Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-03, 22:03
  #1
Medlem
Hej!
Efter nyår flyttar jag till Stockholm. Jag har försökt leta online om vad jag skulle kunna begära i lön, men hittar inget direkt.
Jag tog min lärarexamen, grundlärarprogrammet 4-6, i juni. Jag har dock arbetat och vikarierat i skolan under många år tidigare, så har mycket erfarenhet även om jag är nyutexaminerade.

Så känner du/ni till vad jag skulle kunna begärde för lön?
Mina klasskamrater har fått 33.000 som ingångslön här i Göteborg och jag antar att Stockholm ligger högre.

Tack!
Citera
2017-09-03, 22:07
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson1
Hej!
Efter nyår flyttar jag till Stockholm. Jag har försökt leta online om vad jag skulle kunna begära i lön, men hittar inget direkt.
Jag tog min lärarexamen, grundlärarprogrammet 4-6, i juni. Jag har dock arbetat och vikarierat i skolan under många år tidigare, så har mycket erfarenhet även om jag är nyutexaminerade.

Så känner du/ni till vad jag skulle kunna begärde för lön?
Mina klasskamrater har fått 33.000 som ingångslön här i Göteborg och jag antar att Stockholm ligger högre.

Tack!

Det låter väldigt högt för nyexade lärare, jag trodde ni var underbetalda? Det kanske har löst sig, så att ni får skapligt pröjs nuförtiden?

All statistik jag hittar pekar på att antingen du eller dina polare hittar på.
Citera
2017-09-03, 22:32
  #3
Medlem
SolanGundersens avatar
Tjejen min började nyss sitt första lärarjobb på mella stadiet efter att ha pluggat i 4 år i Uppsala. Två av hennes klasskamrater fick 39500kr i ingångslön i Stockholm, medans skolorna min tjej var på skrattade typ när hon sa att hon ville ha 30k i ingångslön. Hon fick nöja sig med 28000 i Gästrikland. Sjukt att skolan inte är statligt ägd ändå.
__________________
Senast redigerad av SolanGundersen 2017-09-03 kl. 22:35.
Citera
2017-09-03, 22:41
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolanGundersen
Tjejen min började nyss sitt första lärarjobb på mella stadiet efter att ha pluggat i 4 år i Uppsala. Två av hennes klasskamrater fick 39500kr i ingångslön i Stockholm, medans skolorna min tjej var på skrattade typ när hon sa att hon ville ha 30k i ingångslön. Hon fick nöja sig med 28000 i Gästrikland. Sjukt att skolan inte är statligt ägd ändå.

Det låter helt absurt, 40K i ingångslön för lärare? Det är ju långt över rikssnittet för lärare över lag.
Citera
2017-09-04, 00:27
  #5
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter helt absurt, 40K i ingångslön för lärare? Det är ju långt över rikssnittet för lärare över lag.

28 000 i Ockelbo är ju avsevärt bättre än 39 500 kr i Stockholm. Lönen i stan är antingen för dom arbetar i problemområden och står ut med att bli hotade till livet varje dag - eller så är det i en innerstadsskola. Har man då inte boendesituationen löst sen länge så kostar det 15 000 kr att ens hyra en liten lägenhet som kostar 5000 kr i Gästrikland. Detta såvida man inte vill bo i just problemområden och pendla ihjäl sig in till city var dag.

Dessutom räcker inte 39 500 kr för att både nyetablera sig på bomarknaden och typ köra bil i Stockholm heller. Det går däremot bra i Gästrikland utan trängselskatter och fantasipriser på parkering. Jag tackar gud var dag att jag INTE jobbar i en stadskärna, nuförtiden verkar man inte ens ha råd att arbeta i Göteborg.
Citera
2017-09-04, 02:37
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
28 000 i Ockelbo är ju avsevärt bättre än 39 500 kr i Stockholm. Lönen i stan är antingen för dom arbetar i problemområden och står ut med att bli hotade till livet varje dag - eller så är det i en innerstadsskola. Har man då inte boendesituationen löst sen länge så kostar det 15 000 kr att ens hyra en liten lägenhet som kostar 5000 kr i Gästrikland. Detta såvida man inte vill bo i just problemområden och pendla ihjäl sig in till city var dag.

Dessutom räcker inte 39 500 kr för att både nyetablera sig på bomarknaden och typ köra bil i Stockholm heller. Det går däremot bra i Gästrikland utan trängselskatter och fantasipriser på parkering. Jag tackar gud var dag att jag INTE jobbar i en stadskärna, nuförtiden verkar man inte ens ha råd att arbeta i Göteborg.

Visst är det så, men vi snackar ingångslön nu, det låter vansinnigt. Inte för att jag missunnar lärare hög lön, det är en viktig yrkesgrupp, men så stora löneskillnader mellan landets olika delar är det inte för ingenjörer i alla fall.
Citera
2017-09-04, 04:44
  #7
Medlem
Nej, du kommer inte att få några 33K som mellanstadielärare. Var glad om du får 24K
Citera
2017-09-04, 07:27
  #8
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Visst är det så, men vi snackar ingångslön nu, det låter vansinnigt. Inte för att jag missunnar lärare hög lön, det är en viktig yrkesgrupp, men så stora löneskillnader mellan landets olika delar är det inte för ingenjörer i alla fall.

Fast ingenjörer blir inte hotade till döds beroende på var de väljer att arbeta. Det har inte blivit på detta vis helt utan anledning. Dessutom är ingenjören ikapp och förbi efter några år medan läraren får hålla till godo med indexhöjningar oftast.
Citera
2017-09-04, 10:29
  #9
Medlem
SolanGundersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter helt absurt, 40K i ingångslön för lärare? Det är ju långt över rikssnittet för lärare över lag.

Absolut är det helt absurt, är väl rimligt att alla skulle gå in runt 30 i hela landet. Men nu är ju tyvärr skolan kommunalt ägd så det blir ju stor skillnad på "rika" och "fattiga" kommuner.
Citera
2017-09-04, 20:23
  #10
Medlem
Jannebigplays avatar
Sikta högt är mitt tips. Råder brist på legitimerade mellanstadielärare. Riktigt bra ingångslöner i Stockholm just nu, Skolvärlden skrev en artikel om det.

http://skolvarlden.se/artiklar/rekto...la-ratt-larare
Citera
2017-09-05, 21:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Sikta högt är mitt tips. Råder brist på legitimerade mellanstadielärare. Riktigt bra ingångslöner i Stockholm just nu, Skolvärlden skrev en artikel om det.

http://skolvarlden.se/artiklar/rekto...la-ratt-larare

Ja det är så! Här i Göteborg vet jag vad jag kan begära, så bra att få lite kött på benen inför anställningsintervjuer i Stockholm!
Citera
2017-09-05, 21:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolanGundersen
Tjejen min började nyss sitt första lärarjobb på mella stadiet efter att ha pluggat i 4 år i Uppsala. Två av hennes klasskamrater fick 39500kr i ingångslön i Stockholm, medans skolorna min tjej var på skrattade typ när hon sa att hon ville ha 30k i ingångslön. Hon fick nöja sig med 28000 i Gästrikland. Sjukt att skolan inte är statligt ägd ändå.

39500 är det sant? Jag har läst några artiklar om det också.. men tänkte att det kanske var något enstaka fall. Men som sagt ingångslönerna i Göteborg är 33k. Svårt och veta vad jag ska gå in och begära.. tack för ditt svar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback