Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-03, 21:45
  #1
Medlem
fliffos avatar
Hej!
Jag var lite osäker om jag skulle lägga tråden här eller medicin, men jag testar här.
Det är så att jag har fruktansvärt svårt att somna på kvällarna. Tar minst en timme men ofta upp till 2-3, det är lite svårt att veta för man har ju ingen koll på klockan när man väl somnar. Det tar låååååång tid iaf.
Så min fråga är hur svårt det är att få sömntabletter utskrivna? Eller måste man genomgå en lång procces med olika tester och grejer? Känns som jag redan testat allt jag kan komma på och det jag läst på internet. Jag har ingen lust att hålla på träffa en läkare ett halvår under tiden jag testar olika metoder, jag har tillräckligt många läkarbesök redan...
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2017-09-03, 21:56
  #2
Medlem
Icke beroendeframkallande medel som Theralen och Propavan bör du ganska enkelt kunna få utskrivna. En del anser dock att de inte hjälper, men varför inte prova?
Citera
2017-09-03, 22:01
  #3
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fliffo
Hej!
Jag var lite osäker om jag skulle lägga tråden här eller medicin, men jag testar här.
Det är så att jag har fruktansvärt svårt att somna på kvällarna. Tar minst en timme men ofta upp till 2-3, det är lite svårt att veta för man har ju ingen koll på klockan när man väl somnar. Det tar låååååång tid iaf.
Så min fråga är hur svårt det är att få sömntabletter utskrivna? Eller måste man genomgå en lång procces med olika tester och grejer? Känns som jag redan testat allt jag kan komma på och det jag läst på internet. Jag har ingen lust att hålla på träffa en läkare ett halvår under tiden jag testar olika metoder, jag har tillräckligt många läkarbesök redan...
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Det första man brukar få är nog propavan eller något annat hemskt (för mig var det hemskt). Jag vaknade groggy och bakfull, var så äckligt trött hela dagen att det knappt gick att jobba. Nu har jag några år bakom mig inom psykiatrin, MEN, lösningen för mig - som har svårt att somna ibland, var melatonin. Fick det häromåret, kanonbra. Vet att det säljs som hälsokostpreparat utanför Sverige, här måste man ha recept och de är äckligt dyra. Lite över 7 kronor per tablett och jag tar 4-5 tabletter per gång. Tack och lov för högkostnadsskydd.

Melatonin är naturligt sömnhormon som tallkottkörteln producerar. Det är i huvudsak det som gör att vi blir sömniga. Så man tillför lite extra när insomningen krånglar. Man blir skönt sömnig och mysig efter 30-60 minuter. Vaknar utvilad, ingen kvardröjande seghet vad jag märkt. Jag är helnöjd. Kan ju vara värt fråga läkaren.
Citera
2017-09-04, 13:52
  #4
Medlem
uppmarksamhetbehovs avatar
Hejsan!

För mig var det inte svårt alls att få sömnmedicin utskrivet. Dock kommer du troligen endast få åtkomst till mycket svaga doser. Propavan, Theralen (be om dropparna), eventuellt Nozinan.
Citera
2017-09-06, 12:33
  #5
Medlem
fliffos avatar
Okej tack för svar!
Min syster har fått melatonin tror jag, men hon fick hänga på psykiatrin i typ ett och ett halvt år, det som jag inte orkar med
Citera
2017-09-06, 12:59
  #6
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Icke beroendeframkallande medel som Theralen och Propavan bör du ganska enkelt kunna få utskrivna. En del anser dock att de inte hjälper, men varför inte prova?
Propavan och Theralen är rena rävgiftet. Fanns inte en chans att somna på popavanen då det gav mig frultansvärda spasmer i benen Theralenen gav ingen sömn men ett påverkat sinne där jag gjorde massa dumt.
Citera
2017-09-06, 15:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Propavan och Theralen är rena rävgiftet. Fanns inte en chans att somna på popavanen då det gav mig frultansvärda spasmer i benen Theralenen gav ingen sömn men ett påverkat sinne där jag gjorde massa dumt.
Många får dessa biverkningar, men absolut inte alla.

Det är helt klart värt att prova dem.
Citera
2017-09-06, 20:34
  #8
Medlem
TuckerandDales avatar
Jadå så länge man vet om att det kan bli en resa till helheter och tillbaka. Fast har man tur så funkar det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback