att jag typ var den enda hon inte haft sex med, utan för att alla var medvetna om något som jag inte hade en aning om. Nästan som att jag stod utanför någon hemlig klubb.

Det är bara konstigt att det kan bita sig fast i drömmar i 8 år. Jag kommer sällan ihåg mina drömmar, men de handlar oftast om att jag flyger helikopter eller gör andra spännande saker. Detta är min enda återkommande romantiska dröm... om en tjej jag aldrig var intresserad av.
Citera
2017-09-04, 10:34
  #4
Medlem
AX64s avatar
Låter som ett klassiskt fall av missat tillfälle. Det beror på en undermedveten rädsla för att inte göra rätt saker i livet och yttrar sig ofta genom att man undermedvetet (eller även medvetet) grämer sig över tillfällen man inte tycker sig ha tagit tillvara på, även om man inte kunde ha gjort något annorlunda. Inget konstigt med det alls. Bara dröm på.
Citera
2017-09-04, 10:40
  #5
Medlem
Japp... hon knullade säkert med en av de fulaste snubbarna på bygget som fick tömma i henne. Killen betedde sig säkert också som ett svin.

Ok, seriöst. Jag tror faktiskt det grundar sig i en övergivenhetskänsla hos dig. Hon valde 3st andra än dig, du som trots allt är trevlig och snäll.
__________________
Senast redigerad av dykaren- 2017-09-04 kl. 10:46.
Citera
2017-09-04, 10:50
  #6
Medlem
Insperatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Låter som ett klassiskt fall av missat tillfälle. Det beror på en undermedveten rädsla för att inte göra rätt saker i livet och yttrar sig ofta genom att man undermedvetet (eller även medvetet) grämer sig över tillfällen man inte tycker sig ha tagit tillvara på, även om man inte kunde ha gjort något annorlunda. Inget konstigt med det alls. Bara dröm på.

Det var en av mina teorier om detta också, sk FOMO (Fear of missing out). Hon kanske representerar den rädslan på något vis. Det jag oroar mig mest över i livet är saker som har med det att göra. Drömmen måste ju iallafall handla om något större eftersom det är återkommande under flera år. Min tjej brukar drömma om att hon tappar alla tänder. Det är väl också något tecken på att man oroar sig för något?


Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Japp... hon knullade säkert med en av de fulaste snubbarna på bygget som fick tömma i henne. Killen betedde sig säkert också som ett svin.

Ok, seriöst. Jag tror faktiskt det handlar om känsla av övergivenhet hos dig.

Övergivenhet och något slags utanförskap kanske.
Du har faktiskt rätt där, det var inte direkt de snyggaste killarna hon var med...
Citera
2017-09-04, 10:54
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Det var en av mina teorier om detta också, sk FOMO (Fear of missing out). Hon kanske representerar den rädslan på något vis. Det jag oroar mig mest över i livet är saker som har med det att göra. Drömmen måste ju iallafall handla om något större eftersom det är återkommande under flera år. Min tjej brukar drömma om att hon tappar alla tänder. Det är väl också något tecken på att man oroar sig för något?

Då är det nog så vad gäller dig. Icke-incidenten med tjejen på jobbet får representera dina övriga rädslor kring detta och är inte mer än en symbolisk referens till allt det andra.

Drömmar om att tappa tänder och hår är något annat och handlar för det mesta om att man är rädd för döden, att bli dödligt sjuk, eller att inte leva hälsosamt nog. Tror merparten av befolkningen drömmer om sådant ibland men gör man det hela tiden kanske man behöver reda ut de faktiska riskerna som finns för att lugna sinnet lite.
Citera
2017-09-04, 10:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Övergivenhet och något slags utanförskap kanske.
Du har faktiskt rätt där, det var inte direkt de snyggaste killarna hon var med...

Hon hade ju sannolikt legat med dig med om du hade närmat dig henne. Det är ju faktiskt inte helt omöjligt... varför du nu skulle vilja erövra en fitta som ligger runt med halva kontoret.

Har du känt förut att du varit nära "målet" så att säga, men blivit avvisad eller ersatt av en annan kille? typ i din pubertet?
__________________
Senast redigerad av dykaren- 2017-09-04 kl. 11:02.
Citera
2017-09-04, 11:02
  #9
Medlem
Insperatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Hon hade ju sannolikt legat med dig med om du hade närmat dig henne. Det är ju faktiskt inte helt omöjligt... varför du nu skulle vilja erövra en fitta som ligger runt med halva kontoret.

Det är mycket möjligt, men jag hade ett stabilt förhållande och tyckte dessutom denna tjej var lite under min standard utseendemässigt. Hon var fulsnygg på något vis. Jag erkänner att jag kände mig lite förnärmad när jag fick veta vad hon gjort iom att hon verkade totalt ointresserad av mig. Men det var en tanke som hängde kvar en timme där och då. Varför förföljer hon mig i drömmar i 8 år då? Det är underligt.
Citera
2017-09-04, 11:12
  #10
Medlem
Insperatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Då är det nog så vad gäller dig. Icke-incidenten med tjejen på jobbet får representera dina övriga rädslor kring detta och är inte mer än en symbolisk referens till allt det andra.

Drömmar om att tappa tänder och hår är något annat och handlar för det mesta om att man är rädd för döden, att bli dödligt sjuk, eller att inte leva hälsosamt nog. Tror merparten av befolkningen drömmer om sådant ibland men gör man det hela tiden kanske man behöver reda ut de faktiska riskerna som finns för att lugna sinnet lite.

Det är nog så det är, hon representerar en rädsla. Det är ganska fascinerande hur hjärnan fungerar. Hon kommer väl förfölja mig som ett spöke så länge jag inte jobbar bort det värsta av mina neurotiska drag.
Citera
2017-09-04, 11:16
  #11
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Det är nog så det är, hon representerar en rädsla. Det är ganska fascinerande hur hjärnan fungerar. Hon kommer väl förfölja mig som ett spöke så länge jag inte jobbar bort det värsta av mina neurotiska drag.

Vill du göra något praktiskt åt det så får du väl chatta upp personen i fråga på Fejjan och bestämma liggträff. Men det är du ju inte sugen på, eller hur? Då är det återstående alternativet att helt enkelt ligga med det du ligga med vill och glömma den här runtknullande kontorssopan på riktigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback