Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-06, 08:35
  #13
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter väldigt högt för nyexade lärare, jag trodde ni var underbetalda? Det kanske har löst sig, så att ni får skapligt pröjs nuförtiden?

All statistik jag hittar pekar på att antingen du eller dina polare hittar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter helt absurt, 40K i ingångslön för lärare? Det är ju långt över rikssnittet för lärare över lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Visst är det så, men vi snackar ingångslön nu, det låter vansinnigt. Inte för att jag missunnar lärare hög lön, det är en viktig yrkesgrupp, men så stora löneskillnader mellan landets olika delar är det inte för ingenjörer i alla fall.

Lärare är ett högbetalt yrke nuförtiden. 35k är en rimlig ingångslön om man är matte-/naturvetenskapslärare i en vanlig skola. Dock måste jag påpeka att löneutvecklingen är väldigt dålig (räkna inte med mer än ~2% löneökning/år).
__________________
Senast redigerad av JohnRoe 2017-09-06 kl. 08:39.
Citera
2017-09-06, 08:37
  #14
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Nej, du kommer inte att få några 33K som mellanstadielärare. Var glad om du får 24K

Jodå, 33k är t.o.m. en ganska låg ingångslön för lärare nuförtiden! Löneutvecklingen är dock extremt dålig.
Citera
2018-06-27, 10:47
  #15
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Är inte lärare själv men har väldigt god insyn i ämnet.

Jag tycker alla skall försöka begära minst 40:000 i Sthlm, såvida du inte har behörighet i ”icke bristämnen” (SO, Svenska, engelska).

Om du inte får under 30:000 så bör du söka andra yrken. Få arbeten är så degraderande för individen som läraryrket.
Citera
2018-06-27, 11:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Fast ingenjörer blir inte hotade till döds beroende på var de väljer att arbeta. Det har inte blivit på detta vis helt utan anledning. Dessutom är ingenjören ikapp och förbi efter några år medan läraren får hålla till godo med indexhöjningar oftast.
Många ingenjörer har kass löneutveckling. Gå inte på myten om den välbetalda ingenjören och ingenjörsbristen.
Citera
2018-06-30, 16:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
28 000 i Ockelbo är ju avsevärt bättre än 39 500 kr i Stockholm. Lönen i stan är antingen för dom arbetar i problemområden och står ut med att bli hotade till livet varje dag - eller så är det i en innerstadsskola. Har man då inte boendesituationen löst sen länge så kostar det 15 000 kr att ens hyra en liten lägenhet som kostar 5000 kr i Gästrikland. Detta såvida man inte vill bo i just problemområden och pendla ihjäl sig in till city var dag.

Dessutom räcker inte 39 500 kr för att både nyetablera sig på bomarknaden och typ köra bil i Stockholm heller. Det går däremot bra i Gästrikland utan trängselskatter och fantasipriser på parkering. Jag tackar gud var dag att jag INTE jobbar i en stadskärna, nuförtiden verkar man inte ens ha råd att arbeta i Göteborg.

Haha, en kille som ingenting vet om Stockholm.
Min hyra är 4000, kan cykla till jobbet i innerstan. Mat och alla prylar kosta samma på stormarknader som Ica maxi, willys, rusta i Stockholm som i Gävle. Kommunalskatten är även lägre i Stockholm.
Parkering finns ofta gratis utanför huset i närförorter och förort.

Men ska du köra bil till innerstan till jobbet så kostar trängselskatt och parkering mycket, men det gör man inte och cyklar och köper sl kort. Det kostar även skjortan att hyra en lägenhet i andrahand så därför köper man en bostadsrätt i förort till att börja med. Finns för 1.5 miljon i kranskommuner.
Att bo en bit utanför Stockholm är det bästa man kan göra och man är rik med 39500 kr/mån. Jag sparar själv över 15000 kr/mån utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback